På Michelin Pilot Sport 4 SUV tur i Lissabon
Reklame. Jeg er netop hjemvendt fra en alle tiders rejse, som var orkestreret af Michelin, og jeg skal love for, at gummikonglomeratet havde lagt sig i selen. Måske med rette – for jeg kan nemt hitte på ting og sager, der er mere sexede end dæk. Leverpostej eksempelvis. Men det gælder kun, hvis man blot betragter et dæk for sig selv. Hvad så hvis man tilsætter nogle flotte fælge, som sidder på en endnu flottere bil, og dernæst placerer bilen i et smuk land, hvor du rejser til for at få overleveret nøglerne? Så er det mildest talk okey-dokey.

Vel fremme – en sen hverdagsaften. I Lissabon.
Scenen er altså sat, og jeg er havnet i Lissabon. Jeg lander straks omkring spisetid, og der er intet køreprogram denne aften – jeg fragtes til en flot adresse, hvor der diskes op med delikate retter, som kan indtages stående. Jeg trykker hånd med rare folk, løfter glasset med venstre og spiser østers med højre. Dernæst møder jeg Janko. Han er fra Sverige, er VP i et stort softwarefirma og tosset med Porsche. Virkelig tosset. Vi få arrangeret, at han og jeg skal køre sammen dagen efter i en Porsche Macan – med Michelin Pilot Sport 4 SUV dæk på fælgene.

God spise!
Mens turen går videre til et hemmeligt studio, hvor den to-stjernede Michelinkok, Henrique Sa Pessoa, eksperimenter med nye retter, vil du måske finde det interessant at vide, at et dæk er meget mere end et ja… dæk. Og gummi. Det er faktisk det, jeg også skal lære på denne tur. Det ny Michelin Pilot Sport 4 SUV er udviklet til et bilmarked, der boomer, og det er netop SUV-markedet. SUV-salget skulle være steget 30 % i 2018, og det betyder et ny græsgange – eller asfaltstriber for Michelin. Nå – vi smutter lige i førnævnte kok studie, for at smage på lidt delikate sager. Geotagging? Det skulle vi slå fra, da matriklen er hemmelig. Et marketingstunt? Muligvis – men det virkede.

Kokken fortæller

Desserterne
Vi mæsker os, smager på vådt og tørt og humøret er flot. Efter tre dessertserveringer ruller vi retur til føste destination, hvor vi får serveret lidt mere mad, lidt mere i glasset og får stillet nysgerrigheden på hverandres gøremål. Og lidt om dæk igen.

Tak for to stjerner
Straks før midnat er vi retur på hotellet. Jeg ringer af for i aften og erfarer, at jeg er blevet udstyret med et par sko. Køresko. Et samarbejde mellem Michelin og Camper. Fint skal det være. Og i hvert fald af gummi.

Morgenens udsigt
Næsten morgen er der briefing. Og selvom sådanne presseseancer kan være… lidt lange at komme igennem, så er det altså her, jeg bliver klogere. Den første pointe, der dukker op i min egen knold, er, at det giver mening, at folk med hang til luksuriøse biler kører med ditto dæk. Eller gode dæk i hvert fald, og i tredjeparts tests har Michelin Pilot Sport 4 SUV vist sig at være de bedste dæk i test. Hvem testede? Det gjorde det tyske og uafhængige firma TÜV SÜD.

Briefing…

Og hårde facts
Hvordan vinder man en dæktest? Ved at lave det flotteste dæk? Som om. Det drejer som om tests, hvor man blandt andet skal klargøre, hvem der kan udvikle dæk, som bruger færrest bremsemeter på at komme fra 100 til 0 på tørt underlag. Og fra 80 til 0 vådt underlag – og både med nye dæk og slidte dæk. Og hvor mange kilometer, kan dækket køre i sin levetid? Der er angiveligt mange flere parametre at måle på, men i de førnævnte, var Michelin Pilot Sport 4 SUV “vinderen”. Det handler altså også om sikkerhed…

Bemærk begejstringen i refleksionen
Vi kan ikke trække den længere. Vi skal ud at rulle. Vi bliver briefet færdig og erfarer desuden, at det nye Michelin Pilot Sport 4 SUV fås i 53 forskellige varianter – og fra 17 til 23 tommer. Og der er flere på vej. Faktisk bestiller producenterne forskellige udgaver hos Michelin, så selvom bilernes klasse kan være ens – såsom Audi Q3 og BMW X3 – så er dækkene forskellige.

