Mercedes G63 – spænd selen og kør på alle kontinenter
I snart fire årtier har Mercedes haft G-klasse i sortimentet. Vogntøjet blev udviklet til at klare krævende arbejdsopgaver, som bilen måtte møde på klodens seks kontinenter. Den devise arbejder man stadig efter, og 2018 er året, hvor en ny serie kommer til verden. Her skal vi se på en heftig variant: En Mercedes G63.
Først snupper vi dog lidt historie, og hvis du kigger i arkiverne og finder en mappe, som bærer navnet “Haflinger II” fra år 1972, så er det er, de første planer tog form. Målet var at skabe en firehjulstrækker, som kunne anvendes civilt såvel som militært, og planerne blev i øvrigt begået i selskab med den østrigske produktionsvirksomhed Steyr-Puch. Syv år senere – i 1979 – var den endelige produktion af G-Klassen i sving.
Jeg fandt i øvrigt også en historisk video – den får du herunder
Så springer vi frem til den nye Mercedes G63. Og Motoren først – du får en benzindreven V8 motor på 4,0 liter, som kan levere 577 hestekræfter. Forgængeren havde en motor på 5,5 liter, men nu tænker man på miljøet. Eller. Du ved. Du rammer de 100 kilometer i timen på 4,4 sekunder, og selvom motoren er skrumpet, er den 0-100 tid nedbragt med næsten et helt sekund (0,9 sekund for at præcis) i forhold til den gamle.
Tophastigheden kan ramme 240 kilometer i timen, hvis du drysser lidt ekstra AMG-finesser på vognen. Det burde være rigeligt.
Hvis du måtte frygte et overtræk på benzinkortet, kan du glæde dig over, at bilen er på din side – og ikke på benzinselskabernes. Via et intelligent system, kan Mercedes G63 selv deaktivere en del af cylindrene, når du ikke har behov for dem.
AMG-udrusningen på Mercedes G63 tæller desuden særlige skørter, et ditto rat, kølergrill, kofangere og “natpakke”, der giver mørkere ruder og lygter. Lettere skummelt – men vældig maskulint.
En G-klasse er i øvrigt ikke svejset på maskine, men i hånden. Og man har leveret en særlige variant til Paven – den model blev leveret i 1980 og fik øgenavnet Papa G. Et russisk statsoverhovedet har ligeledes ladet sig transportere i en G-klasse, og fra tid til anden kan man spotte en GE-variant, som er en cabriolet.
G står i øvrigt for Geländewagen, som ganske simpelt kan oversættes til “terrænvogn”. Den nye AMG G63 vil blive præsenteret senere på året.
Flere biler på My-Pleasure.dk her