Range Rover Sentinel – bestemmerbilen
Vi skal se på en kampvogn – eller i hvert fald en vogn, der kan komme ud af en kamp eller væk fra episoder, der kunne udvikle sig let til svært ubehageligt. Vognen hedder Range Rover Sentinel, og den er faktisk ikke i fast sortiment…
Der er endnu ikke solgt nogen eksemplarer til de danske veje eller hertilhørende instanser, men kigger vi blot lidt mod øst, så har svenskernes politi købt et par stykker. Hvordan det kan være, skal jeg undlade at gætte på her, men jeg ved dog, at det svenske terræn kan være noget mere kuperet end det danske.
Nå. Hvad kunne du tænke dig at vide? Prisen. Nuvel. Den koster rørende 2.500.000 kroner – og det er i øvrigt uden moms. Og registreringsafgift. Således ender vi nærmere 8 millioner end 7 millioner kroner, når alt er betalt. Men hvad kan man så forvente at få?
Altså du får en V8 motor på 5,0 liter. Sådan er alle tiders at have. Særligt når vognen er monteret med mere end et ton panser og glas. Giver du Range Rover Sentinel alt, hvad den kan trække, kan du forvente at ramme 100 kilometer i timen på 10,4 sekunder.
Du får lige et citat fra fabrikanten…
Den pansrede Sentinel er designet og udviklet af Land Rover Special Vehicle Operations og bygges hos SV Technical Centre i Warwickshire. Den yder ultimativ beskyttelse af passagererne kombineret med komfort i verdensklasse. Kernen er en beskyttelsescelle, der lever op til krævende standarder og opnår fuld ballistisk certificering og eksplosionscertificering*. Det forbedrede karrosseri er udviklet til at kunne modstå moderne og ukonventionelle angreb, herunder fragmenter fra improviserede bomber.
Det kunne jo også være, at man blot var movie star og havde en horde af begejstrede fans efter sig, og der er det sikre vogntøj også en alle tiders foranstaltning mod ivrige autografjægere. Der er nemlig installeret et højtalersystem, som gør det muligt at samtale med udenforstående mennesker, mens man sidder i vognen.
Har man mod på at videbringen en note, autograf eller fredserklæring, kan forruden faktisk sænkes 1,5 centimeter, hvorpå et og andet kan overleves. Åbningssprækken burde også gøre det muligt at modtage en hindbærsnitte eller andet fladt bagværk.
Vi snupper fluks en film
Forvent ydermere dæk, der kan køre 80 kilometer i timen, selv når de er punkterede – og en semi-hemmelig nødudgang, hvis dørene på en eller anden vis skulle være i udu eller ubelejlige at bruge.