En topløs millionøse – Porsche 911 Cabriolet
I 1981 blev prototypen på den første Porsche 911 Cabriolet lanceret i Frankurt. Jeg antager, der blev klappet flot og knipset talrige filmruller, men under alle omstændigheder blev koncept til realitet, og året efter – i 1982 – var de første biler på vejene.

Hold nu helt folkeferie for en drønlaber vogn!
Realitet blev til succes – og derfor har Porsche 911 Cabriolet været en fast del af modelprogrammet lige siden yuppietiden. Anno 2019 har man formået at gøre løjerne hurtigere – i hvert fald den tid, det tager at åbne og lukke kalechen. Det sker selvsagt automatisk, og seancerne varer 12 sekunder og i en hastighed på op til 50 kilometer i timen. Glasbagrude? Det kan du tro.
Du kan ydermere vælge, om du er til baghjulstræk (Carrera S) eller træk på alle fire (4S). Begge modeller har dog samme motor: En trykladet boxermotor med seks cylindre på tre liter og 450 hestekræfter. Carrera S klarer 0-100 tiden på 3,9 sekunder, mens Carrera 4S klarer den på 3,8 sekunder. Begge præstationer kan nedbringes minimalt med Sprot Chrono-pakke, som er ekstraudstyr. Topfarten ligger i øvrigt på 306 og 304 (Carrera 4S) kilometer i timen.

Oppefra
Og hov – du får i øvrigt også en helt nyudviklet 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse
Du skal også forvente at komme lidt tættere på kørebanen – eller i hvert fald at få den følelse. Den nye Porsche 911 Cabriolet er sænket 10 millimeter, og så er det faktisk også første gang, at du kan få en 911 Cabriolet med sportsundervognen Porsche Active Suspension Management.

Med klud på
Store ruller og flere muskler
En Porsche 911 er efter min mening et særdeles velkomponeret design, der har været tro mod sig selv gennem årtierne. Der har selvsagt været en naturlig udvikling i udseendet, men modellen er tro mod sig selv. Fra producenten selv lyder det, at den nye Porsche 911 Cabriolet har fået et mere muskuløst udseende – bagende er blevet 44 millimeter bredere, og har også fået en bredere hækspoiler. Det lyder dog mere voldsomt, end det ser ud – der er stadig elegance i spil.

Sprød bag!
Kendere vil måske også bemærke, hvad Porsche selv slår et slag for:
Bagagerumsklappen er placeret langt fremme og har en markant fordybning foran forruden. Begge dele får fronten til at virke længere og udstråler dynamik.
Men hvad med “kabinen”? Døm selv herunder – men forvent omdrejningstæller i midten og centerskærm på 10,9 tommer.

Et let tit indenfor
Der er også kommet nyt på stabiliseringsfronten – Wet Mode er nyt standardudstyr, og den sag gør det mere sikkert at køre, når vejen er våd. Du får desuden parkeringassistent med bakkamera som standard – og vil du have lidt ekstraudstyr, så overvej natsynsassistent med infrarødt kamera.

På en bjergvej et sted i udlandet
Nå. Prisen på grisen lyder på 2.540.455 kroner for Carrera S Cabriolet, mens Carrera 4S Cabriolet koster 2.691.547 kroner – inklusiv afgift, moms og levering.