Home Automobiler Porsche 911 Targa – en topløs frækkert til alle vejrforhold

Porsche 911 Targa – en topløs frækkert til alle vejrforhold

by Nicolai Klingenberg

Hvis du godt kan lide at køre topløst, men samtidig er glad for en bagrude, så kan du måske finde en vanlig cabriolet uanvendelig. Til gengæld findes der så en vogn, der måske kan gøre det for dig, og her tænker jeg på den spritnye Porsche 911 Targa, som vi skal se nærmere på her.

To biler til en samlet sum på omtrent 5 millioner kroner

To biler til en samlet sum på omtrent 5 millioner kroner

I nyhedsskrivelsen forlyder det, at den nye udgave er en nyfortolkning af forbilledet, som er den første Targa, der kom til verden i 1965. Dengang var filosofien, at bilen skulle være en cabriolet, der fungerede under alle vejrforhold. Jeg kan i øvrigt forestille mig, at der må være mindre støj i bilen, når der køres uden tag, men altså stadig med bagrude.

En af de første Targa'er

Faktisk er navnet Targa et registreret varemærke hos Porsche, og selvom der også i dag anvendes en bred sikkerhedsbøjle frem for en tradionel B-stolpe, så er komforten i dag noget bedre – både på det køretekniske, men også på tagnedfældningen som i dag foregår ved et simpelt tryk på en knap. Taget gemmes i øvrigt bag bagsæderne.

Kabine lir

Kabine lir

Når nu vi er ved det tekniske, så er der skub på alle fire hjul. Hele tiden. Du kan også kalde det permanent firehjulstræk, og det gør igen vogntøjet egnet til kørsel i alle vejrforhold. Det er ganske smart tænkt, og de Porsche-ejere, jeg kender, har altid sværget til at køre deres (nyere) 911’ere året rundt. Det er et faktum, jeg synes særdeles godt om: At have en lækker bil, der kan køres i året rundt. Og som også starter, når det er 10 grader og derunder.

Alle vejrforhold. Husk det nu...

Alle vejrforhold. Husk det nu…

Læg i øvrigt også mærke til bagruden på den nye Porsche 911 Targa – den smyger sig rundt om bagenden og de bagerste dele på siderne. Det giver vognen et helt særligt look, som jeg ikke kan placere på andre vogne.

Fin, fin bagrude, som smyger sig om bagerste del

Fin, fin bagrude, som smyger sig om bagerste del

Popper du bagenden op, vil du kunne se en af to motorer: Der findes en 911 Targa 4 med en 3,4-liters 6-cylindret boxermotor med direkte benzinindsprøjtning og 350 hk. Når den variant er peppet op med PDK og Sport Chrono-pakken rammer den 100 kilometer i timen på 4,8 sekunder og stopper ved 282 km/t. Benzinforbruget er opgivet til at være mellem 10,5 og 11,4 km/l afhængig af transmission.

Her er det modellen med den lille motor, som - ganske tilfældigt - køres af en kvinde...?

Her er det modellen med den lille motor, som – ganske tilfældigt – køres af en kvinde…?

Toppen af Targa-serien hedder Targa 4S og har en 3,8-liters motor med 400 hk, som klarer nul til hundrede på 4,4 sekunder med tilvalg af PDK og Sport Chrono-pakke. Festen fortsætter til 296 km/t., mens forbruget her ligger på mellem 10,0 og 10,8 km/l.

Topmodellen Targa 4S set bagfra...

Topmodellen Targa 4S set bagfra…

Vi skal hente til begyndelsen af dette års sommer, før 911 Targa kommer til landet. Prisen begynder ved 2.329.782 kroner for Porsche Targa 4. Vistnok inklusiv luft i dæk og et par liter benzin.

Smid toppen og følg med på Facebook her

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk