I Amerika har man alle dage været begejstret for store bilmotorer. General Motors kan eksempelvis levere sådanne. Og det er også tilfældet i denne britisk-amerikanske alliance, som firmaet Himalaya har kreeret. Nuvel. Inden du korser dig, skal du vide, at Land Rover selv lavede en V8 udgave i 1979. Tag vel imod Land Rover Defender Himalaya.
For omtrent to år siden annoncerede Land Rover desuden, at de ville lave en særlig hyldest model i anledningen af 70-års jubilæet for Land Rover Defender – men kun til det britiske marked. Og det er den model, som Himalaya nu hylder.
Generelt set arbejdet firmaet efter følgende mantra:
At HIMALAYA we make the ultimate Defender for the modern era. We create DRIVABLE AUTOMOTIVE ARTWORK for the most discerning and appreciative guardians of this iconic vehicle.
Nå – med denne Himalaya-modificerede Land Rover Defender får du 525 hestekræfter fra en General Motors-produceret V8 motor, automatgear, herlig infotainment, sportsundervogn og masser af læder. Subwoofer? Naturligvis. Jeg kan ikke afvise, at nogle af tiltagene er over the top, men det er jo også der, bilen skal kunne klare at komme op.
Men altså – det er ikke bare bad boy look og talk, men også bad boy walk. Der er installeret rallybur i bilen, så du ikke får kvast kasketten eller din sixpence, hvis vogntøjet måtte trille en tur på hovedet, og er du svagtseende, kan du glæde dig over kraftige LED- og tågelygter.
Er du parkering-udfordret? Skidt pyt – Land Rover Defender Himalaya kommer med bakkamera. Men pas på perlegruset – omend hjulene kun er 18 tommer store, så er der mokket et par store, terrænvenlige BFGoodrich gummisko på vognen.
Faktisk er det ikke første gang, at Land Rover Defender er lavet som jubilæumsmodel – det skete også, da modellen blev 50 år, og som du måske har gættet, så er Land Rover Defender Himalaya kun en af talrige modeller, som Himalaya laver. Kan du lave din egen variant? Det kan du tro. Du kan besøge deres internetdomæne her – husk dansk moms of registreringsafgift, inden du faxer en ordre.
Personligt vil jeg mene, at der er ganske lang vej fra den originale til denne her udgave, men blæser man på originalitet, så er modellen tip-top. Jeg ville dog nok gå efter noget ældre og istandsat, men mere originalt. Måske en sag som Jonas’ har her
Der er flere biler på My-Pleasure.dk her
V6 er en tandhygiejniske tyggetablet – og My-Pleasure.dk finde på Facebook her