Home Automobiler Ferrari FXX K – der er strøm i den stejlende hest

Ferrari FXX K – der er strøm i den stejlende hest

by Nicolai Klingenberg

Nu bliver det elektrisk. Og italiensk. For ikke så længe siden tikkede en e-post nemlig ind. Den bød på nyt fra Formula Automobile, som blandt andet sælger Ferrari her i Danmark. Overskriften lød – og lokkede – Ferrari FXX K – 1050 hk hybrid…

Det er nærmest en speedbådslignende front, den nye Ferrari FXX K er blevet monteret med

Det er nærmest en speedbådslignende front, den nye Ferrari FXX K er blevet monteret med

Bilen er lige knapt fem meter lang – og den vil med stor sandsyndlighed overgå din højde, hvis du lægger dig ned i bilens bredde: Lige over to meter fylder den nemlig på vejbanen. Det var de målbare og “nemme fakta”, og herfra bliver det kun mere kompliceret. Det er nemlig sådan, at man har lavet et særligt modelprogram hos Ferrari, som går under navnet FXX K. Indtil nu har programmet budt på biler som Ferrrari FXX og Ferrari 599 XX.

Den slags døre skriger bare på opmærksomhed

Den slags døre skriger bare på opmærksomhed

Man har dog tidligere puslet med hybridbiler hos Ferrari, og den første gik under navnet LaFerrari, og det er denne dagens nyhed er baseret på. Ved hjælp af en særlig teknologi, har den nye vogn et imponerende motor repetoire, som tæller hele 1050 hestekræfter. De første 860 hestekræfter kommer fra vognens V12-motor på 6262 kubik, mens de hestekræfter kommer fra et avanceret HY-KERS-system, som oplader bilens batterier ved hjælp af opsamlet kinetisk energi. Selv samme energi videregives under kørslen via en el-motor, som er bygget sammen med transmissionen – og hopla: Så har du 1.050 hestekræfter.

Interiør med genkedeligt rat - og en midterkonsol, der frister med talrige knapper.

Interiør med genkedeligt rat – og en midterkonsol, der frister med talrige knapper.

Men lyder bilen ikke sådan lidt fesen? På ingen måde. Se selv med i dette herlige klip. Og skru endelig op. Også selvom du er på job – det er jo snart jul.

Der er tale om teknologi på særdeles højt niveau, og man lover, at det er så teknisk, at løsningerne endnu ikke er at finde i for eksempel Formel 1. Du får dog F1 gear af den automatiske slags, og der er syv gear i boksen. Når du skal gøre holdt, så sker det via keramiske bremser.

Dyt, hvis du er glad for el-motorer

Dyt, hvis du er glad for el-motorer

Fidusen med bilen er ikke blot at sælge biler, men også at indsamle vigtig vinden (og ej så meget ligegyldig info), når bilen vil være på pletten til diverse events, hvor loyale kunder og andre ligesindede kan prøvekøre bilen, hvorpå den herlige data gemmes og analyseres. Jeg kunne ikke finde frem til en nul til 100 tid, men til gengæld lover man, at bilen vil blive produceret i et stærkt limiteret antal.

Sideskud

Sideskud

Tjek dit el-forbrug på My Pleasures Facebook side

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk