Peter Heydenreich har på en Italien-tur, og det var ikke småting, han fik oplevet – eller fotograferet. Om alt dette handler denne artikel, og er nedenstående ord og fotos Peters. Værsgo – og tak til Peter!
Det sidste glas Aperol er tømt og støv og udstødningsgasser er endegyldigt skyllet ned med gode bobler fra Pommery, og jeg sidder og kniber mig selv lidt i armen og overvejer, om det hele nu bare var en drøm eller hvad …
Efter at have tilbragt nogle uforglemmelige dage i absolut bil-extravaganza svirrer det rundt med navne som Delahaye, Pegaso, Zagato, Ferrari, Lagonda, Bizzarrini og Rolls-Royce i mit hoved.
Siden 1929 har der været afholdt en veritabel skønhedskonkurrence for biler ved Villa d’Erba, lige ved bredden af Comosøen i Nord-Italien og er man bare den mindste smule til æstetik, design, kunst og biler, er Concorso d’Eleganza Villa d’Este et absolut must. Villa d’Erba er en del af Villa d’Este og det sted, hvor offentligheden har adgang.
Bilerne stiller op i forskellige klasser, hvor der konkurreres på originalitet, vedligehold, elegance og eksklusivitet; ingen metervarer her, kun den absolut ypperligste Haute Couture fra hele den automotive verden.
Årets overlegne og velfortjente vinder var en mægtig Alfa Romeo 8C 2900B Berlinetta Touring fra 1937, men personligt var jeg også yderst begejstret for Shiro Kosakas Fiat Abarth Monomille GT, en bil han fik importeret til Japan i 1964 og som siden da kun har kørt små 6000 kilometer. Og som naturligvis til dagligt står i ejerens personlige bilmuseum.
James Glickenhaus havde kørt rundt i sin futuristiske, Pininfarina-designede Ferrari 512S Modulo Coupé i Cernobbio og omegn og mente, at den generelt var udmærket at køre i, men havde det svært med at køre langsomt, for sådan så fremtiden nemlig ud i 1970: Benzin, en V12’er og 550HK.
Lamborghini Marzal – designet af den legendariske Gandini, manden som også er mester for stregerne til den ikoniske Lamborghini Countach – en drøm i sølv og den ultimative Matchboxbil i mit børneværelse, – den jeg ikke ville bytte med nogen for noget! At Grace Kelly kørte rundt i den i Monaco i 1967 gør den ikke mindre ikonisk.
Skulle man være i markedet for lettere brugte biler, afholder Sothebys samtidigt en auktion, så man kan få noget med hjem – alt fra en ikke-helt-så-almindelig 2CV ‘Safari’ med to motorer til en heller ikke-så-helt-så-almindelig 1957 Porsche Spyder, med dansk historie. Porschen fik hammerslag ved €3.380.000, kun forsigtigt overhalet indenom af en 1954 Ferrari 500 Mondial Spider med en prislap på €3.717.500. Plus salær.
2CV’en gik for øvrigt €74.750 hvilket nok officielt gør den til den dyreste 2CV, jeg nogensinde har set.
Feltet af biler var så imponerende, at man nærmest bare trækker på skuldrene af endnu en Lamborghini Miura (der var tre til stede) eller Mercedes 300SL Mågevinger, selvom en af dem nu alligevel imponerede med at have haft så prominente kørere som Alfred Neubauer, Karl Kling, Juan Manuel Fangio og Sir Stirling Moss bag rattet.
I Villa d’Erba havde man også mulighed for at kaste et flygtigt blik på Bugatti’s on-off: La voiture noir. Den forhåbentligt lykkelige ejer har måttet erlægge omkring €16.000.000 for at tilegne sig dette køretøj. Det er ikke mit telefonnummer, det er prisen. Og nej, ejeren er ikke en fodboldspiller. Jeg talte med en repræsentant for Bugatti som fortalte, at “der da var andre end Christian Ronaldo, som har råd til biler i denne prisklasse”.
Afslutningsvis må jeg konkludere, at det var virkelig var virkeligt og at Concorso d’Eleganza Villa d’Este er et fantastisk event som kun kan anbefales alle bilentusiaster på det kraftigste.