Home Automobiler Om at tage til Malaga for at køre den nye Ford Mondeo

Om at tage til Malaga for at køre den nye Ford Mondeo

by Nicolai Klingenberg

Det er så herligt, at komme lidt på tur fra tid til anden, og jeg har netop været et smut i Malaga. Ugen op til turen fik jeg sagt Madrid, men sådan er der så meget. Anledningen tog jeg dog ikke fejl af: Den nye Ford Mondeo.

Vi er landet. Og klar til at køre.

Vi er landet. Og klar til at køre.

Om end  det ikke har al verden med bilen at gøre, så må jeg pointere, hvor overrasket man kan blive ved blot at flyve en tre timers tid. Vi ankommer nemlig til omkring 28 grader og høj sol. Uden at det er stikkende varmt. Og vi er næsten i november. En lille video, som ikke handler om vejret, men om bilen? Det skal du da have.


Vi kører ud. På flot tur, skal jeg love for. I flotte bjergområder begynder vi i en dieselvariant, som er ganske støjsvag, men når v ikke skuffer, og jeg har fornøjelsen af at køre med Malene Raith fra pret-a-partir.dk. Pludselig er vi kommet på afveje, for vejen ender dødt, og navigationen er ikke helt på hjemmebane, men frem til hotellet kommer vi.

På vej ud anno 2014

På vej ud anno 2014

Sådan havde det set ud for cirka 20 år siden

Sådan havde det set ud for cirka 20 år siden

Man er ikke bange for fornyelse hos Ford – det gælder selvsagt på modeludviklingen, men også på imaget. Den internationale præsentation består ikke af tørre facts og fokus på hjulophæng og lignende. I stedet får vi en følsom film, hvor personer fra Ford fortæller stolt om den nye Mondeo. I dag er biler også følelser – i højere grad en før, vil jeg nok mene. Selv i markedsføringen af de firehjulede, tænker man også nyt – måske husker du filmen om de danske surfere, der gik all in på deres ide? Den var i hvert fald velproduceret og fin. Nå. Du får lige den nye vogn igen.

Somewhere in Spain

Somewhere in Spain

Når bilen ankommer til Danmark og ruller ud hos forhandlerne i begyndelsen af januar, skal du vide, at det er den fjerde generation, der står og kigger på dig, og disse fire generationer er skabt på tyve år. Der er smugkig hos forhandlerne i december, og det er også her, de første firmabiler leveres, og du kan lade dig beskatte fra 288.896 kroner.

Sådan så det ud i begyndelsen af 1990'erne...

Sådan så det ud i begyndelsen af 1990’erne…

Det er denne sag, det handler om!

Og sådan ser det ud i dag

Jeg fik nævnt den støjsvage dieselmotor før, men da vi triller ud i en benzindreven EcoBoost motor på 1,5 liter, er der endnu mere stille. Det skyldes blandt andet en flot mængde støjabsorberende materiale og et nyt affjedringssystem. Apropos benzin, så kan du faktisk også få en benzinmotor på 1,0 liter med 125 hestekræfter, men jeg vil som minimum mene, at du skal 1,5 at gøre godt med. Der kommer også to gange 2,0 benzinmotor med henholdsvis 203 og 240 hestekræfter samt automatgear.

Der er også udviklet en hybrid. Den kommer til Danmark, når der spørges efter den, forlyder det.

Der er også udviklet en hybrid. Den kommer til Danmark, når der spørges efter den, forlyder det. Farven er jeg svært begejstret for.

Den nye Ford Mondeo kommer med to udstyrsniveauer. Det er nemt. Niveauerne hedder Trend og Titanium, hvor af den sidstnævnte er den flotteste. Her får du blandt andet 17 tommer at rulle med, LED-baglygter, sportssæder, 10 tommer TFT skærm i førerdisplayet, lakerede skørter og regnsensor – for nu at nævne lidt fra listen. Som standard får du dog fornem opvarmet forrude, tågeforlygter med drejelys, klimaanlæg med to zoner og læderrart med fartpilot. Og mere til.

Teknik. I samarbejde med Sony.

Teknik. I samarbejde med Sony.

Vognen kommer også som stationcar og skiftet koster 15.000 kroner fra en variant med fem døre. Vil du have automatgear, koster det 25.000 kroner. Sikkerheden? Den er fornem. Lane Keeping Add sørger for, at du kommer tilbage på ret kurs, hvis du er på vej på afveje, Active City Stop slår til, hvis du skulle være opmærksom og fungerer op til 40 km/t, og mener vognen, at du er lidt for tæt på den forankørende, så advares du i forruden med lidt rødt lys.

Back-shot

Back-shot

Den gadget-glade vil glæde sig over SYNC2 systemet, som lader dig kontrollere alt fra navi, til klima og musik, og har du børn med kørekort, kan du programmere nøglen således, at de ikke kan rumstere med høje hastigheder eller for høj lyd under deres lån af bilen. Du får også elektrisk justerbart rat med memory-funktion samt varme samt 10-vejs el-justerbare sæder, som tilpasser sig til den individuelle fører. Sæderne husker i øvrigt tre forskellige indstillinger og byder også på en massagefunktion. Interiøret? Det får du lige en video af her.

Alle disse fakta har i øvrigt været medvirkende til, at den nye Ford Mondeo er blevet kåret som Årets Firmabil 2015. Tillykke til Ford. Det fejrer vi med et afsides foto og noget hvidt læder. Hvorfor? Fordi det var at finde på min kamerarullen, og fordi det ser flot ud.

Stationcar med matchende himmel. Så godt som.

Stationcar med matchende himmel. Så godt som.

Hvidt læder...

Hvidt læder…

Jeg synes lige, vi skal runde af med en tur tilbage til 90’erne, hvor vognen kom til verden. Forvent en ung Jeremy Clarkson med en flot coiffure og nostalgi-momenter fra her og der.

Kør din vogn i My Pleasures Facebook garage her

 

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk