Bag rattet i en Jaguar XF Sportbrake
I dag skal vi ud at køre en sporty og luksuriøs stationcar fra Jaguar. Bilen hedder Jaguar XF Sportbrake, og mens jeg havde pressekøretøjet til rådighed, fik jeg skudt lidt video og taget nogle billeder. Velkommen ind i kabinen…

Løvfald og Jaguar XF Sportbrake
Du skal ikke vente længere – nu kører vi!
Nå. Jeg fik som nævnt sendt en mail til Jaguar, hvori jeg skrev følgende:
Jeg gad dog godt vide, hvor navnet sportbrake kommer fra? De var ikke sikre i Birkerød. Ren nysgerrighed.
Svaret kom ganske prompte retur og lød:
– Uha, godt spørgsmål …
Sportbrake er anvendt som beskrivelse af XF som stationcar – dog er mit klart bedste bud på hvorfor man har gjort det, at man vil tage lidt ”kedelig familie bil” ud af stationcar betegnelsen og kalde den sportbrake for at holde fast i, at det stadig er en Jaguar med nogle fede køreegenskaber, hvor der samtidig er plads til hele familien.
I vores annoncer skriver vi ”Stor nok til at rumme en sportsvogn” og altså ikke blot en almindelig stationcar. Mit bud kan dog være lige så godt som det næste.

Lang og elegant.
Når jeg kigger tilbage på oplevelsen, så er ovenstående beskrivelse ganske rammende. En Jaguar XF Sportbrake rummer alt det, du har brug for som familie: Masser af plads, komfort og motormæssigt overskud, og derudover er der drysset en flot portion luksus udover bilen: Læder, lækkert infotainment system, et særlig klimaanlæg, som sørger for filtrering og ionisering af kabineluften og dermed fjerner forurenende stoffer, der kommer ind i køretøjet samt det nævnte firehjulsdrev, der sikrer godt og stabilt føre.

Masser af funktioner – og disse styres fra rattet

Automatgear og infotainment

Panorama og langt kig bagud
Jeg kører selv stationcar og næste gang, jeg skal have ny bil, vil jeg nok vælge noget, der har mindst lige så meget plads – men til den tid vil jeg gerne op i luften igen, og derfor vil valget nok falde på en SUV. Sådanne er Jaguar i øvrigt også leveringsdygtige i, men den saga snupper vi en anden gang.

Min lånte svampekurv

Nær et slot i 2920
Den kvikkeste motor i Jaguar XF Sportbrake serien er en sekscylindret turboladet dieselsag, som sender dig til 100 (kilometer i timen) på 6,6 sekunder. Al rigeligt, hvis du har familien med i bilen. Jeg nævnte også, at prisen på en XF Sportbrake stiger fra næste år, og dermed vil en vogn koste fra 621.480 kroner.

Til verdens ende…

Midterkonsollen
Der findes talrige andre auto-relaterede bilartikler på My-Pleasure.dk her

Efterårslys og potent front som finale