Vi skal igen gøres klogere på en ældre sag – i dag er det en Jaguar fra medio 60’erne, og hvis du godt kan lide smukke biler, vil du med garanti godt kunne lide dagens bil.
Fortæl os kort om, hvad det er en for en bil, du har?
– Jaguar MKII (Mark 2) 6’er 3,4L. Den forlod Jaguar plant, Browns Lane”¨Coventry maj 1966 og har kørt i Denmark lige siden.
Hvad faldt du for ved bilen i sin tid?
– Jeg har altid været fascineret af de tidsløse linjer ved Jaguar og mærkets legendariske historie til Le Mans og på andre racerbaner. En tysk bil fra 60’erne er helt sikkert grundigere samlet og gennemtænkt, men for mit vedkommende kan “tysken” ikke måle sig med “briten”, når det kommer til design, stil og sjæl. De britiske Jaguar’er, Rolls og Bentley oser bare af viktoriansk herreværelse med masser af håndlavede finurligheder, træværk og læder – man mangler bare en knitrende pejs i hjørnet, så er den helt hjemme. Derfor er jeg til britiske biler.
Og hvor fandt du den?
– MKII’eren (som går under navnet Fru. Fernando Møge) stod gennem en årrække opstaldet hos et specialværksted og gennem fem år, gik jeg og kikkede på den. MKII’eren tilhørte Anne Linnet, og hun brugte den sjældent. Efter forhandlinger, der varede et halvt år, blev vi enige, og MKII’en var min. Jeg var dengang 28 år og ejer af en MKII’er, der voldsomt trængte til ny stue (interiør), mens jeg samtidig havde brugt mine sparepenge, men jeg var bare glad!
Hvad hører du typisk fra folk, der ser bilen?
– Jamen det skønne ved ”gamle” biler er, at de skaber ikke misundelse, men bare glade blikke og kommentarer. Ofte er det bare en tommelfinger opad, man møder eller kommentarer som ”Ja, dengang kunne man lave biler”.
Hvad skal enhver mand vide om Jaguar?
– At mærket byder på fede oplevelser, klasse, lugt af læder, valnøddetræ blandet med lidt varm olie. Klassiske Jaguarer skal altså stå i garagen om vinteren! Og til alle dem, der påstår Jaguar er af dårlig kvalitet, har jeg en kommentar: I skulle nok ikke have købt en XJ’er til 80.000 – for man får det, man betaler for!
Hvad har du altid med i bilen?
– Der er altid en skumslukker, en stor hammer og en træklods af mahogni med i bilen. Ja, det med skumslukkeren siger sig selv, men den store hammer skal bruges, hvis der skal skiftes til reservehjul. MKII’eren har arvet monobolten fra XK140, som Jaguar vandt Le Mans med i 1950’erne. Man skulle kunne skifte hjul i en fart, og i det tilfælde var -og er – en stor bolt lettere at afmontere. En stor hammer til at hamre den af med er noget, der virker i en fart.
Det perfekt Jaguar øjeblik”¦?
– En smuk sommeraften, Andrea Bocelli på anlægget, tørre snoede landeveje, aftensol og godt selskab!
Et mindeværdigt øjeblik med din MKII’er?
– Jeg tog til et biltræf ved Gjern bilmuseum. Her var MKII’eren fyldt op med en børnestol og diverse oppakning, da vi kom direkte fra en fest”¦ Vognen blev sat blandt alle MG’erne og glemt, lige indtil en anden bilejer venligt sagde til mig: ”Ham oppe på podiet står og spørger efter dig i mikrofonen”. Min første tanke var, at jeg havde nok parkeret et sted, jeg ikke måtte, men det var bedre, for MKII’eren blev kåret til 2011’s flotteste britiske bil – Peoples Choice. En konkurrence vi ikke havde tilmeldt bilen”¦.
Er det en keeper?
– ”Gamle biler” kan have underlige dagsordener: De er morgensure og kan drille, men behandles de med respekt og kender man deres finurligheder, bliver det bare til en form for personlighed. Der er nu gået 15 år, og jeg er stadig en glad mand – og Fru Fernando Møge spinner stadig velvilligt og glider stadig ud af landevejen, uden at man mærker, at man sidder i en MKII’er, der forlod Browns Lane for mere end 46 år siden. Det er unægtelig også mere spændende at gå ud i sin garage for at se på en smuk gammel MKII’er, end det er at se ind på et tal på en konto og vide, at inflationen er højere end renten. Så JA, det er en keeper!
Hvad er drømmebilen – udover din Jaguar?
– Jamen der er mange klassiske biler, som jeg gerne ville have i min garage. Højt på ønskesedlen står en Jaguar XK-140, som er en smuk og tidløs model”¦en Aston i garagen vil da heller ikke være det værste…
—
Har du en lignende historie om en bil, et stykke kunst, et møbel eller et ur? Så send en mail på nk@my-pleasure.dk – og du kan nemt være anonym
Fru Fernando Møge a.k.a. denne Jaguar MKII kan lejes hos www.BookAclassic.com – find den her <–
Tosset med automobiler? Så klik her <–
1 comment
“Tidløs” forekommer mig at være et noget udvandet begreb i bilmæssig sammenhæng efterhånden.