Home Automobiler Porsche Boxster Spyder – 19 år med DIY kaleche

Porsche Boxster Spyder – 19 år med DIY kaleche

by Nicolai Klingenberg

Det er tid til en topløs nyhed fra Tyskland. Nyheden hedder Porsche Boxster Spyder og er netop ved at gøre sit indtog i Amerika, hvor der er internationalt automobil event. Er du til de helt nemme og tilbagelænede løsninger, må du dog kigge andre steder. Hvorfor? Det skal du nok få svar på.

Dagens autombilnyhed

Dagens autombilnyhed

Vi skal først 19 år tilbage i tiden, for det var her den første Boxster så dagens lys. Først byggede man bilerne i Stuttgart, men dernæst røg produktion østpå i 1997 og frem ti 2011, og finske Valmet stod for produktionen. Mere bonusviden? Alle tiders. Faktisk er Boxsteren den bedstsælgende, når det kommer til antal – den plads holdt vognen frem til 2003, hvor kolossen, Porsche Cayenne, kom til.

Når du sætter dig bag rattet i den nye Boxster Spyder, skal du være indstillet på, at du kun kan få modellen med manuelt gear, og når taget skal slås ned, så skal du stadig åbne og lukke stoftaget, inden det bliver kørt ned – dog på elektronisk vis. Til gengæld får du en fast sportsundervogn, stopklodser i form af bremer fra en 911 Carrera samt en motor med seks cylindre og 375 hestekræfter.

Simpelt, stramt og med manuelt gear

Simpelt, stramt og med manuelt gear

Den nye Boxster Spyder er den letteste til dato – og samtid den med mest power. Det betyder, at du kan nå 100 kilometer i timen på fire et halvt sekund, og du kan juble hele vejen op til 290 kilometer i timen. Ved blandet – og måske let optimistisk kørsel – går du ti kilometer og et hundrede meter på en liter benzin.

Delvis DIY

Delvis DIY

Hvis du synes at kunne ane lidt historik fra 1960’erne, så er du ikke helt galt på den. Fra nakkestøtterne og bagudrettet finder du to langstrakte linjer, som fortsætter ned til bagenden. Inspirationen er hentet fra Porsche 718 Spyder. Og nå ja – så er den delvise “do it yourself” kaleche også en reference til fortiden. Porsche lover i øvrigt også, at der findes detaljer i både front og hæk, som stammer fra Porsche Cayman GT4.

Fra nakkestøtte til bagparti...

Fra nakkestøtte til bagparti…

Der har alle dage kun været plads til to i en Boxster. Det holder man ved i. Begge sidder dog i sportssæder med fin sidestøtte, og som udgangspunkt har Porsche elimineret både radio- og klimaanlæg. Nærigt? Slet ikke. Det er for at reducere vægten – og vil du have sagerne alligevel, så får du dem uden beregning. Om det er for at være über puristiske, skal jeg ikke kunne sige, men jeg måtte da læse sætningen et par gange for at være sikker.

Personligt synes jeg, bagenden er blevet mere rå

Personligt synes jeg, bagenden er blevet mere rå

En Boxster må være den Porsche, jeg har kigget mest på gennem tiden. Det er muligvis ikke den ultimative Porsche for mig, men den gør bare noget for mig. Det hænger selvsagt også sammen med de medgørlige brugtpriser. Onde tunger vil mene, det er en damebil, men en Porsche kender – og kører – sagde til mig, at han mente, den nemt lå bedre på vejen en nogle 911-modeller. Brug bare det argument, hvis du overvejer en Boxster.

Elegance i et sving

Elegance i et sving

Er du solgt? Super. Du kan allerede bestille bilen nu og hente den i juli. Prisen begynder ved 1.671.622 kroner. Minus en krone.

Slå taget ned på My Pleasures Facebook side

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk