Home Spottet Er Online gaming de nye, sociale medier?

Er Online gaming de nye, sociale medier?

by Nicolai Klingenberg

Artiklen indeholder reklamelinks.

I denne artikel vil vi se på, hvorvidt online gaming er ved at blive en ny form for sociale medier. Artiklen er skrevet af Bertram Winberg, der igennem flere år har beskæftiget sig med at skrive om sociale medier og gambling i flere, danske medier.

Artiklens budskab skulle gerne være nemt at forstå, så vi har opdelt den i afsnit om først hvordan sociale medier har fået konkurrence fra online casinoer, og siden hvordan de yngre generationer er begyndt at anvende deres gaming på nettet som en måde at kommunikere med ligesindede på, mens de spiller.

Når du har læst dette, har du forhåbentlig en lidt bedre idé om, hvad spil på nettet er i 2021, og hvordan det bliver anvendt som et socialt medie rundt omkring i Danmark.

Online casino som sociale netværk

Danske online casinoer er blevet et foretrukket sted for mange danskere, ikke bare at spille lidt for småpenge, eller hyggens skyld, men også at møde nye mennesker. Nu om dage kan man ikke løbe fra sin identitet på et dansk casino på nettet – vi anbefaler i hvert fald ikke, at du falder for fristelsen til at spille på et online casino uden nemid

Men danskere gør det også for at møde ligesindede typer ved det virtuelle blackjack-bord, for man interagerer også med sine medspillere, når man er på et casino på nettet. Det har i mange tilfælde ført til venskaber og måske endda romancer, når folk mødes på denne måde. På den måde kan man sagtens tale om online casinoer som sociale netværk.

Det er på mange måder at sammenligne med de gammeldags bingoaftener, kortklubber og lignende arrangementer, hvor enlige sjæle eller par mødes med ligesindede for at hygge sig med både muligheden for at vinde en halv gris, eller bare en pulje med lidt penge i.

Vi mødes på “Twitch”

For de måske lidt yngre generationer er der heller ikke tvivl om, at der opstår virtuelle venskaber (og nogle gange det modsatte), når man mødes til et spil Minecraft, FIFA eller CS:GO. Her foretages kommunikationen som oftest igennem Twitch, Steam eller Discord, der hver især er blevet uhyre populære måder at kommunikere på. 

Teknologien i disse platforme er blevet så avanceret og gnidningsfri, at det for mange unge helt har fjernet behovet for at anvende de traditionelle medier som Facebook, MSN, Instagram og så videre. Discord er blevet så populært og nemt et medie at bruge til både stemmeopkald, videoopkald og tekstbeskeder, at det har bevæget sig langt ud over gaming-verdenen. 

Således har man under pandemien set flere eksempler på at skoler, arbejdspladser og alt muligt andet er begyndt at bruge Discord som kommunikationsmiddel, da det ofte er langt den bedste løsning på mange problemer, hvad angår undervisning. 

Frem for alt er det dog designet til at spille over nettet, men dette er et tegn på, at ringene i vandet hurtigt breder sig som følge af ny teknologi.

Man kan dele både billeder og andet indhold uden ventetid, og frem for alt føler mange sig trygge ved at dele det fællesskab, der er i at spille online, igennem platforme, der er indrettet til det.

Men er videospil så sociale medier? Det er de ikke som sådan, men de kommunikationsformer, der bruges ved online social gaming, som det betegnes i nyere tech-medier er helt sikkert noget, der har fjernet fokus fra de mere traditionelle, sociale medier. 

Industrien er helt klar over udviklingen – og følger med!

En udvikling af denne art er selvfølgelig ikke noget, der går hen over hovedet på hverken spilfabrikanter eller andre tech-udviklere. Der bliver på højt niveau arbejdet med at finpudse det, der i deres terminologi kaldes for social media gaming industry. 

Det vil sige, at spilindustrien ved, hvad der foregår, og af den årsag er begyndt at arbejde sammen med de, der kan gøre udvekslingen af information endnu nemmere for spillere og mere profitabelt for udbyderne af begge dele.

Opsummering

Sociale medier er ikke længere bare Facebook, Instagram eller Whatsapp. Spilindustrien er førende på mange områder og kommer derfor også til at lede udviklingen inden for kommunikation over nettet. 

Det betyder, at det er vigtigt at følge med i, hvad der foregår inden for online gaming, hvis man går op i at være på forkant, men omvendt, så er det heller ikke ALT nyt, der er godt, bare fordi det er nyt.

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk