Home Kort - men godt Et hurtigt indlæg om bloggen – på en anden blog

Et hurtigt indlæg om bloggen – på en anden blog

by Nicolai Klingenberg

I dag er det kort og godt. Jeg blev stillet nogle spørgsmål omkring ”det at blogge”. Det ville jeg helle end gerne svare på, hvorfor jeg hermed også deler nogle af mine synspunkter.

Klingenberg - nu på en anden blog...

Det er bureauet Think PR, som har lanceret sin egen blog – jeg er vist første skud på Q&A stammen, og du kan læse sagen i sin fulde længde her. Think modtager jeg løbende nyheder fra, og selvom vi som sådan ikke har noget samarbejde rullende, kunne det velsagtens blive aktuelt i det længere løb.

Jeg har en åben dato i kalenderen, hvor et så godt som nyrenoveret hotel i City skal besøges og foreviges på bloggen, men det er en helt anden historie. I dette tilfælde synes jeg godt om idéen, hvor et bureau tager stilling til noget så væsentligt som blogs – og netop PR-bureauerne nyder godt at de bloggere, som fra tid til anden skriver om de kunder, som bureauerne har i stalden. Og der tjenes penge på bloggerne. I min verden skulle fremtiden gerne arte sig til bloggernes favør – de laver et stort stykke arbejde, og bør på en eller anden vis honoreres for deres indsats – såfremt de ønsker det. Det kunne jo for eksempel være i form af alliancer med brands, som passer til den pågældende blog. Er du selv blogger, og synes du, det lyder interessant? Så smid mig en skrivelse på nk@my-pleasure.dk.

Tak for opmærksomheden.

Postscriptum: Der er selvsagt meget mere at sige om blogs, blogging og den kommercielle del (hvis man er til den slags), og det kan vi altid tage en snak om.

You may also like

10 comments

Mads 8. december 2010 - 13:08

link??????

Reply
Nicolai Klingenberg 8. december 2010 - 13:13

Læs teksten, og du vil finde.. 🙂

Reply
Mads Windeballe 8. december 2010 - 17:21

Tak for et SUPER indlæg 🙂

Reply
Kristian Jørgensen 8. december 2010 - 17:43

Godt indlæg! Og det er bestemt interessant for en blogger som mig selv at kunne udvide netværket og samarbejdet med “ligesindede”. Vil man have fat i nogle lukrative aftaler med relevante brands, så skal man imidlertid være en stor spiller på scenen for at komme nogen steder. Men man skal selvfølgelig starte et sted…

Reply
Nicolai Klingenberg 8. december 2010 - 17:45

@Mads: Tak. 🙂
@Kristian: Flere blogs samlet med et fælles formål er bestemt heller ikke tosset. Husk på den – og send gerne en mail… ;O)

Reply
Emil 9. december 2010 - 01:05

Udviklingen af blogs er vel i virkeligheden meget interessant.
Lad os starte med at slå fast, at jeg ikke selv blogger.. og jeg følger i virkeligheden også ret få.. Dog har den personlige vinkel, den – mere eller mindre – dagelige opdatering.. som indlæggenes længde, efterhånden gjort, at jeg følger denne blog lige så ofte..

Jeg har ikke nogen ide om hvor ‘stor’ my-pleasure.dk egentlig er.. Målt på Facebook siden, er der ihvertfald små 3.000 der har kendskab til siden.. Det placerer den måske højt, i forhold til andre blogs? Men hvor højt i forhold til mere etablerede sites? Sites som måske hænger sammen med magasiner.. og som har deres indtægt via salg af blade eller artikler.

Det er vel i virkeligheden problemet for blogs? At man kan have en hel del læsere, som måske ikke er mere trofaste, end prisen for historien?
Så kan man selvfølgelig lave aftaler, omkring de produkter man skriver om, at man bliver støttet økonomisk derigennem.. Men kan man fastholde læsere, hvis indholdet er gennemgående kommercielt? – Det er jeg ikke sikker på..

Hvordan lander en ‘lille’ blog, en stor aftale der gør, at han kan skrive om sine oplevelser, samtidig med at han eller hun, kan gøre en levevej af det? Man kan selvfølgelig vokse sig stille og roligt op.. Men igen, er der fremtid i at være et helt igennem kommercielt talerør?

Jeg forstår at Nicolai Klingenberg, generere en del af sin indtægt, ved at skrive til andre medier. Det er i virkeligheden en meget god ide, at man kan tjene pengene dér og så måske, give et kortere indblik i oplevelsen via bloggen.. Men er i så fald er det vel egentlig ikke bloggen der er blevet professionel?

Oplevelsen er måske dér man kan åbne dørene.. Mange virksomheder er.. måske.. interesseret i at få den personlige beretning, om lige nøjagtig deres produkt, ud til en trofast læserskare.. – Det åbner klart nogen døre for bloggeren som så ‘får en på opleveren’ – men igen, det er vel næppe en levevej.. med mindre der selvfølgelig følger noget guld med..

Måske skulle de forskellige blogs lave en alliance.. stå sammen, og måske prøve at finde noget økonomisk støtte sammen.. Det kræver selvfølgelig at man kan finde en passende fordelingsnøgle, og formentlig også en ensartethed, for at målrette sig i forhold til interessante brands. Hvis blog’sne bliver for ens, jamen.. så er de vel i virkeligheden heller ikke så interessante?

