Home Automobiler Mulddyret i smoking – den nye Land Rover Discovery

Mulddyret i smoking – den nye Land Rover Discovery

by Nicolai Klingenberg

Vores trofaste testkører Rasmus har endnu engang været på farten. Og denne gang er det boligstaveligt talt i marken, for menuen står på den nye Land Rover Discovery. Og dommen er klar – det er absolut en jeep for gentlemen, uanset om du er godsejer eller ej. Land Rover er den originale firehjulstrækker, og det sætter de her endnu engang en stor fed streg under.

Velankommet til godset. Biler, stemning og hygge i lange baner.

Der er – inklusiv en god kaffepause – tre timers kørsel fra Hellerup til Tirsbæk Gods, på nordsiden af Vejle Fjord. Udover at være et af de smukkeste og seværdige steder i landet, så rummer godsets arealer også områder, hvor Land Rover Experience boltrer sig. Og det er med god grund, for området er særdeles bakket og kuperet. Der er vandhuller, mudder og kørsel på bjælker. Det er derfor velvalgt, at det netop er her, at Land Rover præsenterer deres nyeste udgave af Discovery. Feltet af SUV’ere eller 4-hjulstrækkere om man vil, har været stærkt stigende gennem de sidste ti år, men der skal ikke være nogen tvivl om, at Land Rover med dette pressestunt vil sætte en tyk streg under, at de er den eneste rigtige 4-hjulstrækker.

Så går det nedad. Og det går seriøst nedad. Vi var langt højere oppe, men der turde jeg ikke tage foto.

Lad os gå til kernen – og skoven
Komfort, lækker indretning og majestætisk fremtoning er selvfølgeligheder. Det er heller ikke det, der skal demonstreres her. Her skal vi – for en gang skyld – se det vilde potentiale i terræn, som vi ellers sjældent oplever. Med en instruktør ved siden begiver jeg mig ud i terrænet omkring godset. Og lad det være sagt med det samme, at Land Rover viste muskler. Bilen kan køre gennem vandhuller på 90 centimeter og er ekviperet med en så meget udstyr, at det er umuligt at nævne alt. Det afgørende er dog, at systemerne egenhændigt slår til og fra. Første eksempel kom, da jeg på muddervej kunne høre jorden slå op i bundkaret. Instruktøren kunne tilbagelænet bemærke, at bilen ville hæve sig automatisk, såfremt det skulle blive kritisk.

Der er OBS og så er der OOH. Spøg til side – det er

Vand forude/forrude.

Habit og mudder
Det var så forsmagen på en seriøs terræntur, hvor bilen konstant tænkte selv. Naturligvis var der adskillige mudderhuller, som vi helt uproblematisk kørte igennem. Hvorvidt konkurrenterne Mercedes GLE, AUDI Q7 eller Volvo XC90 ville klare samme strabadser skal være usagt, men under alle omstændigheder imponerer Discovery. Specielt med funktioner op og ned af bakke, hvor programmet selv styrer farten. Det samme gælder ved kørsel med krængning til siden, hvor der automatisk stabiliseres. Fra førersædet kan vi hele tiden følge med i, hvordan teknologien arbejder. Det er overlegen teknologi, der bare fungerer. Normalt sidder jeg bag rattet i de kraftige sportsvogne, hvor nedbremsninger, acceleration og kickdowns er livets salt. Her er det i stedet sloganet ”Above and Beyond”, der hersker. Og det lever bilen i høj grad op til.

Nydelig kabine

Og hvad skal vi med den?
Ser vi på bilens off-road funktioner, så er de næppe nødvendige på dansk landevej, men det er bare de facetter, der giver det hele en ekstra dimension, og gør det hele sjovere. Eller i hvert fald nemmere. Og hvis nu vi rammes af en snestorm, så er det skønt at kunne køre igennem uden problemer. Alternativt er der fin mulighed for at køre problemfrit gennem skoven. Eller klitterne…

Rasmus’ dom? Den lyder således

”Det absolutte smukke, konservative og overlegne valg for manden, der vil udstråle overskud på parametre som familie, job og udendørs fritid”.

Land Rover Discovery priser:
SD4 180HK AUTO: 899.000 –
SD4 240HK AUTO: 971.900 –
TD6 258HK AUTO: 1.055.900 –
SI6 340HK AUTO: 1.059.900

Kønnere bagende skal man lede længe efter. Eller… Det skal man nok ikke.

Tre kvikke:

Bilen kan praktisk talt køre selv (også under interessante og udfordrende forhold) – bliver det ikke en anelse kedeligt?
– Jo. Jeg savner faktisk lidt gearstænger, og mekanik. Så jo, faktisk.

Hvad er – imagemæssigt – det mest interessante ved bilen?
– At den både kan køre i mudder, og bruges til den smukkeste lady i lang kjole.

Hånden på hjertet – kommer vi til at se flest rappere eller godsejere i den nye Land Rover Discovery?
– Godsejere. Men mest i udlandet.

My Pleasure med six pence

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.