Home VW Den nye Volkswagen Passat – overklasse til middelklassen

Den nye Volkswagen Passat – overklasse til middelklassen

written by Nicolai Klingenberg 6. juli 2014
ny volkswagen passat 2014-5
Pin It

Den kvikke eller nærlæsende besøgende vil vide, at jeg netop har været i Berlin. Og lidt udenfor. Anledning var en nyhed fra Volkswagen i form af en lancering. Det handler om den nye Volkswagen Passat, som er den ottende generation. Den første Passat forlod i øvrigt fabrikken i 1973, men i dag skriver vi 2014, og der er så sandlig sket et og andet på de årtier…

Tid til tæppeløft. Lige om lidt.

Tid til tæppeløft. Lige om lidt.

Vi er vel fremme ved designcenteret, som har spillet en væsentlig rolle – det er blandt andet her, man har tænkt tankerne bag de streger, der i første omgang er gemt væk under et tæppe, mens vi bliver budt på pindemadder, hvidvin og øl. Lokaleliten fra det politiske apparat er på pletten, men det forlyder sig også at Doktor Martin Winterkorn er på pletten. Han er “direktøren for det hele”, og hiver efter sigende en flot månedsløb på 10 millioner kroner, og hans tilstedeværelse understreger, at vi har fat i en af de store og vigtige nyheder.

Mens vi venter...

Mens vi venter…

Walter de Silva er også på pletten, og han har designet biler gennem fire årtier – og i de sidste år for Volkswagen, hvor han har haft fingrene i spil, da man blandt andet introducerede treenigheden Golf, Scirocco og Passat CC i 2008, og nu altså også den nye Passat. En model, der har været ledende i sin klasse og som har solgt i millionvis af eksemplarer (jeg mener, de nævnte 22 millioner) siden 1973. Walter er i øvrigt trukket i et dobbeltradet lyseblåt jakkesæt, der sidder snorlige. Manden er fra Italien, kan lide kaffe og har selv kørt Passat i 70’erne, forlyder det troværdigt.

En velekviperet Walter

En velekviperet Walter

Men nok om folkene bag. Den nye Passat er nemlig ny. Helt ny. Ikke noget med et facelift eller en forkromet rørhale. Bilen har været omkring tre til fire år undervejs, og man har pakket et slogan på vogntøjet: New Business Class in a designer suit. Jeg tolker det frit som forretningsmæssig korrekt, uden det på nogen måde bliver kedeligt. Det er lækkert og klassisk, men med detaljer der gør vogntøjet knivskarpt. I hvert fald hvis vi kigger på sedanen.

De to nye

De to nye

Man har valgt at rumstere en lille smule med dimensionerne, således at bilen nu virker – og er – lavere og bredere. Det giver på forunderlig vis et mere eksklusivt udseende, og da hjulene også er vokset, syner den nye Passat samlet set mere elegant. Og dyrere. Du får en bred front med LED-lygter, masser af krom, knivskarpe sidelinjer, mere krom, et større bagagerum og samlet set et langt flottere helhedsbillede. Og to udstødningsrør i øvrigt. Det ser drøngodt ud.

LED-lir

LED-lir

Vi springer lige ud for at få den blå med

Vi springer lige ud for at få den blå med

Motormæssigt? Nu skal du høre. Jeg kopierer hermed den officielle skrivelse, da det ret beset kun er fakta:
Benzinmotorerne omfatter en 1,4 TSI (125 hk), 1,4 TSI ACT (150 hk og automatisk cylinder frakobling) og tre 2,0 TSI med henholdsvis 180, 220 og 280 hk. Passat vil også senere kunne fås med en plug-in-hybrid-drivlinje (80 kW el-motor + 115 kW TSI-turbomotor), der kan køre op til 50 km på strøm og have et rekordlavt brændstofforbrug. Udvalget af dieselmotorer omfatter to 2,0 TDI-motorer med 150 og 190 hk og en ny 2,0 BiTDI med biturboladning, der yder 240 hk og et imponerende drejningsmoment på 500 Nm. BiTDI-motoren kommer i kombination med 7-trins DSG-gear og 4MOTION-firehjulstræk.

Sideskud

Sideskud

Hvis jeg tænker på eksklusive biler i luksussegmentet, så har jeg svært ved at forestille mig en sådan uden et automatgear. Og jeg må stå ved, at den nye Passat kræver et automatgear, når man ser bilen som helhed. Nogle vil mene, at en bil skal have manuelt gear for at få den helt rigtige køreoplevelse, og jeg er enig, så længe der er tale om en sportslig vogn eller noget, der skal presses til skæg og ballade, men den garage befinder Passaten sig ikke i.

Obligatorisk

Obligatorisk

Interiøret er genkedeligt, solidt og elegant. Ingen unødvendige udskejelser, men teknikken er man svært begejstret for. Der bliver talt om app-integration, og det handler måske mere om “fordi vi kan”, frem for “fordi du virkelig har brug for det”. Til gengæld spidser jeg ører, da jeg hører om en – efter min opfattelse – videreudvikling af city emergency break systemet. Den nye Passat kan nemlig genkende faresignaler i trafikken, så hvis et barn pludselig krydser vejen, genkender bilen scenariet og bringer sig selv til standsning. Til dem der måtte have vanskeligheder med at køre med trailer, er der også hjælp at hente via et display i bilen.

Nydelig stue

Nydelig stue

Er du til ekstra teknik, kan du tilkøbe head-up display, som bringer vigtige informationer op på forruden, mens selve instrumenteringen er blevet aldeles digital og til aflæsning på en 12,3 tommer skærm bag rattet – det er dog noget, der skal tilkøbes og ej standard. Tiden kan du i øvrigt aflæse på et analogt ur, som på sin vis også er med til at signalere (ny) klasse. Det klæder kabinen. Du kan vælge mellem tre infotainment systemer, og de er alle blevet hurtigere og opløsningen er blevet bedre – systemerne understøtter ikke dansk, men det siges jo, at engelsk er et godt businesssprog at mestre.

Den gamle skole i klokkeregi

Den gamle skole i klokkeregi

Men hvordan kører den så? Det kan du se herunder, omend det er en kort tur…

Bilen skal testkører til oktober, og jeg mindes, at den kommer til landet i november. Prisen er endnu ikke offentliggjort, men et halvkvalificeret skud lyder på en fra-pris på 350.000 kroner. Kører du bilen optimalt, vil den desuden bruge op til 20 % mindre brændstof i forhold til sidste generation.

ny volkswagen passat 2014-9

LED lygterne ændrer udseende, når du træder på bremsen.

Præsentationen er ved at være forbi. Der bliver budt på lidt ekstra til glasset samt is til dem, der måtte lyste det. En mand småkonverserer med mig. Han har en ikke-uanselig portion is siddende omkring munden, men situationen indbyder ikke rigtig til at gøre ham opmærksom på dette faktum. I baggrunden ruller direktøren for det hele stille væk i sin sorte Bolkswagen Phaeton med privacy gardiner og bodyguard. Det har på alle måder været en flot aften.

En fin udsigtspost

En fin udsigtspost

Sæt din bil i drive på Facebook

 

Pin It

Related Articles

  • René Hjortborg Bjørnskov

    Jeg kan godt lide, at man kan få den med en stor navigationsskærm midt på instrumentbrættet.