Home Automobiler Jaguar E-type Zero – en vogn fra 1968 er gjort fremtidsklar

Jaguar E-type Zero – en vogn fra 1968 er gjort fremtidsklar

by Nicolai Klingenberg
Pin It

Jeg må nok vove den påstand, at en af de smukkeste biler, der til dato er produceret, går under navnet Jaguar E-type. Den er som få, og hvis du kigger på brandvarme nyhed om Jaguar E-Type Zero, så gælder det postulat stadig. Motorlyden må du dog undvære, for bilen i dette klip har ingen benzinmotor, men i stedet en el-motor. Hvorfor? Fordi at alle biler fra Jaguar Land Rover vil være elektriske fra år 2020!

Stilhed før el-stormen…

Nå – inden jeg forklarer yderligere, skal du lige have en strimmel film om den restaurerede vogn.

I øvrigt vil du måske finde det interessant at vide, at Enzo Ferrari har kaldt en Jaguar E-Type for ”Den smukkeste bil i verden”, og selvom du som sagt må undvære motorlyden, så kan du i stedet få masser af vind i året i den ovenstående roadster. Der er selvsagt tale om en konceptbil, men finishen syner sublim.

Nydeligt!

Batteripakken har fået de eksakt samme dimensioner, som bilens oprindelige sekscylindrede motor var udstyret med, og vægten er også den samme – devisen var nemlig at gøre den så oprindelig som muligt. Den opdaterede Jaguar E-Type Zero er dog blevet et sekund hurtigere end originalen, så du rammer 100 kilometer i timen på 5,5 sekunder.

I garagen.

I nyhedsmeddelelsen lyder det:

Ved at placere tingene samme sted sikres, at bilens oprindelige struktur inklusiv bremser og affjedring ikke er udskiftet. Bilen opfører sig altså helt som en original E- Type.

Hvis du synes at kunne ane, at forlygterne har ændret sig med tiden, så har du ret – de er nu med LED-lys, da de gamle pærer slugte for meget strøm. Den “nye” Jaguar E-Type Zero har en rækkevidde på 270 kilometer. Det kunne velsagtens være længere, men med tid kommer nye, forbedrede batterier.

Jeps. Austin Powers kørte også Jaguar E-Type – den var dog fra 1961.

My Pleasure for fuld ampere

Pin It

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk