Home Automobiler En læser og hans Range Rover LSE

En læser og hans Range Rover LSE

written by Nicolai Klingenberg 14. november 2013
Pin It

Dagens bil er ejet af en læser, der har været på My Pleasure en gang tidligere. Første gang handlede det om en Jaguar. I dag bliver vi i det “britiske” element, for vognparken rummer også en ældre Range Rover LSE. Bliv klogere på vognen, fortræffelighederne og ejeren lige her.

Christian – du har Range Rover LSE fra 94. Hvad kan du fortælle os om den vogn?
– Det er den sidste classic, der blev lavet inden p38 kom med de firkantede lygter. Range Rover brændte sig fast på min nethinde som barn i midt 70’erne og siden har Range Rover Classic været min yndlingsbil. Det er nummer to LSE jeg har, og jeg passer meget godt på den, da jeg er rigtig glad for den. LSE har med den ekstra akselafstand den store benplads på anden sæderække – og det er en uovertruffen fornøjelse at sidde der. Desuden har min også bænk bagerst, så der er i alt syv siddepladser, hvilket er bekvemt med fire børn og dyr. Den blev lanceret med alskens nymodens elektronik såsom fartpilot, spejl og sædehukommelse, og det var meget nyt dengang. Afkølet cocktailkabinet, picnic tables og gun box er bare nogle af de ekstra features, den har. Motoren er selvfølgelig benzin v8 4.2 liter – farven hedder Mosswood Green – der er ingen som englænderne, der kan navngive farver. Derudover har den et Brooklands body kit.

Vognen fra England...

Vognen fra England…

Hvad var det, der gjorde, at du faldt for den i sin tid?
– Som sagt var det tilbage i min barndom. Jeg er vild med dens underspillede overlegenhed. Du kan køre til bryllup i den såvel som trække en harve ude på en pløjemark osv osv. Jeg har kørt terræn på Tirstrup Slots Land Rover bane, og der er intet, den ikke kan – faktisk er den ekstra akselafstand en fordel nogen steder. There is nobody beside or above. Jeg synes LSE’eren er en ultimativ bil. Lige med denne LSE var det farven, jeg faldt for, og den gode stand, den var og stadig er i.

Marketingmateriale for Range Rover

Marketingmateriale for Range Rover

Du har også en anden mere sporty bil, så hvor udmærker din Range Rover sig?
– Min omtrent ligeså gamle Jaguar XK8 (omtalt andetsteds her på sitet) er noget helt andet, og alligevel har de begge den der underspillede overlegenhed. De er ikke de hurtigste (hvem gider det?), men der er rigeligt med kræfter – og unik stil (jeg gider ikke have noget, alle andre har). Lidt ligesom Rolls Royce, der ikke opgiver antal hestekræfter. Range Roveren udmærker sig jo klart til alt det mere grove, og når der skal løftes store mængder og personer, trækkes og køres de mere svinede steder. Jeg elsker at skifte fra den ene bil til den anden – alene forskellen i siddehøjden er kæmpestor.

Plads til det meste. Og mere til.

Plads til det meste. Og mere til.

Hånden på hjertet – har man brug for bilens egenskaber i Danmark?
– Vi har sommerhus på toppen af et bakkelandskab i Jylland – der kommer du ikke op, når sneen er faldet, uden firhjulstræk. Det er i hvertfald min egen dårlige undskyldning. Så har jeg også brugt den, da jeg havde en gammel Chris Craft mahognibåd fra 1937. Den trak jeg frem og tilbage til havnen, når vi skulle sejle. På jagt synes mine venner at det er den store gimmick at udføre servering fra cocktailcabinettet på folde-ud bordene.

Så er der serveret. Eller mulighed for at servere og anrette...

Så er der serveret. Eller mulighed for at servere og anrette…

Hvilke finesser/funktioner ved vognen kan du stadig begejstres ved?
– Jamen udover benpladsen som omtalt, så er det sjov at tænke på at features som fjernbetjening, computer, fartpilot og sædehukommelse, der i dag er standard, var spritnye opfindelser dengang den blev lanceret.

Mere stemningsfuld marketing

Mere stemningsfuld marketing

Hvordan klarer den sig i indre by?
– Meget fint – den er lang, men overraskende nem at parkere.

Hvad mener du, at en Range Rover signalerer?
– Jeg ved ikke med de nye (de er ikke helt min smag) – det vil sige siden Classic. Classic har noget helt særligt over sig – den er stor, men elegant, stilmæssigt autentisk, meget stærk uden at vise muskler og kan begå sig alle steder. Den er ikke prangende, men du ved, hvad den står for. God stil koster ikke ekstra, plejer jeg at sige. Mange vil sikkert tænke benzinsluger, men jeg oplever, at med Classic har folk en anden respekt for det gamle og velholdte – ligesom med veteranbiler. Det kan også være folk tænker, at de har ondt af ham tossen, der holder liv i det gamle møg 🙂

Langskud

Langskud

Der er en afløser på vej – efter 22 år – hvilke tanker sætter det i gang”¦?
– Det bekræfter jo simpelthen bare, at det, jeg er så begejstret for med den lange akselafstand, har man igen erkendt, at der er et marked for – et stort velkommen herfra!

Fronten med de karakteristiske runde lygter

Fronten med de karakteristiske runde lygter

Og det perfekte øjeblik i vognen?
– At være passager på anden sæderække.

En tilfreds mand på bagsædet

En tilfreds mand på bagsædet

Hvad skal enhver M/K vide om Range Rover?
– Det er den flotteste og bedste firhjulstrækker, der findes – men det er også et smertensbarn, så den er forbi værkstedet i ny og næ – men hvad gør man ikke, når det er kærlighed 🙂

Apropos jagt og Range Rover så venter en historie om den læderbetrukne køleboks (prototype)...

Apropos jagt og Range Rover så venter en historie om den læderbetrukne køleboks (prototype)…

Der findes flere skrivelse om Automobiler her

Pin It

You may also like

  • Frederik

    Hvor er det en fantastisk bil, og sikken et eksemplar! Min far havde en Classic fra 1993, og det var en fantastisk oplevelse at køre i den. Jeg håber stadig på at få en når jeg får råd, for det er klart en af mine yndlingsbiler.

    Mvh Frederik

  • nicolaiklingenberg

    Ja, den er på sin vis legendarisk. Jeg har dog ikke haft fornøjelsen af at køre en, men hvem ved, hvad fremtiden kan bringe…