Home Kort - men godt Den lange cykeltur

Den lange cykeltur

by Nicolai Klingenberg
Pin It

Sponseret indhold / affiliate link. Flere og flere danskere er kommet med på den kæmpestore motionsbølge som har ramt landet de sidste par år. Rigtig mange er begyndt at dyrke motion flere gange om ugen. En af de mest populære motionsformer der er, som mange ser som den mest behagelige løsning når man starter fra nul, er en tur på cyklen. Om det så er racercyklen eller mountainbiken, så må det siges at cykelmotionisterne har indtaget Danmark. 

Afsted med dig

Det bør du vide omkring cykling og udstyret

Men hvad skal man egentlig have styr på, hvis man forsøger at give sig ud på en af de længere ture på sin cykel? Når man cykler i flere timer, er der nogle forskellige ting man gerne skulle have styr på. Hvis vi starter med udstyret, så er det selvfølgelig vigtigt, både at have cykelhjelm, drikkedunk og måske en energibar eller to. Dog skal man ej forglemme, at når man er ude og cykle, kan man risikere, at både sollys og dyr generer øjnene, derfor er cykelbriller et af de vigtigste men måske også mest oversete stykke udstyr. Derudover skal man nok også overveje at investerer i et par cykelbukser, eftersom det er hårdt at cykle en længere distance uden polstring bagtil.

Hvordan reagerer min krop på at cykle?

Noget andet, man måske ikke overvejer inden man har forsøgt sig med en længere distance, og måske en flere timer lang tur, er hvordan kroppen reagere på det. Hvis man ikke helt har styr på sin kost, og ikke helt ved hvad det kræver af kroppen at cykle i flere timer, så kan man komme ud i nogle uheldige situationer, hvor en besøg i buskadset kan blive en nødløsning.  Derfor kan det være en god ide, at kigge på sin kost, og hvad man indtager i løbet af en dag. Man skal have meget energi, hvis man skal præstere over flere timer, derfor skal man sørge for at have indtaget godt med kulhydrat, så kroppen har energi til hele turen, og ikke kun de første 20 km. Hvis man er bange for at komme ud i den her uheldige situation, hvor man skal besøge buskadset, så er det også muligt at forhindre dette ved hjælp af mælkesyrebakterier. Dette hjælper ikke kun med at få styr på din mave på cykelturen, dette kan også give dig mere sund mave, som du hurtigt vil kunne mærke i din travle hverdag.  Dette kan du indtage med almindeligt kost, men du kan også købe det som piller i helsekostforretninger.

Hyppig motion stiller krav til kosten.

Generelt hvis man gerne vil yde mere i sin daglige motion, om det så er på en cykel eller ej, så er det allervigtigste altså at have styr på sin kost. Hvis man har det, så vil man automatisk også have mere overskud til at komme ud og dyrke motion, som igen er medvirkende til at afstresse og give bedre helbred. Det er ikke særlig mange ændringer der skal til, før man har en helt ny livsstil. En god tommelfingerregel for hvordan ens tallerken skal se ud til aftensmad er således 20% stivelse (pasta, kartofler, etc.) 20% protein (kød) og 60% grønt (broccoli, bønner, etc.). Denne simple fordeling er med til at sikre at du hverken får for meget eller for lidt stivelse samt protein. Man kan godt lave protein-delen om til 30% så der kun er 50% grønt. Det vigtigste i hvert fald, hvis man gerne vil smide et par kilo, er ikke at få for meget stivelse. Derudover kan man købe nøglehulsmærkede produkter, så du sikre dig at det er kvalitets pålæg eksempelvis. Dette er også et sundere alternativ end mange andre produkter.

Hvis man får styr på alle disse små tips, er der ikke nogen tvivl om at man er klar til at cykle en lang tur indenfor forholdsvis kort tid. Man skal altid lytte til sin krop, og huske at tage små skridt og så bare bygge på uge for uge, så man til sidste kan ramme de berømte tre cifre uden at det bliver den helt store udfordring, 100+ km er altså indenfor rækkevidde, det er bare med at give det et skud.

Pin It

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk