Home Automobiler Range Rover Velar – alle tiders i et land uden høje bjerge?

Range Rover Velar – alle tiders i et land uden høje bjerge?

by Nicolai Klingenberg

Rundt om Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition

Tak spidskål for et modelnavn! Men festen stopper ikke her, for den nyeste Range Rover Velar er faktisk blevet kåret med en flot pris: World Car Design of the Year i 2018. Bag den flotte titel og det ditto design gemmer der sig noget ganske heftigt: En 5,0 liters V8 motor med 550 hestekræfter, som nok skulle kun trække alt det, du har brug for – plus det løse.

Range Rover Velar

Værsgo: Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition

Den enorme luksuscontainer rammer faktisk 100 kilometer i timen på 4,5 sekunder, og speedometernålen fortsætter mod højre, indtil hastigheden rammer 274 kilometer i timen. Brændstofforbruget? Det lader vi hænge i det usagte. Og er du langsom om at træffe købsbeslutninger, så er der skidt nyt, for vognen her vil kun kunne købes i ét år.

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition

Vi afgangsrør vidner om potens af en art

Range Rover selv erklærer, at SUV’en er skabt til enhver lejlighed. Den tror jeg ikke på. Prøv for eksempel at manøvrere den rundt i smalle stræder i en eller anden sydeuropæisk bjergby – assistancesystemerne skal nok hjælpe dig, men jeg tror ikke, det bliver en sand fornøjelse. Heldigvis kan du jo bare holde dig fra de førnævnte stræder…

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition

Et bud på en kabine-indretning

Nå – nok hån. Du kan vælge bilen i seksfarver, hvoraf den ene er en særudviklet sag, som går under navnet Satin Byron Blue. Den er til dig, der godt vil have det hele lidt ekstravagant. Som standard kommer dækkene på 21 tommer fælge, men du kan opgradere til 22 tommer – til gengæld får du så også en “unik Silver Sparkle-finish og Diamond Turned-kanter, der gør den endnu mere personlig”, lyder det fra bilfabrikanten. 

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition

I støvet…

Ude godt, men inde bedst

Forsæderne kan indstilles på 20 punkter, og der er både varme- og kølingsfunktion indbygget, hvis du måtte døje med lun eller kølig gump og ryg. Massagefunktion? Naturligvis – og endda som standard. Sæderne er i øvrigt beklædt med dobbeltsyet Windsor-læder, som ikke skal forveksles med en dobbelt Windsor-knude, omend denne slipsbinding angiveligt vil klæde føreren af bilen.

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition

Der er ikke ret meget, der er op ad bakke – måske lige pris og forbrug, men altså…

Der kan selvsagt tilvælges et hav af finurlige og ekstravagante detaljer – en kulfiber pakke til kabinen kan tilkøbes, men de kommende ejere vil også få belyste indstigningslister i metal med Range Rover inskription, så glemsomme ejere altid kan mindes, hvilken bil, de fører.

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition

Et lysere interiør – var dig for nye jeans med farverester…

Forvent ydermere masser af teknik, som kan håndteres fra en 12,3 tommer stor skærm, der blandt andet har en helt særlig startskærm med et SVAutobiography Dynamic design. Nyttigt? Muligvis ikke, men ganske ekstravagant. 

I øvrigt har ingeniørholdet fra Land Rover Special Vehicle Operations brugt 63.900 timer (!) på at fifle med bilens kalibrering, så kørsel, køreegenskaber og respons blev optimeret. Jeg må anbefale, at du ikke forsøger selv at ændre på noget, selvom du måtte finde et kontrolstik og en DIY-video på Youtube. 

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition

Nydelig centerkonsol

Prisen er endnu ukendt – men der er mere autostof på My-Pleasure.dk her

Her er Facebook-siden

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk