Nu skal du holde på hat, briller, tegnebog og underkæbe, putte lidt vat i ørerne for Bugatti har en ny bil i garagen. Måske har du allerede set lidt til den? Måske ikke – og jeg har fået fingre i en række fotos og en video, der nok skulle få dig til at kigge en ekstra gang. Og pil bare vattet ud af ørerne igen…
Bugatti Chiron er mere af det hele. Mere fart, mere luksus, mere lir og mere design. Du kan lige så fint begynde at hive den store regnemaskine frem, for prisen begynder ved 2,4 millioner euro – og hertil skal du så lægge en lille slat i form af blandt andet dansk afgift på 150 % (opdateret efter udgivelse). Når det regnestykke så er på plads, kan du til gengæld glæde dig over, at der kun vil være 500 eksemplarer på gaderne på hele kloden. Vi snupper en film, der får musikken fra Ringenes Herre til at lyde som en intro til en omgang Fjernsyn for dig.
Hver gang jeg ser en ny superbil, tænker jeg som noget af det første, hvor hurtig mon bilen er. I dette tilfælde kan du forvente at køre på motorvej med 420 kilometer i timen, og du sætter faktisk også et par motorcykler til dørs, når du dapper til gaspedalen. Du rammer således 100 kilometer i timen på 2,5 sekunder.
Med lanceringen af Bugatti Chiron går firmaet i øvrigt efter en ny verdensrekord udi fart, hvilket vognen nok skulle kunne komme i betragtning til med sine 1.500 hestekræfter. Motoren er i øvrigt en 8,0 liters W16 sag, som er helt nyudviklet – det samme er udstødningssystemet, som er lavet af titanium, mens dele af vognen er skabt af kulfiber. Ned i vægt, du ved…
Du kan vælge mellem fem forskellige køreprogrammer, og for at hole den hidsige maskine kølig, har man blandt andet integreret et system, som kører 60.000 liter luft gennem motoren i minuttet. Hvordan det i praksis fungerer, aner jeg ikke, men det er imponerende cifre.
Når du sætter dig ind i vogntøjet, kan du se frem til en luksuriøs kabine, som hører til blandt noget af det mest lækre, jeg har set til dato. Bugatti Chiron beskrives da også som et godt eksempel på Bugattis nye design DNA, der gerne skal have et fint fungerende design, der kan nikkes anerkende til om et årti eller fem.
Designerne har udviklet to forskellige nøgler til den nye vogn, hvor den ene “kun” tillader føreren af køre 380 kilometer i timen, mens den blå Speed Key er en helt anden historie… Handskerummet er i øvrigt nedkølet, der findes kroge bag sæderne til en blazer eller en “suit-pose”, og så er der udviklet et særligt kuffertsæt til dem, der måtte drage på weekendtur med stil.
Måske vil det faktum, at spoileren hjælper til ved nedbremsning være af så afgørende betydning, at du nu vil bestille den nye bil. I så fald må du gerne ringe til mig og byde på en tur, når du har fået din bil til efteråret – det er nemlig her, den kommer til levering.