Indrømmet, jeg får stillet en del spørgsmål, og kommer med ret få svar..
Den problemstilling der stadig, fylder mest i mit hoved er nemlig stadig.. hvordan bloggen og ikke bloggeren bliver professionel.
Det er klart, at man kunne klistre det hele ind i bannere for hundefoder.. Men altså.. Custom House ville formentlig mene, at det ville væren en trist baggrund til deres nydelige tallerkener 🙂

– Som skrevet står; der er meget mere at skrive om blogs…

Reply
Nicolai Klingenberg 9. december 2010 - 10:09

@Emil: Tak for lang, fin kommentar. Først og fremmest vil jeg mene, at det er bloggeren, der er professionel, når han/hun tjener penge på sin blog. Det kan være på adwords, co-branding / alliancer (tak til Damm for det buzzword) – og selvfølgelig trafik, som giver kliks og aktive læsere.

Jeg er absolut ikke trafikoptimeringsmester – det tager tid. Men jeg har valgt, at være flittigt skrivende på bloggen – og det tager også tid. Tid er penge. Og for at få tid til at skrive en masse til bloggen, har jeg de førnævnte alliancer. Mit mål er ikke, at alle indlæg skal give penge. Langt fra. Men derimod er jeg fortaler for at skabe nogle få, men stærke alliancer, der gør, at jeg får penge i kassen, så jeg kan opretholde skriverierne.

Det er en prioritering. Nogle af mine bloghistorier kunne selvsagt sælges som artikler til andre medier, men jeg tænkte, at de mindst lige så fint kunne passe herind. Om det så er en god forretning i det lange løb, må tiden vise.

Jeg har fået en lille en på snuden for noget tid siden, hvor man ikke mente, at en alliance var tydelig nok – altså at der var økonomi involveret. Det har jeg nu lavet om på, og det har jeg intet imod. Der skal være rene linjer, som det også hedder sig i tennissporten. Og rejseforsikringsbranchen.

Jeg vil fortsætte med at skrive for andre medier, og bloggen er et perfekt sidestykke til disse sager. Typisk er mine billeder ikke helt gode nok til at blive trykt i et glittet magasin, men det min blog kan nemt bære billederne. Derudover har jeg på bloggen mulighed for at lave en mere personlig, finurlig og til tider længere beskrivelse. Og så er der de indlæg, som ikke ville egne sig til en artikel – for eksempel en historie om et spottet ur.

Det fælles netværk for bloggere har været oppe at vende: Med andre bloggere, en elektronik blogger, som er kvinde, en SEO ekspert, en PR-mand og så fremdeles. Det skal organiseres. Men det tager tid – til gengæld er der noget stort potentiale. Og nogle modebloggere har allerede gjort det: http://modebevaegelsen.dk/modeblogs-annoncenetvaerk-bloggers-delight

Det var svar på ovenstående. Sådan cirka i hvert fald. 🙂

Reply
Steffen 9. december 2010 - 12:05

Ja, man må sige, at danskerne er bagud når det kommer til, at tjene penge på, at blogge, specielt når man ser over på den anden side af sundet, så er det virkeligt noget der har grebet om sig, men som der også er flere der siger, så har flere af dem været slemme til, at lave skjult reklame og affiliate reklame, så alt hvad de omtaler kommer mønt ind fra, men med det sagt, så tvivler jeg ikke på, at der er en stor fremtid, at i professionelle blogs, se bare den store amerikanske blog Selectism (som Superbial har lånt lidt design fra) eller svenske Feber.

Reply
Nicolai Klingenberg 9. december 2010 - 13:18

@Steffen: Jeg er enig – der kommer til at ske ting og sager på blogfronten. Og det bliver sikkert også de stærkeste, der overlever. Der popper konstant nye blogs op, men skal man have succes, vil jeg mene, at man skal være vedholdende. Jo flere, der kommer, jo mere tid skal man bruge på sin egen blog…

Reply
Emil 9. december 2010 - 17:08

Tak for svarene Nicolai! – Så blev jeg da ihvertfald lidt klogere på dine tanker omkring blogs. – og det gav egentlig også et meget godt billede af, hvordan man får bygget en ‘forretning’ op omkring det.

Jeg vil medgive, at det må være bloggeren der bliver professionel. Netop fordi han også kan generere en indtjening på aktiviteter ‘omkring’ bloggen.

Som du selv nævner, så kan forskellige alliancer også give økonomisk støtte.. Økonomien der følger med alliancen, bør jo ikke som udgangspunkt gøre den store forskel på indholdet. Omend nogen ville være mere kritiske i en sådan situation.
Om det skal være tydeligt eller ej, det må være en vurdering fra person til person. Jeg synes det er fint at gøre det tydligt.. Men i virkeligheden ville det nok ikke gøre den store forskel.. – Læseren har vel også en forpligtelse til, altid at være bare en anelse kritisk?
Rene linjer – så er troværdigheden ihvertfald iorden.

Det ligger uden tvivl en hel del timer bag.. Det gør der for de fleste ‘selvstændige’, og ja, man kommer formentlig et godt stykke vej, ved hårdt arbejde.

Spændene aftale du linker til! Det gør det egentlig ret tydeligt, at interessen omkring bloggen som medie, helt sikkert er tilstede.

– Glædelig Jul!

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk