Home Automobiler Scout II Runner anno 1972 – når en vintagevogn bliver ekstra cool

Scout II Runner anno 1972 – når en vintagevogn bliver ekstra cool

by Nicolai Klingenberg

Scout II Runner

Jeg snublede virtuelt over en artikel, som omhandlede en restaurering af en ældre bil. Bilen er fra 1972, og er en Scout II Runner – jeg havde aldrig hørt om en sådan, men drømmen om en gammel – og velkørende – høj vogn har længe eksisteret: Der er noget gennemført ved at sidde højt og trække på alle fire hjul.

Scout II Runner

Afsted med dig – eventyrene venter.

Derudover fornemmer jeg en tendens, der går på, at “vi” gerne vil have noget, som andre ikke har, og det gælder ikke kun biler og ure, men også møbler og kunst.

Underspillet kabine

Med lige dele hillbilly og maskulinitet som efterfølgende er blevet tilsat et strejf af underspillet luksus, har vintagebil-shoppen New Legend og tøjmærket Iron & Resin begået et samarbejde, som hørmer af frihed. Frihed fordi at projektet er en bil, der kan køre dig ud, hvor kragerne vender – og hvor bilen eventuelt måtte stoppe, kan du svinge metalarmen på bagklappen ud og nedtage din motorcykel for dernæst at fortsætte på to hjul.

Nu med motorcykel

Man har ydermere installeret en opklapbar tag-anordning, hvor du kan overnatte – eventuelt med en medsovende. Projektet hylder dog også nutiden, hvorfor man blandt andet har installeret moderne lyd i et underspillet design – glem alt om LED-lys og gennemsigtige subwoofere, og forvent i stedet sublim og integreret lyd fra Focal højtalere.

Scout II Runner

Godnat

Og god lyd

New Legend slår sig på, at holde liv i gamle automobiler med sjæl – bagmændene mener, at en stor del af nutidens vogne er anonyme kasser, hvorimod SUV’ere fra 60’erne, 70’erne og 80’erne har langt mere at byde på. Det gælder dog også på mekanikken, så New Legend køber op og restaurerer, så du kan købe – og køre. Ejerne får ligeledes biler, der indbyder til samtale, aha-oplevelser og generel fascination.

vintage 4x4

Meget mere charme? Ja da!

Motoren i Scout II Runner er på 5,3 liter fra General Motors og har en hertilhørende automatgearkasse med fire gear. Hele karrosseriet er frisket op, og al rust er fjernet, mens kabinen er blevet opgraderet med vokset canvas, Horween lædersæder og nye dørbeklædninger.

ratstamme

Maskulint og uden overflødigheder

Visse steder er kabinen skrabet, men helhedsindtrykket er “no bullshit – all feel good”. Det er en bil, der signalerer mindre, end den er, qua den underspillede restaurering: Frihed, eventyr, svundne tider, patina og overskud. I særdeleshed hvis man har benzinkort med klækkelig rabatordning.

bagsæde

Bagsæde – uden iPad

For mit vedkommende er der tydelige referencer til et vintage-ur fra samme periode – dengang købte man (oftest) et ur for at bruge det, og der blev ikke spekuleret i gensalgspriser, hår-fine ridser og servicehistorik. Et godt match til bilen kunne være et Rolex Explorer fra samme år.

bagklap

Vi ses.

Flere biler på My Pleasure her

Og her er Facebook

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk