Home Living Sune Ehlers – om en god kiks, lidt halløj og rejer med citronmayo

Sune Ehlers – om en god kiks, lidt halløj og rejer med citronmayo

by Nicolai Klingenberg
Pin It

Sune Ehlers – en visuel mand

Jeg følger masser af spændende folk på alskens online platforme. Tag nu bare dagens mand herunder – han hedder Sune Ehlers, og han kan sin art diretor ABC. Med mere endda. Hvad, hvordan og hvorledes, kan du blive klogere på herunder – han tegner nemlig også. Og du kan købe hans værker.

Sune Ehlers

En Sune væg…

Sune – du er ganske visuelt orienteret, men hvad lever du af?
– Meget store mængder kaffe og ingefærkiks. Og så kommer der lidt mønter ind, når min sindsygt dygtige hustru og partner in crime, Julie og jeg, art director bøger og magasiner. For eksempel laver vi Ud & Se hver måned, og hygger os gevaldigt med det.

Sune Ehlers

En stemningsfuld forside

Det handler altså om magasin-layout, og jeg mindes, du har været i sving i mange år. Hvordan har det grafiske magasinlayout udviklet sig gennem den tid?
– Med fare for at lyde som den sure halvgamle mand (som jeg er), så er der ikke så pokkers meget udvikling i Danmark. Og det er synd.
For godt magasindesign handler om bevægelse, dynamik og forandring. Det er et levende medie. Der skal ske noget nyt ind imellem. Det er det, der holder os til – at det lever. Tricket er ikke at være for nuts og skræmme læserne væk. Men nu – i en tid, hvor man kan få stort set alt information og alle billeder på et splitsekund digitalt – så skal magasinerne kunne noget ekstra særligt: Engagere sine læsere emotionelt. Være i udvikling – røre ved noget.

Det er – blandt andet – det der adskiller magasiner fra skærmlækkerierne; at kunne overraske, bevæge sig, være i forandring. Formidle på overraskende måder. Det gør meget få magasiner i Danmark. Og det er spøjst. Vi er gået lidt i stå. Men ude i den store vide verden er der knald på. En kæmpe underskov af fede nichemagasiner rør på sig og trives i bedste velgående.

Print er ikke dødt. På ingen måde. Herhjemme skal vi bare forstå, at printmediet lever i kraft af udvikling, afprøvning af grænser. Det er ikke et statisk produkt – det er dynamisk. Mere leg!

Du tegner også. Kan du ikke fortælle lidt om det?
– Hvis ikke det var så pokkers tidskrævende – og jeg ellers kunne få nogen flere af vores samarbejdspartnere med på den, så tror jeg, at jeg ville tegne til mange flere af de opgaver, jeg fedter rundt med. For eksempel et magasin. Tænk over hvor skønt det ville være – et helt håndtegnet magasin – det ville være så dejligt. Faktisk er der et par gode magasiner, der er tæt på at gøre det konsekvent. For eksempel Little White Lies, som er gennemillustreret hvert nummer. Google det! Nej, køb det! Gå ned i din lokale bladkiosk, og kræv det.

Sune Ehlers

Busy Bee

Jeg synes der er få ting mere tilfredsstillende end at køre en pen henover et eller andet. Det er nok noget med selve processen. Det er bare en fed følelse at tegne. Og se på tegninger.

Hvad kan det tegnede, som et foto ikke kan?
– Uh, jeg er ikke sikker på at man helt kan sige det sådan. Men der er noget med kompleksitet og følelser, som nogen gange kommer bedre udover rampen i en tegning.
Og i et magasin er kombination af det nogengange lidt døde digitale design med en velplaceret og godt eksekveret illustration, bare det bedste. Så sker der noget magisk.

Sune Ehlers

En Euroman artikel

Hvis du stod uden fremvisningsmuligheder, hvordan ville du så beskrive din kunstneriske stil, så meningmand kunne danne sig en forståelse af din stil?
– I forhold til magasindesign, så tror jeg egentligt det bedst kan beskrives med en ikke-stil. Med det mener jeg, at jeg altid forsøger at finde ud af, hvad det er, der skal fortælles – hvad er budskabet. Og så vælger jeg værktøj – visuelle virkemidler om du vil – derefter. Så det layout, jeg laver, varierer meget. Det er møgbesværligt og tidskrævende, men federe for læseren, at udtrykket ikke er bundet til – sådan plejer-vi-at-gøre – men snarere er dikteret af indholdet.

I forhold til mine tegninger vil jeg sige noget med, at jeg leger mig frem til noget, jeg synes hænger sammen. Mine ting er sjældent sirlige og polerede.

Kan du beskrive, hvad der typisk går gennem hovedet på dig, når du arbejder?
– Jeg vil tro, at godt og vel 80 procent af min arbejdstid går med at knække nødder; hvad går det her ud på, hvordan skal det formidles, hvem skal gøre det, hvor meget skal de gøre det og så fremdeles. De sidste 20 procent er udførsel. Jeg tænker ikke så meget, når jeg sidder og laver selve designet. Men jeg får et godt lille kick ud af det, når en lang proces pludselig går op i en højere enhed – og et layout føles færdigt. Så kan jeg godt belønne mig selv med en særlig god kiks. Det, jeg laver, er tilfældigvis en hobby med indbygget job i – som Malk de Koijn så smukt har hiphoppet det.

Sune Ehlers

Cronhammar

Og hvordan arbejder du?
– Jeg er en sucker for musik hele tiden. Før i tiden var jeg en natteravn, der lå og rodede rundt på gulvet med alt muligt til ud på de små timer. Helt vildt usundt.
Nu er jeg mere 9 til 17-agtig med computer og pen. Men den der med at knække nødder, den foregår hele døgnet rundt. Det er iøvrigt ret sjældent, at de gode ideer opstår, når jeg sidder ved computeren. Det er mere almindeligt, at en snedig løsning præsenterer sig, når jeg smører madpakker til mine børn eller samler æbler op ude i haven. Og så er jeg så helt utroligt heldig, at kunne vende alle ideer med min hustru. Ingen er skarpere end hende.

Sune Ehlers

Sune Ehlers
Photo: Jonas Pryner Andersen

Hvor kan man erhverve sig dine kreationer – og hvad koster de fra?
– Jeg har lidt halløj til salg på min hjemmeside suneehlers.dk her  – men faktisk er størstedelen af de ting, jeg laver, opgaver jeg får stillet.
Det koster alt fra en kop te til en jetjager. Det afhænger af kompleksiteten, og om jeg skal leje et stillads.

Og hvor kan man erhverve sig nogle af dine værker?
– Send mig en mail. Det er hyggeligt.

Sune Ehlers

En artikel fra Ud & Se

Hvorfor har vi egentlig behov for illustrationer anno 2019?
– Vi har brug for at blive rørt. Illustrationer og malerier roder med dine følelser – sætter noget igang.
Det er ret sundt. Det har det altid været. Slå op i din lokalavis, og hjemsøg det første galleri du læser om.

Slutteligt – hvornår er noget kunst, hvis det står til dig?
– Det skal jeg slet ikke bestemme. Hvis du ser noget i noget – så er det noget.

Sune Ehlers

Yellow

Tre hurtige til Sune Ehlers:

Hvad byder dit forår på i privat regi?
– Slå græs, klappe vores katte, gå længere ture med min kone. Og holde mere fri.

Må vi se et foto fra din telefon og høre lidt om motivet?
– Det er min søn Hugo, der hopper fra en gynge. Han er vel fem år gammel der (og 11 år nu).
Det er bare et billede, der emmer af leg. Er der egentligt noget federe end at hoppe fra en gynge?

Sune Ehlers

Fra telefonen

Hvor og med hvem har du sidst spist et mindeværdigt måltid?
– Min kone og jeg var på Lumskebugten for ikke så langt tid siden. Der fik jeg nogen grønlandske rejer med citronmayo, som var for vilde.

Kan du lide ting til hjemmet såsom møbler og kunst, kan du læse mere om sådant på My-Pleasure.dk her

Facebook er her
Pin It

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk