Home Automobiler WEB-TV: Den med den nye Ford Edge

WEB-TV: Den med den nye Ford Edge

by Nicolai Klingenberg

Så skal vi ud på en længere køretur og en dertilhørende video. Det drejer sin om den nye Ford Edge, som netop nu er aldeles højaktuel. Du kan nemlig drøne ned til din Ford forhandler og afgive en bestilling netop nu. Men hvem er bilen så til? Og hvad har den af features? Det får du at se i den informative video, hvor jeg en medkørende Vincent Byakika fra BT med…

Kølerfigur - og nu skal vi videre

Kølerfigur – og nu skal vi videre

Tendenserne er klar: SUV segmentet er i vækst. Det hænger ikke kun sammen med folks hang og lyst til mere plads, mere komfort og lidt mere luksus, men også det væsentligt faktum, at motorene i de halv-store biler er blevet langt mere økonomiske. Du ved længere på literen – og dermed lavere grønne afgifter.

Front & bag

Front & bag

Vi springer direkte ind i bilen, hvor kameraet ruller.

Motormæssigt, kommer der to motorer, som begge er drevet af diesel. De er begge opgivet til at kunne køre 17,2 kilometer på en liter brændstof, og de motoren kommer henholdsvis med 180 eller 210 hestekræfter. Sidstnævnte variant kommer med en automatisk gearkasse, og det er den, du skal gå efter. Det manuelle gear virker simpelthen malplaceret og usmart.

Ingen diskussion: Du skal have automatgear

Ingen diskussion: Du skal have automatgear

Teknologisk set er der tale om en All Wheel Drive konfiguration, som er mere raffineret firehjulstræk – en datamat analyserer konstant (vi taler 40 informationer hvert 16. millisekund), hvordan der skal trækkes på hjulene, så træk og energi fordeles bedst muligt. Det giver en mere sikker kørsel med optimalt vejgreb.

Digital instrumentering - og her er der nok at holde rede på

Digital instrumentering – og her er der nok at holde rede på

Prisen kommer vi ikke udenom. Den ligger med en frapris på 661.770 kroner, men du skal minimum smide 768.470 kroner, hvis du skal have automatgear. Er du i stand til at vælge dig en fimabil, og skæver du til Ford Edge, kan du glæde dig over, at beskatningen begynder ved 518.740 kroner. Og så skal du også vide, at bilen kan købes som gulpladevogn, hvor priserne begynder ved 324.372 kroner eksklusiv moms.

"Er du sød at trække ind til højre...?"

“Er du sød at trække ind til højre…?”

Lidt ekstra info? Det kan du tro. Den adaptive fartkontrol fungerer aldeles glimrende – og du kan nemt justere, hvor fintfølende, den skal være – det vil sige, at du styrer, om den skal reagere i virkelig god tid, i god tid eller i fin tid. Herefter bremser bilen ned – når du trækker ud for at overhale igen, speeder bilen selv op til det maksimum, du har valgt. Du kan også få hjælp til parkering, og der findes ydermere et intelligent system, som læser vejskiltene og tilpasser hastigheden hertil – og du kan selv vurdere, om bilen skal have lov til at køre lidt hurtigere end angivet, så den for eksempel kører den hastighed, som skiltene viser, plus tre, fem eller otte kilometer i timen ekstra. Og nå ja – der er findes et Active Noise Control system, som eliminerer generel kørestøj, og dermed gør bilen og køreturen til en ganske fin og støjsvag oplevelse. Ah ja – man har også et Pre-colision system, som bringer bilen ned i fart og alarmer dig, hvis uheldet er ved at være ude. Trygt, fint og velfungerende.

Førersædet - i øvrigt med aircon (også til ham eller hende ved siden af)

Førersædet – i øvrigt med aircon (også til ham eller hende ved siden af)

Der bliver lanceret fire Ford Edge udgaver – Trend, Titanium, Sport og Vignale, hvor forskellen skal findes i udstyret. Der er plads til mellem 697 og 1.642 liter bagage afhængig af, hvor meget sædeplads du omdanner til bagageplads – og så skal du vide, at sæderne klappes ned elektronisk, såvel som bagsmækken kan åbnes via en viften med foden under bilen. Små, men fine detaljer. Hov – der findes også et frontkamera, som gør dit synsfelt langt bedre og bredere.

Kameraet er på...

Kameraet er på…

Men hvad er der mere af væsentlige og nævneværdige sager? Der er infotainmentsystemet. Det er virkelig væsentligt, og i de modeller, som vi var på hjul i, var der installeret Fords SYNC system. Variant 2.0. Det er… ikke det allerbedste system, som jeg har oplevet. Skærmen virker lidt forældet og pixeleret og systemet er ikke super kvikt. Men hvad så? Du kan faktisk trække på skuldrene, for når du bestiller en Ford Edge, vil den blive leveret med version 3.0, som er langt bedre. Således skal den teknik-bøf skæres.

Nydeligt - og ganske ok for miljøet, når man tager fortiden og samme størrelse bil i betragning

Nydeligt – og ganske ok for miljøet, når man tager fortiden og samme størrelse bil i betragning

Version 2.0....

Version 2.0….

Du kan læse endnu mere om vogntøjet hos Ford her

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.