Home Automobiler På tur i den nye Renault Twingo

På tur i den nye Renault Twingo

by Nicolai Klingenberg

Jeg havde fornøjelsen af at sætte mig bag rattet i den nye Renault Twingo for et par dage siden. Turen gik gennem bymiljø og ud til reservatet, hvor jeg fik skudt et par fotos – og gjort mig nogle tankerne om de fire hjul

Prisen? Den begynder ved 89.000 kroner, og så skal du vide, at Renault Twingo tilhører mikroklassen. Udstyrsniveauet er flot. Du får for eksempel aircondition med som standard, og i den version, jeg kørte, var der ydermere sædevarme, frække og farverige finesser og et hav af opbevaringsmuligheder. Jeg gætter desuden på, at du har en smartphone, og hvis jeg har ret, kan du som kommende Renault Twingo ejer downloade en gratis app, vende din mobil vandret og dermed bruge din telefon som infotainmentcenter. Det er faktisk ganske smart – hvorfor have en skærm i bilen, når din telefon kan bruges? Jeg forsøgte mig uden app’en, og her var nemt at få mobilens opkaldsfunktioner til at spille med vognen – og så vil jeg i øvrigt lige slå et slag for musikapparaturet i bilen, som overgik mine forventninger til en vogn i mikroklassen.

Det er desuden blevet nævnt, at bilen er revolutionerende, fordi den har fået baghjulstræk – og hækmotor. Det lyder særdeles sporty, og tanken er sådan set også fin nok, men den motor, der lå i min vogn, fik ikke helt potentialet frem. Motoren har 70 hestekræfter, men det skulle ikke undre mig, hvis fremtiden bød på varianter med mere hidsige motorer.

Vognen er sådan set skabt til bykørsel – den kører forholdsvis langt på literen i byen (20 kilometer pr. liter), mens du får 27 tilbagelagte kilometer pr. liter, når du kører landevejskørsel, og så er den nem at vende rundt i. Min bilglade ven Anders Berner fra Ekstra Bladet mindes vist ikke at have kørt i en vogn med en mindre venderadius.

Interiøret? Jeg blev positivt overrasket over fin og gedigen finish – der var ikke noget, der klaprede eller virkede direkte billigt. Og Renault er i øvrigt med på den store ego-bølge, hvor køberne kan modificere og personificere bilen efter temperament og humør. Forvent for eksempel farverig front og sidedekoraktioner i flere kombinationer samt fælge på det ydre, mens indtræk og farvepaletten også kan friste i det indre.

I og med at motoren er placeret bag i, kunne man forvente plads foran, hvor motoren normalt ligger. Det er dog ikke tilfældet, men til gengæld kan du klipse frontklappen af – som er i plast – når der skal hældes diverse væsker på maskineriet. Og nej – det gælder ikke benzin. Oliepinden finder du i øvrigt bagi, hvis du forstår.

Vognen virker større end en mikrobil – jeg havde skudt på mini. Den fås kun med fem døre, den støjer ikke al verden, og så kan man fornemme at den hårde konkurrence på mikrobilsmarkedet gør noget godt: Kvaliteten bliver bedre og bedre. Rattet var i øvrigt en herlig oplevelse – solidt og gennemført. Og ganske nydeligt.

Sponsoreret indlæg.

Læs mere om den nye Renault Twingo her

 

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk