Jaguar d-type replica – fire hjul og et hammerslag
Her skal vi omkring et interessant “hyldestkøretøj” i form af en Jaguar d-type replica, som Thomas ejer. I hvert fald lidt endnu. Bilen ryger nemlig under den bulefri hammer ganske straks, og derfor skal vi blive klogere på det mægtig flotte køretøj her.

Hvabehar? Jaguar.
– Det er en Jaguar d-type replica. En replica bil kan være den eneste vej til at eje en bestemt bilmodel, man kan betragte som en hyldest til en sjælden biltype. Her har vi at gøre med Jaguars mest berømte racerbil, som afløste c-typen, der deltog i Le Mans og vandt to gange.

Motorløjer
– D-typen med en innovativ monocoque konstruktion, 6 cylindret rækkemotor og effektive skivebremser blev introduceret på Le Mans i 1954, og de øvrige kompetanters biler holdt nærmest stille i sammenligning med den aerodynamiske racerbil.
Malcolm Sayers geniale design vidnede om hans fortid som flydesigner, og omgangstiderne satte rekord, lige indtil alle Jaguars biler på mystisk vis måtte udgå på grund af stoppede benzinfiltre, som følge af forurenet fransk benzin.

Glem alt om massagesæder…
Jaguar kom stærkt tilbage og vandt i 1955 på banen efter motorsportshistoriens værste ulykke, hvor en Mercedes ramte en langsomt kørende Austin Healey og fløj ind i tribunen. Her døde mere end 80 mennesker. Løbet fortsatte, og Mike Hawthorn vandt i sin Jaguar D-type.
Efter ulykken i 1955 stoppede Jaguar sit fabriksengagement i Le Mans, og sejrene for d-typen i 1956 og 1957 blev vundet af private teams.
Mercedes og Jaguar var helt ude af motorsport i henved 30 år, hvilket har været med til at gøre bilen til et ikon. De smukke linier på bilen går lidt igen i den større, civile e-type, som fik premiere først i 1960’erne.
– Lysten til at eje en d-type kom for alvor efter at have deltaget i Mille Miglia, det ikoniske motorløb fra Brescia til Rom og retur, hvor vi flere gange har kørt side om side med den ægte vare, til trods for kun et fåtal af eksisterende d-typer i verden. Sidst i 2017, hvor jeg faldt i snak med Clive Beecham, som ejer en af de senere Ecuire Ecosse long nose d-typer.

Lang snude
– At eje en d-type, der er en nøjagtig kopi af den oprindelige er i Danmark praktisk umuligt, da sådan en bil ikke kan godkendes til kørsel på offentlig vej.
Enkelte samlere i Danmark ejer d-typer, som er reproduktioner, fremstillet til banekørsel og i visse tilfælde meget langt fra det oprindelige design.
Efter en snak med Tribute Automotive i Dorset faldt valget på en fungerende Triumph-bil, som lader sig “pynte” med glasfiber og aluminium. En løsning, hvor man udskifter bilens eksisterende flipfront og bagskærme med stumper, afstøbt af en original Goodwood deltagende d-type af Tribute inc, som producerer delene til banekørsel med originalbilerne.

Let opbevaringsplads
Men glasfiber – det er da ikke originalt? Jo, faktisk producerede Jaguar selv en prototype i glasfiber men teknologien var ikke langt nok fremme til at anvende dette materiale i 1950’erne.
Som med så mange andre projekter var der udfordringer i at finde de nøjagtige detaljer, såsom fælgene på bilen, hvor jeg fik fire fælge specialfremstillet fra værkstederne i Abingdon, hvor Bennetons Formel 1 biler i sin tid blev udviklet. Frontline Developments fik drejet hjulene ud efter de fremsendte specifikationer, og de er monteret med centermøtrikker nøjagtig som den originale bil. Dyrt men dejligt.
– En læderhjelm, kørehandsker og motorbriller er med den lave forrude et must og den køkkenblå Sparco dragt kan lige netop krænges ovenpå tweedjakken, plus fours og racerskoene.

Forførersædet
– Fornemmelsen af at køre en Le Mans racer til bageren søndag morgen kan ikke beskrives men enhver, der er interesseret i klassisk motorsport vil næppe takke nej til den oplevelse. Hvor end man kører i bilen stopper folk op, kigger, kigger igen og der er altid en bemærkning eller to fra forbipasserende.
En bil, der skiller sig så meget ud fra den øvrige trafik vækker en enorm opsigt og bringer smilene frem.
– Bilen er på auktion på Campen Auktioners eksklusive specialbilauktion i forbindelse med Equitor Aalborg, fredag den 25. maj 2018 kl 19.30. Bilerne udstilles fra den 23. til 25. maj – og alle er velkomne.

Rattet kan blive dit
Hvis man ikke er til replica og efterligninger, er der hos Sotherby’s auktioner senere på sommeren mulighed for at erhverve sig en original 1954 Jaguar d-type, dog er vurderingsprisen på cirka 95 millioner kroner. Se bare her
– Min fremtidige “bilhylde” er nok med min spredte motorsports og historiske interesse en slags runnin’ sushi bar, hvor jeg for en periode får lov at være kustode på et stykke kunst, et ikon eller en brugsgenstand og har mulighed for at skifte mellem forskellige køretøjer.
I garagen er at finde en førkrigs racerbil, klassisk Harley Davidson, et tysk militærkøretøj, Nimbus motorcykel, VW splitbus og lidt mere, jeg af personlige årsager og indkøbsstop ikke kan afsløre.

Sideskud
Byd på Thomas’ nydelige Jaguar d-type replica her

Lav forrude – lille sidespejl
Der er flere biler på My-Pleasure.dk her