Home Automobiler Sådan bruger Ford robotter i Fiesta-produktionen

Sådan bruger Ford robotter i Fiesta-produktionen

by Nicolai Klingenberg

Artiklen indeholder reklamelinks.
Robotter har i lang tid været en del af bilproduktionen. Over de seneste år er andelen af menneskeligt udført arbejde dog faldet, eftersom robotterne i højere grad tager over. I de fleste sammenhænge er det dog cobots, der anvendes ((sammentrækning af collaborative robots), hvorfor de arbejder side om side med mennesker.

Ford bruger cobots til Fiesta-produktionen

På Fords samlefabrik i Køln i Tyskland bruges et hold af robotter, der arbejder side om side med ingeniører. De er alle en del af en proces, hvor de udfører en nøje koordineret finslibning af hele karosseriet på Fiesta-modellerne. Dette stykke arbejde formår de at udføre på blot 35 sekunder.

Ovenstående er ensbetydende med, at det ikke er robotter, der erstatter medarbejderne. Derimod frigiver de mere tid til komplekse opgaver i produktionen, som bør varetages af medarbejderne. Samtidig medfører det også, at deres medarbejdere slipper for fysisk overlast forårsaget af gentagende bevægelse.

Ligesom vi mennesker kan føle os frem til, hvorvidt der er behov for at lægge yderligere kraft i slibningen, er robotterne også i stand til dette. Endvidere har de den fordel, at de lettere kan nå ind til de vanskelige steder på karosseriet – i denne sammenhæng man midten af taget fremhæves som eksempel.

Hvilke robotter anvender Ford i produktionen?

Hver af de robotter, der anvendes, er en UR10-model fra Universal Robots. Det er verdens mest solgte cobot, og bliver derfor ikke kun anvendt i bilindustrien. Faktisk anvendes de til et væld af forskellige formål, hvilket blandt andet inkluderer produktion af diverse lydsystemer, hvor de polerer højtalere og subwoofere.

I den europæiske del af Fords lakeringsafdeling er UR10-cobotterne forsynet med et 3D-printet, blødt, samt fleksibelt lag mellem arm og sandpapir. Det medfører, at de får nøjagtig samme førlighed, som var der tale om en menneskelig hånd.

Introduktionen af UR10-modellerne på deres fabrik i Køln er dog ikke første gang, Ford benytter avanceret robotteknologi på deres samlefabrikker. Tidligere har de også kunne berette om, hvordan de integrerede selvkørende robotter og bilsæderobotten ’Robutt’ i deres arbejdsprocesser.

Bliver robotter en større del af produktionen i fremtiden?

Det er ikke blot hos Ford, at de bruger robotter i produktionen. Det er meget udbredt i bilindustrien, hvorfor en stor del af fabrikanterne allerede har integreret både co- og robotter i deres produktionsproces. Meget tyder dog på, at der i fremtiden kun vil være flere af avancerede co- og robotter at finde på fabrikkerne.

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk