Home Automobiler Ikoniske vogne, et motorløb og en tidtager ved navn Zenith

Ikoniske vogne, et motorløb og en tidtager ved navn Zenith

by Nicolai Klingenberg

Omend hverken Zenith eller motorløbet The Tour er nye fænomener, så er det først i år, at de to har slået sig sammen. Urmærket Zenith er nemlig blevet officiel “timing partner” på det flotte motorløb, som allerede så dagens lys i 1899. Det fejrer vi i dag med en film, flotte fotos og Félix Baumgartner…

Det skal handle om ældre, men flotte biler i dag...

Det skal handle om ældre, men flotte biler i dag…

Lad os begynde med Felix, for han er ambassadør for Zenith – og han kan altså andet end at springe ud for enorme højder, for i motorløbet The Tour var han at finde bag rattet i en  Mercedes 300 SL fra 1955. En smuk vogn i øvrigt.

En glad Felix Baumgartner

En glad Felix Baumgartner

Selvom løbet sluttede for få dage siden, så synes jeg ikke, du skal snydes for et par facts om tiltaget, der har levet i over 100 år. Løbet blev blæst i gang i Paris og sluttede i Biarritz et par dage senere. Og der er fokus på gamle – og elegante – vintagesportsvogne, men der findes vogne, som også kan dateres til 1980’erne. Det er helt okay, hvis du spørger mig.

Et udpluk af løjerne

Et udpluk af løjerne

I år var så året, hvor Zenith kunne afsløre deres rolle som officiel tidstager. Det skulle selvsagt fejres med en specialproduceret chronograph, som går under navnet El Primero Chronomaster 1969 Tour Auto Edition. Uret er i øvrigt limiteret til 500 eksemplarer.

El Primero Chronomaster 1969 Tour Auto Edition

El Primero Chronomaster 1969 Tour Auto Edition

Zenith havde også tre deltagere med til løbet, hvor førnævnte Félix var at finde, men alt i alt rummede løbet 233 smukke biler, som talte modeller fra BMW, Ferrari, Porsche, Jaguar, Renault, Citroën, Lancia og Ford. Det skal i øvrigt nævnes, at før et mærke må stille op, så skal bilhuset have deltaget i løbet i perioden 1951 til 1979.

CEO eller øverste chef for Zenith Aldo Magada

CEO eller øverste chef for Zenith Aldo Magada

Den administrerende direktør for Zenith, Aldo Magada, dukkede selv op til eventen – og ikke kun for at vise flag og begejstring for samarbejdet, for han røg også med på vejene som co-pilot.

Direktøren som co-driver

Direktøren som co-driver

Starten gik i øvrigt i Grand Palais i Paris, som blandt andet er kendt for fin og flot arkitektur, men stedet har også dannet rammen for biludstillingen Salon de l’Automobile i perioden 1901 til 1961.

Grand Palais

Grand Palais

Du får lige en feel-good film, som nok skal vække appetitteten for motorløb.

 Det kræver selvsagt et større setup, en dygtig mekanikerskare og så fremdeles, når man involverer sig med motorløb (og i særdeleshed når det er ældre biler), men Zenith var på pletten med et flot setup – i hvert fald udefra.

Mås

All right – det er ikke et værksted, men sådan en gammel Airstream vogn er noget for sig selv

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk