Home Automobiler Ford Explorer Plug-in Hybrid – global nyhed med 8 millioner salg på bagen

Ford Explorer Plug-in Hybrid – global nyhed med 8 millioner salg på bagen

by Nicolai Klingenberg
Pin It

For få dage siden så en verdensnyhed dagens lys i Danmark. Det foregik på danske veje, med tyske nummerplader og med slutdestination i Lynæs. En lille skare fik mulighed for at køre verdensnyheden, og jeg var i denne skare. Vi kørte alle i den spritnye Ford Explorer Plug-in Hybrid…

Ford Explorer Plug-in Hybrid
Dagens SUV: Ford Explorer Plug-in Hybrid

Navnet Explorer er dog alt andet end en verdensnyhed – den første variant blev produceret i 1990 og kom på vejene året efter, og siden da er det gået ganske tjept. Der er solgt mere end 8 millioner eksemplarer, som er fordelt over seks generationer. Det er den sjette generation, som vi skal se på i denne skrivelse.

Markedet for SUV’er på danske veje har været stigende – i et årti. Mid-size segmentet, som blandt andet tæller modeller som Ford Kuga, er vokset helt gevaldigt, men også de helt store såkaldte full-size SUV’er er fulgt med i de sidste fem år, og det er her, Ford Explorer Plug-in Hybrid hører til.

Ford Explorer 2020
Bagtil.

Den er lige over 5 meter lang, 2 meter bred og 1,78 meter høj, og de mål giver plads til 7 mennesker. Ikke fem voksne og to børn, men syv voksne mennesker. Det er rummeligt. Og apropos rummelig, så vil jeg mene, at Ford har ryggen fri – der er tale om en plug-in hybrid, som faktisk kan køre 42 kilometer på ren el. Det er langt for så stor en vogn.

Ford Explorer Plug-in Hybrid
På vejen…

Motoren? Ah ja. En V6 benzinsag på 3,0 liter som sammen med el-motoren yder 457 hestekræfter. Sammen med et ganske velsmurt automatgear med 10 gear (!), gør det turen fra 0 til 100 til en ganske kvik rejse, som varer 6 sekunder lige ud. Festen stopper i øvrigt ved 230 kilometer i timen, og selvom jeg kun ramte omtrent den halve tophastighed, så var det en mærkbar fornøjelse for både ører og ryg.

Ford plug-in
Vel fremme.

Det går tjept, og det lyder ganske potent, omend jeg kunne forestille mig, at der er smidt lidt hjælpelyd i spil, som kun kan høres i kabinen. Nå – med speederen trykket i bund, bliver du let skubbet tilbage i svært komfortable lædersæder, og har du tændt massagefunktionen (som findes på begge forsæder), bliver du gnubbet ekstra hårdt.

suv plug-in
Her sidder du godt – i selskab med ventilerede sæder, massage i selv samme samt varme i rat og forrude.

Når du hører navnet Ford Explorer Plug-in Hybrid, vil du sikkert gerne kende til en ladetid. Den lyder på 3,5 time, når det går hurtigst. Ah ja – Fords ladestik i bilen viser i øvrigt også, hvor langt du er med opladningen, og er du ikke i nærheden, kan du blot downloade Ford Pass app’en og se den aktuelle status på den downloadede software, som i øvrigt også kan låse dørene op og tænde bilen.

ny Ford Explorer Plug-in Hybrid
Det mindst sexede ved bilen: Et ladestik.

Den nye Ford Explorer Plug-in Hybrid kommer i to varianter: ST-Line og Platinum. Fælles for begge er, at ekstraudstyrlisten praktisk talt ikke er eksisterende. I brede termer kan du sige, at du skal vælge i mellem et sporty look (ST-Line) og et mere eksklusivt look (Platinum).

Ford Explorer Plug-in Hybrid
Elle-belle.

Prisforskellen lyder på cirka 7.000 kroner, men fælles for begge modeller er 20 tommer alu (indsæt selv en Nik & Jay reference), 14 højtalere samt subwoofer som yder 980 watt lyd fra B&O, 3-zoners klimaanlæg, ratvarme, panoramasoltag, el-justerbart rat og forsæder, opvarmet forrude, LED-forlygter, digital instrumentering på 12,3 tommer samt en vertikal infotainment skærm på 10,1 tommer. Det er den korte liste.

infotainment
Så er der Fredagsbio…

Er du luksuskræmmer, er det bare med at slå til – Ford Explorer Plug-in Hybrid må trække 2,5 tons, og måtte det ikke være nok til dine nyindkøbte juleplatter, kan du slå de to bagerste sæderækker ned og mokke 2.274 liter ekstra bagage i bilen. Alternativt kan du tage en lur med en, du holder af og nyde plads a la dobbeltseng i den bagerste del af bilen.

ny Ford Explorer Plug-in Hybrid
Den tredje række.

AWD? Det kan du tro – et evigt aktivt all wheel drive system sørger for, at du kan køre sikkert i både sne, sand og på skovstier. Du kan i øvrigt vælge mellem syv forskellige AWD køreprogrammer, som har relation til tung trailer træk, dyb sne og sand såvel som eco og sport mode. Go as you like, som man siger.

automatgear
Gearvælger…
Køreprogrammerne vælger du her…

Fem ud af fem stjerner i Euro Ncap? Jeps – sikkerheden er i top. Det er sikkerhedssystemerne også. Dem må du dog selv læse om via linket længere nede. I stedet vil jeg nævne, at parkering i snævre områder nemt kunne blive en udfordring af den kaliber, der giver svedige håndflader (også selvom du ikke har tændt ratvarmen) og en hidsig skruen ned for musikken i bilen. Parkeringssystemet, som også kan fås til blandt andet Ford Kuga, hjælper dig – og overtager faktisk også parkeringstjansen for dig, hvis du er udfordret. Du skal hverken bruge speeder, bremse eller rat – blot holde en knap nede og vente på at komme i mål. Lidt ligesom at spille på autoplay i Las Vegas…

Kran er ekstraudstyr. Tø-hø.

Og når nu vi er ved strøm, så skal du vide, at du får hele fem stikdåser (12 volt), trådløs opladning foran samt dobbelte USB-indgange på første og anden sæderække. Plug alt i – der er plads nok…

Vue fra tredje sæderække

Hvem er bilen til? Den er til dig, der ikke vil have den gængse, luksuriøse SUV-vare, og som vil have en model-arv, der nærmer sig 30 år. Hvordan kører den? Det skal du selv prøve – der er vogne til prøvekørsel lige om hjørnet september/oktober.

Garanti? Otte år på batteriet, fem år på de såkaldte HV komponenter og to år på resten af køretøjet. Prisen begynder ved 1.021.556 kroner.

Du kan læse mere om den nye Ford Explorer Plug-in Hybrid lige her

Der er flere biler på My-Pleasure.dk her

Pin It

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk