Home Automobiler JOOLL – en revolution for cykelbranchen

JOOLL – en revolution for cykelbranchen

by Nicolai Klingenberg
Pin It

Det er alle tiders at springe på cyklen fra tid til anden – i hvert fald hvis du spørger mig. Jeg slipper for biltrafikkens til tider dræbende køer, en søgen efter parkeringspladser og betaling for selv samme. Men jeg nødig af med min bil. Men jeg kunne godt tænke mig en ladcykel. Gerne en med el. Går du med samme tanker, så er der godt nyt, for nu giver Jooll ansatte mulighed for at få en cykel via arbejdspladsen. Og den må bruges privat.

Jeg læste om konceptet, blev nysgerrig, og røg dernæst til tasterne for at blive klogere. Og gøre dig klogere. Deraf dette interview. Jeg håber, du kan bruge det til noget – måske i forbindelse med en lønforhandling. Nå. Jeg har talt med stifterne Anders Torp og Anders Westergård, som her svarer på tiltale.

I er Jooll – men hvad går jeres koncept kort fortalt ud på?
– JOOLL = Cykel over lønnen! Det er nok den korteste måde, vi kan sige det på. Med en JOOLL kan du nu få en super lækker cykel/ladcykel af din arbejdsgiver på helt samme måde som en fri bil – bare for meget mindre beløb for både arbejdsgiver og medarbejdere.

Konceptet er meget enkelt. Din arbejdsgiver leaser en JOOLL og stiller den til rådighed for dig, og du bliver så kun beskattet af leasingprisen over lønnen. Typisk et par hundrede kroner om måneden. Og så er fuld service og forsikring (DKs første kasko forsikring til cykler) oven i købet inkluderet så du får mere frihed i dagligdagen.

På den måde kan du nøjes med at betale langt mindre, end hvis du skulle have købt cyklen selv. Og så er det et grønt medarbejdergode, der giver mening, og som man kan bruge lige så tosset man vil i privat regi uden bekymringer.
Det kalder vi Fri Cykel.  

Hvor og hvornår opstod idéen?
Historien er faktisk ret god, da behov og muligheder var vores egne. Vi har beskrevet den her

Anders Westergård fra JOOL

Hvad skete der så herfra?
– Efter ideen opstod, skulle konceptet bygges, og det har bestemt ikke været nemt at bygge og sammensætte alle de sten, der ligger bag JOOLL konceptet. Men vi holdt ved i flere måneder, og til sidst kunne vi begynde efter en lille test. Herefter har opmærksomheden været stor – specielt når folk fanger alle de måder, JOOLL konceptet kan bruges på. Sådan helt banalt plejer vi at sige, at vi ikke længere kan se nogen grund til at købe en cykel/ladcykel/MTB/racer/elcykel længere…

Anders Torp JOOLL
Anders Torp fra JOOLL

Nu er I i sving – hvordan går det for tiden?
– TRAVLT! Vi har fået tusindvis af henvendelse fra danskere, der lige skal vide lidt mere og have materiale med til deres arbejdsgiver, selvstædige der bestiller, arbejdsgivere der vil tilbyde det til alle ansatte, chatsupport konstant – og en massevis af møder med virksomheder. 

Hvis vi kigger på jeres kunder, hvad kendetegner dem så typisk?
– Alle aftalerne laves med et CVR-nummer, og det kan være alt fra en C25 virksomhed, en håndværker, et udviklingshus, en fond til selvstændige eller den lokale frisør. Vi er landsdækkende og leverer og servicerer i hele landet. 

Hvordan ser du ud med fremtidsplanerne?
– I Danmark vil vi fortsætte med at sørge for at man forstår JOOLL konceptet og de muligheder, der ligger der i. En ting er at transportere dig til og fra arbejde hver dag, men endnu mere at danskerne forstår, at en JOOLL-løsning kan bruges præcis, som man vil. Der er ingen, der siger, at den overhovedet skal bruges på arbejde. Vi har flere, der eksempelvis har en JOOLL ladcykel, hvor det er manden, der har fået den igennem hans arbejde, men det er konen, der bruger den hver dag. Det er helt ok. Vi har også flere, der bruger den engang imellem i løbet af ugen, og andre der bruger den hver dag. Derudover har vi kunder med mountainbike og racercykler, som kun bruger cyklen i fritiden, og vi har håndværkere og servicevirksomheder, som eksempelvis bruger JOOLL cargocyklerne hele dagen til at komme nemt, hurtigt, billigt og grøn gennem byen. I fremtiden vil JOOLL udvide til andre lande med et tilpasset koncept i forhold til land, skatteregler og kultur. Vi forventer at åbne i et til to andre lande allerede i 2020…

JOOLL
En sort laban

Hvad har overrasket jer mest ved jeres tilstedeværelse? 
– At vi uden tvivl ryster lidt ved en meget gammel branche, hvor man “altid har gjort sådan her”, men også nogle cykelproducenter der bakker os op, da vi jo har et ønske om at give en bedre cykeloplevelse og ikke bare sælge noget billig bras, der går i stykker.

En af vores gode samarbejdspartnere sagde, at vi var det mest revolutionerende i branchen i 50-60 år. 

Rent lavpraktisk – hvad er jeres bestseller eller “best leaser”?
– Lige nu er vi specielt stærke på vores elektriske ladcykler og vores elektriske cykler. En sikker og flot elektrisk ladcykel koster jo normalt 35-50.000 kroner, hvor du derefter selv skal forsikre den (cirka 2.000 kroner om året), og så skal du betale for service en gang om året, nedbrud, punkteringer, reservedele og så videre – det koster typisk 1.500-2.500 om året. Men i vores model kan børnefamilien få en sikker og god ladcykel i hånden uden at have en krone op af lommen up front. I stedet lader man sig beskatte af et par hundrede kroner om måneden over lønnen inklusiv fuld service, sliddele, og kasko forsikring – det er altså smart.

JOOLL elcykel
Et sted i København…

Der er så mange, der har prøvet at få stjålet en cykel eller ladcykel – det er altså virkelig ærgerligt. Både fordi du mangler den, men også fordi den koster mange penge at erstatte. Med JOOLL får du bare en ny, hvis den skulle blive stjålet.

Virksomheden er ny – hvad har været de største opture og nedture hidtil?
– Vi havde en vital samarbejdspartner, som sprang fra aftalen og brød alle løfter lige efter lanceringen, og det var uprofessionelt af dem… Ellers har opturene helt klart været alle de besøg, vi har hver dag på siden, og alle de interesserede vi snakker med hver dag. Det er så fedt at opleve, når 10-øren falder, og de siger: “Hold kæft det er smart!”. Men opturene har også været det samarbejde, vi hver dag udvikler med vores samarbejdspartnere, som blandt andet tæller Vækstfonden, TRYG, SydBank og Ren Cykel – og så selvfølgelig alle de fantastiske cykelproducenter, vi samarbejder med!

jooll cykel
Det behøver i øvrigt ikke at være med lad…

Slutteligt: Hvis vi kigger ét år frem, hvordan tror I så, sagerne ser ud hos Jooll?
– Forhåbentlig har mange flere allerede fået leveret deres JOOLL – og forhåbentlig er det en helt naturlig del at have med i lønpakken. Både til gode for medarbejder, men også for arbejdsgiver.

Du kan læse mere om JOOLL og deres cykler her

Vil du læse om drønflotte biler, findes der meget af sådant på My-Pleaure.dk her

Facebook findes her

Pin It

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk