Scout II Runner
Jeg snublede virtuelt over en artikel, som omhandlede en restaurering af en ældre bil. Bilen er fra 1972, og er en Scout II Runner – jeg havde aldrig hørt om en sådan, men drømmen om en gammel – og velkørende – høj vogn har længe eksisteret: Der er noget gennemført ved at sidde højt og trække på alle fire hjul.
Derudover fornemmer jeg en tendens, der går på, at “vi” gerne vil have noget, som andre ikke har, og det gælder ikke kun biler og ure, men også møbler og kunst.
Med lige dele hillbilly og maskulinitet som efterfølgende er blevet tilsat et strejf af underspillet luksus, har vintagebil-shoppen New Legend og tøjmærket Iron & Resin begået et samarbejde, som hørmer af frihed. Frihed fordi at projektet er en bil, der kan køre dig ud, hvor kragerne vender – og hvor bilen eventuelt måtte stoppe, kan du svinge metalarmen på bagklappen ud og nedtage din motorcykel for dernæst at fortsætte på to hjul.
Man har ydermere installeret en opklapbar tag-anordning, hvor du kan overnatte – eventuelt med en medsovende. Projektet hylder dog også nutiden, hvorfor man blandt andet har installeret moderne lyd i et underspillet design – glem alt om LED-lys og gennemsigtige subwoofere, og forvent i stedet sublim og integreret lyd fra Focal højtalere.
New Legend slår sig på, at holde liv i gamle automobiler med sjæl – bagmændene mener, at en stor del af nutidens vogne er anonyme kasser, hvorimod SUV’ere fra 60’erne, 70’erne og 80’erne har langt mere at byde på. Det gælder dog også på mekanikken, så New Legend køber op og restaurerer, så du kan købe – og køre. Ejerne får ligeledes biler, der indbyder til samtale, aha-oplevelser og generel fascination.
Motoren i Scout II Runner er på 5,3 liter fra General Motors og har en hertilhørende automatgearkasse med fire gear. Hele karrosseriet er frisket op, og al rust er fjernet, mens kabinen er blevet opgraderet med vokset canvas, Horween lædersæder og nye dørbeklædninger.
Visse steder er kabinen skrabet, men helhedsindtrykket er “no bullshit – all feel good”. Det er en bil, der signalerer mindre, end den er, qua den underspillede restaurering: Frihed, eventyr, svundne tider, patina og overskud. I særdeleshed hvis man har benzinkort med klækkelig rabatordning.
For mit vedkommende er der tydelige referencer til et vintage-ur fra samme periode – dengang købte man (oftest) et ur for at bruge det, og der blev ikke spekuleret i gensalgspriser, hår-fine ridser og servicehistorik. Et godt match til bilen kunne være et Rolex Explorer fra samme år.
Flere biler på My Pleasure her