Vort køretøj
Forud ligger en tur, hvor Janko, som er co-driver, og jeg kan vælge flere muligheder. Vores første stop bliver ude af byen i en nedlagt garage. Udefra kan jeg se nogle T-shirts på et stativ og tænker, der er en tøjbutik af en eller anden art, men virkeligheden er en anden. Det er grafitti team, som huserer her – og som i øvrigt har været aktive i tre årtier. I dag er det hele (antager jeg) lovligt, og de hyres til at male på både dit og dat. Overordentlig rare folk. Og et overraskende fedt stop.

Første stop: Double Trouble Studio
Tilbage til lidt dæk-info. Måtte der falde regn på vejbanen, og måtte du køre med Michelin Pilot Sport 4 SUV på din bil, så kan du glæde dig over, at dækkene har to zoner, som arbejder for at få det bedste grip – den ene zone optimerer grebet ved vådt føre og den anden ved tørt føre. Derudover er der anvendt et hav af materialer i dækket, hvoraf jeg har hørt nogle af disse anvendt i rumindustrien(!). Det er teknik på højt niveau…

Galleriet – en gammel garage

Janko goes graffitti
Vi er kørt videre og er havnet i en bydel, som tidligere været præget af industri. Et hold franske investorer så potentiale, da industrien flyttede væk, og i dag er der et flot bar- og spiseleben om aftenen og en “hæng ud, spis og shop lidt” stemning om dagen. Det er stadig hipt nok til, at de lokale gider komme – og turisterne kommer ikke til at finde nogle kædeforretninger. Lad det blive sådan.

Næste stop – Janko mener, at stedet minder lidt om fristaden Christiania
Vi gør flere stop, vi samtaler, og Janko filmer som en gal. Der skulle i øvrigt være en omgang web-tv på vej med os – den skal jeg nok linke til. Selvom jeg ikke har andre dæk at sammenligne med her på turen, så er der tale om støjsvage dæk. Ingen rumlen eller vejstøj – heller ikke ved højere hastigheder på motorvejen. Men kan man så køre offroad i sin SUV, når den har de nok så famøse Michelin Pilot Sport 4 SUV på? Jeps. Men dækket er designet til vejen – er du til hård offroad, så skal bare over i en anden afdelingen for dæk. Det tager vi en anden gang. Håber jeg.

Støjfrit med Michelin Pilot Sport 4 SUV
Vi er kørt videre, og nu er vi havnet i en naturpark. Jeg tror faktisk, jeg har været på disse kanter engang for år tilbage, men ikke på det her specifikke spot, som viser at være et nedlagt tårn, som oprindeligt blev bygget i 1968. Her kunne man køre til og spille bingo (!) og spise en middag. Det gad jeg godt at have oplevet dengang. Eller se en dokumentar om i aften.

Det gamle tårn…
Vi finder en frokostpose frem fra bagagerummet og bærer to klapstole og et picnicbord op til toppen og kigger ud. Det blæser – men vi finder læ. Vi er nogle heldige kartofler, er vi – dels på grund af udsigten, vores eget selskab og en fremkommelig frokost. Det har været det sidste stop på turen. Janko skyder endnu mere film – og så går turen ellers mod hjemlige breddegrader.

Sikke et vue!
Selv samme Janko, der er passioneret Porsche-kører og ejer, fortalte mig, at han i de sidste fem år altid har kigget efter, hvilke dæk, der sidder på den bil, han skal køre. Han ser dækkene som håndflader – og der er absolut forskelle af komme efter. Og køre med. Jeg ved ikke, om det smitter, men jeg har da taget mig i at kigge på dækkene på et par SUV’er, efter jeg kom hjem. Måske der fremadrettet vil stå Michelin Pilot Sport 4 SUV på mange af dem…

Tak for denne gang.