Som du måske har bemærket, så har jeg en fascination for ting på to hjul – uden at have et førebevis til et sådant køretøj. I hvert fald hvis det skal være en motorcykel. Men altså – man kunne jo også lure på en Vespa. Der findes de gamle, ikoniske frækkerter, men der findes også nogle fra 2015. Og dem skal vi se på her. Vi begynder dog med noget gammelt…
Vi skal tilbage til 1946 for at finde den første Vespa, som Piaggio står bag. I 50’erne og 60’erne gik det for alvor hedt for sig på produktionsbåndet, eftersom populariteten steg. Navnet Vespa betyder hveps på italiensk, og det navn har en relation til scooterens lyd, som – med lidt god vilje – kan lyde som en hveps.
De gamle Vespaer kræver et MC-kørekort, da de går under betegnelsen “lille motorcykel”, mens de nye varianter fås til de helt unge (dem der kun kræver knallertkørekort) og til de “ældre”, som har et almindeligt kørekort til bil. Sidstnævnte kan dermed sætte sig i sadlen på en nye Vespa, der kan køre omtrent 45 kilometer i timen. Ret beset er der tale om en knallert, men altså…
Til gengæld kan du forvente, at de nye Vespaer kan gå helt op til 47 kilometer på en liter brændstof, og du kan trille 10.000 kilometer, før du skal have din “hveps” til service.
Bor du i byen, vil du garanteret kunne komme kvikkere frem på to end fire hjul. Modsat skal det nævnes, at det nok ikke er nogen fest at køre på to hjul, hvis der ligger sne, eller hvis det er voldsomt koldt. De nye modeller går under navnene Sprint, Primavera, GTS Touring og GTS SuperSport, og du kan forvente forbedret vejgreb og ABS-system, mens motorerne kan fås med tre eller fire ventiler.
Du kan ydermere koble din smartphone til køretøjet, hvorpå du kan aflæse alt fra hastighed, omdrejninger, acceleration, brændstofforbrug til dækslid og andre nyttige informationer. En Vespa, der kan køre 45 kilometer i timen, koster fra 21.000 kroner. Omend den nye Vespa ikke ville blive et langdistance køretøj for mit vedkommende, så ville jeg ikke kunne udelukke, at der kunne snuppes et par ture i byen – og lidt uden for – på den nye sag. Knallert eller ej.
Få en hveps i tanken på Facebook her