Der sker et og andet hos Jaguar. For eksempel har man lanceret en ny coupé. Den var i Danmark for et par dage siden, og i den anledning fik jeg lejlighed til at prøve køre coupéen. Det dokumenteres i dagens indlæg – blandt andet med en video.
Jeg måtte kigge en ekstra gang i invitationen, for jeg huskede ikke, om det var en cabriolet eller en coupé, der skulle køres, men da det småregnede, var lykken mere eller mindre gjort, da det viste sig at være coupéen, der skulle sættes i drive. Jeg satte mig til rette i noget mere ydmygt køretøj og kørte nordpå til Kurhotel Skodsborg, som lagde matrikel til arrangementet. Og når nu det er sagt, så springer vi direkte til videoen. Jeg skal beklage den pudseløjerlige coiffure, men nok om den.
En kop hurtig kaffe, en pindemad – måske to – samt en samtale og indskrivning gik forud for testkørslen. Jeg havde inviteret Kasper med på tur, som kom kort efter min ankomst, og efter en let introduktion til vogntøjet, smøg jeg mig ind i den firehjulede nyhed. Man skal langt ned. Og man skal gerne være let adræt for at komme på plads, men til gengæld sidder du også så godt som surret fast i kabinen.
En knald sort læderkabine med velduft, aluminiumsdetaljer og et panoramatag samt et hav af knapper er det første, der møder dig. Her er smukt. Og sportsligt. En knap i konsollen åbner et par ekstra spjæld i udstødningssystemet, og denne feature må så absolut anbefales. Det lyder dyrisk. Og intet mindre end fantastisk.
Den model vi var på tur i er topmodellen. En motor på 5,0 liter og med V8 sender dig med raske fjed til 100 kilometer i timen på 4,2 sekunder. Bilen kan køre 300 kilometer i timen, og ønsker du det, kan du aktivere en bagspoileren med et simpelt klik på en hertil hørende kontakt. I øvrigt er der tale om en gearkasse af automatisk karakter, og den rummer 8 gear.
Bilen er en superbil. Ingen tvivl om det. Og den kører fantastisk. Med frygt for at lyde som en tøs, så er det lige før, den har for meget power. Det postulat skal dog også forklares med, at vognen blev kørt i regnvejr og våd vejbane, hvilket – selv med anti-mig-et-og-andet – kan give lidt udfordringer, hvis du går for aggressivt til værks. Har jeg hørt…
For et årti eller to siden ville jeg have kategoriseret Jaguar som noget for ældre mænd. Måske også som et lidt støvet og konservativt brand, hvor man ikke var helt fremme i feltet, når det kom til teknik, men hvor ældre modeller såsom E-Type stod som noget af den smukkeste bildesign nogensinde. Sidstnævnte står jeg stadig ved, men de andre holdninger er bragt til skamme, når man ser på Jaguar anno 2014 – i hvert fald i Jaguar F-Type R Coupé regi.
Man har i øvrigt også udstyret bilen med carbon keramiske bremser, som er det mest heftige bremsesystem, der til dato er smidt på en Jaguar til gadebrug. Når du vælger topmodellen – Jaguar F-Type R Coupé – sidder bremser på 20 tommer fælge. Du skal også vide, at der er masser af tilvalgsmuligheder, når det kommer til for eksempel interiøret.
Slå dig løs på My Pleasure Facebook side her