Home Automobiler Der er pustet nyt liv i Vespa

Der er pustet nyt liv i Vespa

by Nicolai Klingenberg

Som du måske har bemærket, så har jeg en fascination for ting på to hjul – uden at have et førebevis til et sådant køretøj. I hvert fald hvis det skal være en motorcykel. Men altså – man kunne jo også lure på en Vespa. Der findes de gamle, ikoniske frækkerter, men der findes også nogle fra 2015. Og dem skal vi se på her. Vi begynder dog med noget gammelt…

Denne model er ældgammel, men udstillet på en Vespa udstilling i 2012. Foto: RajatVash / WIKI

Denne model er ældgammel, men udstillet på en Vespa udstilling i 2012. Foto: RajatVash / WIKI

Vi skal tilbage til 1946 for at finde den første Vespa, som Piaggio står bag. I 50’erne og 60’erne gik det for alvor hedt for sig på produktionsbåndet, eftersom populariteten steg. Navnet Vespa betyder hveps på italiensk, og det navn har en relation til scooterens lyd, som – med lidt god vilje – kan lyde som en hveps.

En hvid til damerne.

En hvid til damerne.

De gamle Vespaer kræver et MC-kørekort, da de går under betegnelsen “lille motorcykel”, mens de nye varianter fås til de helt unge (dem der kun kræver knallertkørekort) og til de “ældre”, som har et almindeligt kørekort til bil. Sidstnævnte kan dermed sætte sig i sadlen på en nye Vespa, der kan køre omtrent 45 kilometer i timen. Ret beset er der tale om en knallert, men altså…

To på tur - på en ny Vespa

To på tur – på en ny Vespa

Til gengæld kan du forvente, at de nye Vespaer kan gå helt op til 47 kilometer på en liter brændstof, og du kan trille 10.000 kilometer, før du skal have din “hveps” til service.

En af de nye

En af de nye

Bor du i byen, vil du garanteret kunne komme kvikkere frem på to end fire hjul. Modsat skal det nævnes, at det nok ikke er nogen fest at køre på to hjul, hvis der ligger sne, eller hvis det er voldsomt koldt. De nye modeller går under navnene Sprint, Primavera, GTS Touring og GTS SuperSport, og du kan forvente forbedret vejgreb og ABS-system, mens motorerne kan fås med tre eller fire ventiler.

En gammel, men svært modificeret Vespa. Med plads til to - og endnu flere lygter... Foto: Brian Snelson / Wiki

En gammel, men svært modificeret Vespa. Med plads til to – og endnu flere lygter… Foto: Brian Snelson / Wiki

Du kan ydermere koble din smartphone til køretøjet, hvorpå du kan aflæse alt fra hastighed, omdrejninger, acceleration, brændstofforbrug til dækslid og andre nyttige informationer. En Vespa, der kan køre 45 kilometer i timen, koster fra 21.000 kroner. Omend den nye Vespa ikke ville blive et langdistance køretøj for mit vedkommende, så ville jeg ikke kunne udelukke, at der kunne snuppes et par ture i byen – og lidt uden for – på den nye sag. Knallert eller ej.

Få en hveps i tanken på Facebook her

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk