Hvad der er sparet, er ikke nødvendigvis tjent. I hvert fald ikke, hvis du erhverver dig en luksuriøs duo, som består af en Swan yacht og en BMW Individual M760Li. På den andenb side kan du sige, at din Swan sejlads med sejl eliminerer en tung brændstofspost, som så i stedet kan bruges på en svært luksuriøs kørsel i en BMW. Men hvorfor overhovedet koble tyske BMW og finske Swan sammen? Fordi BMW har begået et særdeles dekadent køretøj, som er inspireret af en Swan yacht…
Hvis ikke du var klar over det, så skal du vide, at BMW i 25 år har kreeret et flot antal ganske unikke modeller, der er blevet til lige uden München. Dette kvarte århundrede skal nu fejres med en model, der overgår langt de fleste af de modeller, der er blevet til i de 25 år. Projektnavnet? BMW Individual M760Li inspired by Nautor’s Swan
Du skal dog også vide, at Swan har produceret smukke, smukke yachts i over 50 år, og for det ikke skal være løgn, så har BMW og Swan optrådt sammen til prestigefulde kom-sammener – blandt andet til “Les Voiles de Saint-Tropez” regattaen.
Bimmer har skævet til Svanen for at finde inspiration, og faktisk har det finske værft produceret teakpanelerne med mellemlag af gummi, hvilket gør, at træet kan arbejde problemfrit under skiftende temperaturer. Man har ydermere rumsteret med yacht-referencer og træ i bagagerummet.
Du får også lidt levende billeder her:
Jeg har engang besøgt Swan i det nordlige Finland, hvor håndværket i den grad lever i allerbedste velgående. Alt laves i hånden, og det er altså også tilfældet med BMW’en detaljer. Samarbejdet ses også i form af Swan-signatur i nakkestøtterne, men festen stopper ingenlunde her.
Den “gængse” model BMW M760Li xDrive findes allerede, og det er her, man er begyndt. Og fortsat. Men lur en gang på bagsæderne. Der er to sæder. Ikke noget med at sidde klemt i midten. Skærme til underholdning, borde med trædæk til noteskrivning eller snackindtag. Måske et slag Canasta.
Maskineriet under hjelmen er en sag på tolv cylindre og 6,6 liter, som drives af benzin. Du får 610 hestekræfter, og du kommer til 100 på 3,7 sekunder. Det skulle nok få selv den travleste eller tungeste minister eller sailor M/K frem til pindemadderne eller havnepromenaden i ordentlig tid. Du får desuden en ottetrins automatgearkasse af den sportslige slags.
Prisen? Høj. Og besidder du godt købmandsskab, kan du måske forhandle dig til en liter træbeskyttelse eller to. Jeg er tosset med det her unikke tiltag, omend vognen ikke bliver min.
*
Vi sætter sejl på Facebook