Home Automobiler Der en ny Porsche 911 Carrera på vej til landet

Der en ny Porsche 911 Carrera på vej til landet

written by Nicolai Klingenberg 20. september 2015
Uha det er fine sager...
Pin It

Der er en ny vogn i byen. Eller det vil sige, der er en ny vogn i byen til december. Dermed skulle den nye Porsche 911 Carrera være en alle tiders, oplagt julegave til dig selv, hvis økonomien skulle tillade det. Det er i øvrigt netop denne bil, det skal handle om i denne skrivelse, hvor du også for en drønlækker video.

Uha det er fine sager...

Uha det er fine sager…

Porsche 911 har gennem talrige årtier været placeret på listen over klodens toplister for sportsvogne – både hvad angår præstationer, men også høje salgstal. Udviklingen har stået på gennem årtier, og denne gang er ingen undtagelse. I og med at Porsche har syslet med turbomotorer i over 40 år, vil den nye turbomotor levere 20 hestekræfter mere – og samtidig have et lavere forbrug.

Cab'en er også at finde i den nye modelprogram

Cab’en er også at finde i den nye modelprogram

Den kommende 911 Carrera vil blive leveret med 370 hestekræfter, og sætter du et S bag Carrera, får du 420 hestekræfter – det faktum skyldes blandt andet en ændre kompressorindstilling og et særligt udstødningssystem. Begge motorer er i øvrigt på 3,0 liter.

De eneste to

De eneste to

Omend en 911 hører til blandt de mest ikoniske – og efter min mening – let genkendelige sportsvogne, så har Porsche givet 911 Carrera en naturlig designopdatering, som har fin respekt for det oprindelige design. Lur du bare på bagklappen, som er helt nyudformet og rummer nye lygter og ditto lameller over motoren. Vi snupper en video.

Vi springer fluks inden døre. Her finder man et multifunktionelt apparat, som styrer alt fra lyd og navigation til essentielle automobilinformationer – navnet er Porsche Communication Management (system), og den laban er udstyrret med multitouch-skærm og kommer som standard i den nye Porsche Carrera. Du styrer systemet, som du ville styre din telefon – altså ved at trykke løs og eventuelt “skrive” på skærmen. Der er fin og flot integration og opbevaring af telefonen i armlænet, så telefonen ikke tonser rundt under kørslen. Forvent også  Google Earth og Google Street View løsninger, så du kan holde endnu bedre øje med trafik og omgivelser.

Kabinegodter

Kabinegodter

Det der med at bruge dobbeltkoblinger af den automatisk slags, er man også tilhænger af hos Porsche. Her hedder systemet PDK og kombinerer man denne kobling med en Sport Chrono-Pakke i den “milde” Carrera udgave, rammer man 100 kilometer i timen på 4,2 sekunder – opgraderer man til en Carrera S og smækker samme pakke på, ryger man under de fire sekunder: 3,9 sekunder tager det. Læg dertil, at man omtrent får en 12 % forbedret brændstoføkonomi.

Blodrød kabine

Blodrød kabine

Den førnævnte Sport Chrono-pakke indeholder også en “Mode-kontakt” på rattet, som bruges til at vælge et af fire køreprogrammer: Normal, Sport, Sport Plus og Individual. Individual-indstillingen får du Porsches egen beskrivelse af her:
– Sidstnævnte indstilling giver føreren mulighed for – alt efter bilens udstyr – at sammensætte sit helt personlige setup for bilen blandt andet for PASM, aktive motorophæng, PDK-skiftestrategi og sportsudstødningsanlæg. I kombination med PDK-gearkassen omfatter Mode-kontakten en ekstra trykknap – den såkaldte “Sport Response Button”. Når man trykker på den, er drivlinjen forberedt på den bedst mulige acceleration i 20 sek., fx i forbindelse med en kommende overhaling. Hertil vælges det optimale gear, og motorstyringen tilpasses i et kort stykke tid til en endnu mere spontan respons.

Ekstra sporty rat er ekstraudstyr

Ekstra sporty rat er ekstraudstyr

Hvor hurtigt kan de køre? Det skal jeg sige dig. Carrera ligger på 295 km/t (plus 6 km/t i forhold til sidste model), og 911 Carrera S når 308 km/t (det er 4 km/t mere end forgængeren).

I et sving et sted i Amerika gætter jeg på

I et sving et sted i Amerika gætter jeg på

Bilen bliver lanceret i december måned, og kan anbefales som enten advents- eller julegave. Priserne begynder i øvrigt ved 2.035.281 kroner, mens en topløs Carrera S koster fra 2.633.831 kroner.

Lameller og bagende

Lameller og bagende

Tryk 911 på Facebook

Pin It

Related Articles