Home Audi Testkørsel i den nye Audi TT Roadster på Mallorca

Testkørsel i den nye Audi TT Roadster på Mallorca

written by Nicolai Klingenberg 11. februar 2015
Brum TT
Pin It

Jeg vil hjertens gerne stå ved, at jeg er begejstret for mit virke som selvstændig samt de oplevelser, der følger med. En af disse får du i dag et indblik i, for vi skal på en lille tur til Mallorca, hvor Audi netop har præsenteret deres TT Roadster.
Når et bilfirma inviterer til lancering, foregår det stort set altid i udlandet. Intet er overladt til tilfældighederne, og der er styr på alt. Virkelig alt. Da jeg mandagen morgen gjorde klar til at drage til Mallorca, var det fra Roskilde Lufthavn, hvor et privatfly ventede. Jeg havde kørt ganske frisk til, da min kalkulation udi køretid og forberedelse var gået fuldstændig i vasken. Jeg måtte nøjes med at plaske vand i ansigtet, og coiffuren måtte leve sit eget liv under kasketten, for selvom vi havde egen pilot, så skal man ikke trække den for længe. Morgenmaden måtte jeg skippe, men en af de herlige fordele ved at flyve privat er, at spisen ombord er særdeles omfattende.

På vej...

På vej…

Et par behagelige flyvetimer senere lander vi. Flere har fået en herlig lur i de fine læderbeklædte sæder, og der er kun en kort køretur til velkomstområdet, hvor et særdeles elegant og velkomoneret line-up af Roadsters venter. Men først en pressebriefing.

Velkommen til Palma og palmer

Velkommen til Palma og palmer

Flyvetiden bliver også gerne brugt på at gennemgå dele af de 27 sider, som pressekittet indeholder, men før køreturen, får vi en præsentation fra en Audi repræsentant. Er man udfordret på de tyske gloser, er der tolk til stede, som simultantolker nyhederne til engelsk og direkte ind i dine ører. På kanal 1. Du vælger juice, vand eller kaffe, måske en frugtanretning eller lidt bagværk, og så er det ellers bare at lytte og blive klogere. Og måske opdatere et socialt medie eller sende en e-post.

Pressemøde

Pressemøde

Og kaffe med Audi-lade

Og kaffe med Audi-lade

Jeg vil på ingen måde skryde, men det er en fornøjelse at være med til et arrangement som dette. Det er som at rejse på femstjernet ferie, hvor der er styr på det, du ikke havde tænkt på, der kan være styr på. Bilerne holder side om side, i farveorden og på skrå. Du finder hverken fedtpletter eller smudsklatter, teamet har planlagt to eller tre ruter til det første kaffestop, hvor hver rute har sin egen charme – det kan være du er til et flot sceneri langs vandet eller måske mere til udfordrende kørsel på bjergveje. Og ruten er lagt ind til det på navigationen, der er flaskevand i dørlommerne og særlig musik til turen.

Førepladsen

Førepladsen

Men nok snak om professionel forherligelse, for vi er her for at prøvekøre en bil. Jeg er hoppet i vogn med Christian Frost, som har skrevet om biler i to årtier og været forfatter ved siden af i et års tid eller to. Vi kører fra lufthavnen i en Audi TT Roadster 2,0 RFSI quattro S tronic, der kort fortalt byder på firehjulstræk, automatgear med seks gear og en flot nul til 100 tid på 4,9 sekunder. Fire cylindre og 310 hestekræfter i øvrigt.

Nu med Frost

Nu med Frost

Vores vogn

Vores vogn

Det er februar måned, solen kigger delvist frem, temperaturen er 13,5 grader, og vi kører med kalechen nede. Den er af stof, vejer 39 kilo og fylder ikke al verden. Faktisk er der ingen forskel på rummålet i bagagerummet, når kalechen er oppe eller nede: 280 liter har du at gøre godt med. Kalechen foldes ned pr. automatik, det kan ske mens du ruller (op til 50 kilometer i timen), og det tager omkring 10 sekunder.

Skiltet betyder kort fortalt topmodel.

Skiltet betyder kort fortalt topmodel.

Jeg har haft to åbne biler. Begge var fra 90’erne, havde blødt tag og var ikke verdensmestre i at holde vindstøjen ude. Hverken med kalechen oppe eller nede. Der er gudskelov sket meget på to årtier, og i den nye Audi TT Roadster samtaler du problemfrit – også når I kører med en trecifret hastighed. Kører du alene og har brug for at telefonere, vil det glæde modtageren af dit opkald, at der er en mikrofon i selen, som optimerer lyden og minimerer støjen.

Bagvedkørende hvide damer med hatten på

Bagvedkørende hvide damer med hatten på

Vi ruller ind på en bjergvej, og selvom temperaturen er ens, så mærker man nemt forskellen mellem sol og skygge. Jeg trykker vindsafskærmningen bag sæderne op, tænder for den lune luft i nakkedysserne og drejer på de intuitive dysser, hvor du styrer alt fra temperatur til sædevarme, nakkevarme og blæseretning. Om end jeg ikke har prøvet kræfter med systemet før, så er det uhyggelig nemt at bruge, og da vi nogle kilometer senere prøver kalechen, slår klimaanlægget om til ”nu er kalechen på”-mode. En fornem genistreg.

Disse sager har med garanti ikke være nemme at udvikle, men de er velfungerende og meget intuitive

Disse sager har med garanti ikke være nemme at udvikle, men de er velfungerende og meget intuitive

Vi kører i topmodellen, og automatgearkassen er ikke til at forvirre – den skifter lynhurtigt, og jeg er ganske vis på, at jeg ikke kunne gøre det hurtigere eller bedre. Teknikken og datamaten, som styrer bilen arbejder kvikt, og når nu vi er ved teknikken, så har Audi allieret sig med teknikbiken NVIDIA – det samarbejde har udstyret bilen med en supercomputer, der behandler data hurtigere med lynets hast. Det betyder blandt andet, at du har et Google Street View navigationssystem, som er integreret med et virtuelt display, der giver dig mulighed for at vælge et hav af visninger af dit instrumentbord. Systemet har gjort, at den nye Audi TT har vundet en ”Car Connectivity Award”. Du kan bruge internettet i bilen via Audi Connect, som er en opgradering, der også giver medpassageren drønhurtigt internet.

Google

Google Street View på navien

Klokken har passeret lidt over frokosttid, og vi er ved at være fremme ved Finca Son Termens. En flot frokost bliver båret til bords. Rejser, chorizo, tun og paella. Til forret. Dernæst en omgang fisk. Så lidt crème brûlèe a la catalan. Og en kop kaffe med mælk.

Frokost-destinationen

Frokost-destinationen Finca Son Termens

Menukort

Menukort

Velbekomme

Velbekomme

Serveringsmøde

Serveringsmøde

Det er blevet tid til at skifte motorvariant, og vi skal over i en dieselsag. Seks manuelle gear, syv komma tre sekunder fra nul til hundrede, 184 hestekræfter og aldeles fri for firehjulstræk. Det lyder unægtelig lidt som den fesne fætter, men vi bliver overrasket. Frost har dog også læst forud andetsteds, hvor et engelsksproget bilmedie hyldede dieselvarianten særdeles flot – måske endda som den bedste i TT Roadster programmet. Det er en anden og mere sporty oplevelse af køre med forhjulstræk og manuelle gear – ingen tvivl om det. Bilen er lettere, den kan presses til lidt mere (særligt hvis du fifler med stabilitetsprogrammerne og slår lidt af det sikre fra).

Automatgearet fra den tidligere testvogn

Automatgearet fra den tidligere testvogn

Betjenings-knapper

Betjenings-knapper til info-tainment systemet

Vi er på bjergvej igen. Vi ligger bag to af modelprogrammets hidsigste modeller, som vi selv lagde ud med at køre. Vi har ingen problemer med at følge med, men deres kørekunnen synes også lidt begrænset. Ikke desto mindre får vi overhalet Günther og Detlef, som jeg døber dem, og dieselmotoren mangler ingen kræfter til dette formål. En diesel-sag koster omkring 200.000 mindre end topmodellen, og du vil på ingen måde være ”ham den kedelige, der kører diesel”, hvis du vælger at dieselvarianten. Og kører du den flot, forlyder det, at du kan få den op at rulle 25 kilometer på en liter diesel.

Gü

Günther og Detlef

Da Audi TT Roadster er en livsstilsvogn, har man valgt at gøre en del ekstra ud af interiør såvel som eksteriør. Du kan købe dig fattig i ekstraudstyr såsom LED forlygter, tankklappen er sporty (og uden tankdæksel i øvrigt), LED stoplygte som lang stribe på bagklappen, og du kan vælge mellem et hav af specialfarver. Glad for lyd? Så vælg en Bang & Olufsen løsning med 12 højtalere, og er du fælg-fanatiker, har du tolv muligheder at vælge imellem – standardstørrelsen er 17 tommer, og vægten er sølle 8,7 kilo pr. fælg. Sæderne fås med flot læder med mønster a la Bentley, og sæderne har nu indbygget nakkestøtte, og du kan opgradere til sæder med talrige justeringsmuligheder.

Dæksel til brændstof

Dæksel til brændstof

Cognac mokka choko eller bare lysebrunt

Cognac mokka choko eller bare lysebrunt

LED foran

LED foran

Rødt.

Rødt.

Og bagved

Og bagved

Blåt

Blåt

Lyd fra Struer

Lyd fra Struer

Kan den nye Audi TT Roadster lave kaffe? Nej, men du kan spørge infotainmentsystemet om vej til nærmeste kaffestop, og så er det jo næsten det samme. Som du måske ved, kan du også få en Audi TT Coupé – den koster omkring 50.000 kroner mindre, og så får du to bagsæder med oven i hatten. De er ganske vist små, men de er der. Skal du lige have en lille køre-video? Jamen værsgo.

Siden lanceringen i midten af 1990’erne, er der solgt lidt over en halv million eksemplarer af Audi TT. Det anslås, at hver fjerde er en Roadster. Om Roadster-andelen vil stige, må tiden vise, men under alle omstændigheder har jeg haft en herlig oplevelse med de fire hjul og ringe.

De tre generationer

De tre generationer

Vi er tilbage, hvor turen begyndte – i flyet. Vi har nogle timer foran os, og jeg har skrevet langt de fleste ord i denne artiklen, mens vi fløj. Du får en “take off video fra Palma”, som du kan nyde sammen med de anslåede priser…

TT 2.0 TFSI 230 hk manuel, 777.000 kr.
TT 2.0 TFSI 230 hk S-tronic, 827.000 kr.
TT 2.0 TFSI 230 hk quattro S-tronic, 882.000 kr.
TT 2.0 TDI 184 hk manuel, 774.000 kr.
TTS 2.0 TFSI 310 hk quattro manuel, 1.009.000 kr.
TTS 2.0 TFSI 310 hk quattro S-tronic, 1.057.000 kr.

TT 2.0 TFSI 230 hk og 2.0 TDI kommer til marts, og TTS kommer til maj.

Smid din bil i My Pleasures virtuelle garage

Pin It

Related Articles