Home Automobiler Frederiks Frey og hans BMW 318iS Coupé – den der står godt til overskægget

Frederiks Frey og hans BMW 318iS Coupé – den der står godt til overskægget

written by Nicolai Klingenberg 23. juli 2017
Pin It
Vi skal møde Frederik Frey igen. Hvorfor? Fordi han har ikke blot har en passion for vogne, men også fordi han er indehaver af en fræk youngtimer i form af en BMW 318iS Coupé. Hør, hvad han har at sige om den vogn i interviewet her…
Frederik – sidst handlede det om en Taunus, men du har også en BMW. Hvad har vi med at gøre?
– Helt rigtigt, Nicolai – og faktisk præsenteres mine to biler i omvendt rækkefølge på din hjemmeside for connoisseurs. For dagens samtaleemne er faktisk den bil, jeg har ejet i længst tid. I 2011 erhvervede jeg mig en BMW 318iS Coupé af E36-generationen.

Den anden bil Ford Taunus 17RM RS

All right. Hvad faldt du generelt for ved modellen i sin tid?
– Jeg har altid godt kunnet lide firkantede biler – jeg har også tidligere ejet en Alfa Romeo 155, der havde så mange skarpe kanter, at den gav blå mærker. Selv om min BMW har karrossestatus af coupé, så ligner den mere en klassisk 2-dørs sedan, og har ikke de boblende, runde former, som mange andre coupéer besidder.
Dernæst har jeg altid været tiltrukket af “S’et” bagpå 318i – oversat betyder det sidste bogstav, at bilen får meget sjov ud af få kræfter.
Og så fik du din egen. Hvornår og hvor fandt du den?

 – Jeg plejede at have bilejerskab som en skizofren i gamle dage. Jeg skiftede mellem at have sjove eller fornuftige biler. Og efter førnævnte Alfa Romeo og en hed ungdomsromance med en Peugeot 106 Rallye (jeg glemmer dig aldrig, Perle!) købte jeg en VW Golf Mk. IV…2,0…med fem døre. Bilen tjente mig godt, men da min daværende kæreste var et semester på udveksling i Spanien, fik jeg hende via Skype overtalt til, at nu skulle vi have en BMW 318iS Coupé. Jeg fandt en stabil internetforbindelse, og gik i gang med at søge. Vigtige krav: bilen skulle være den faceliftede variant, for her var motoren en smule større, samt at bilen skulle fremstå tæt på original og hverken tunet eller stylet ihjel.

BMW 318iS E36 Coupé bagfra i sving

Hvad var vognens tidligere historie?

– Jeg købte bilen af en nyudklækket familiefar på Sydsjælland i 2011. Han havde år forinden importeret bilen fra Tyskland, hvor den forlod fabrikken d. 31. juli i 1997. Som rigtig ”tysker-bil” er den hårdt spec’et, og noget nær det eneste den mangler, er soltag. Til gengæld har den bl.a. 2-zoners klimaanlæg, hvor der via knapper og en elektronisk skærm i lommeregner-stil kan indstilles på så højt et niveau, at der kan justeres på halve grader i begge af kabinens sider – det har været borderline science fiction i 1997…og en nærmest komisk detalje i dag. Til dags dato har Bimmeren kørt lidt over 185.000 kilometer.

Klimaanlæg i ren science fiction stil…

Hvad kan den, som andre BMW’er ikke kan?

– Ikke rigtigt noget skelsættende på papiret. 318iS handler om dynamisk balance, harmoni og kontrol. Varianten blev skabt til folk, der gerne ville have en sporty BMW-oplevelse, men som ikke havde den økonomiske overarm til at købe en BMW M3. Derfor blev 318iS konstrueret med en masse M-dele og tricks fra fabrikken, mens den fortsat havde et budget-fokus. Motoren har større boring og øget slaglængde samt det dobbelt antal af ventiler og 25 hk mere sammenlignet med en almindelig BMW 318i – effekten fra motoren på 1,9 liter med koden M44B19 er forholdsvis beskedne 140 hk. For mig er noget af det vigtigste selve bilens opsætning med BMW M-undervogn, der tillader en dejlig løs bagende med den rette køreteknik, samt den stramme gearkasse. Balancen er tydeligt mere sporty end f.eks. i en standard BMW 323i til rundt regnet samme pris, der så til gengæld kan køre hurtigere i en lige linje. 318iS handler om at have det sjovt i sving, og dét er det vigtigste for mig. Desuden havde jeg ikke råd til en BMW M3, så 318iS’ profil og ikke mindst prisskilt passede godt til mig.

BMW 318iS emblem-bogstaver i krom

Og som andre coupéer ikke kan?

– Sammenlignet med andre coupéer af den måske mere svungne og smukke type er min BMW mere underspillet. Designet er konservativt for at sige det mildt, og som jeg også nævnte tidligere, minder min BMW i form og stil meget om en 2-dørs sedan. Og med mit personlige look foretrækker jeg, at mine biler har mere stil, end de har attitude – attituden tager mit overskæg sig nemlig af.

BMW E36 T-shirt – og overskæg

Hvad har du gjort ved vognen siden?

– Jeg har for det første sørget for vedligeholdelse så godt, som jeg kan. Det har blandt andet betydet udskiftning af bremser, hjulsensorer samt en ny katalysator og udstødning – den slags har jeg bedt de flinke folk hos Jan Nygaard om at hjælpe mig med. Af andre og mere håndgribelige projekter kan blandt andet nævnes skift af gasdæmpere under motorhjelmen, som jeg selv har stået for. Derudover har jeg skiftet fælgene ud med nogle, der er mere tidstypiske, end dem der sad på Bimmeren, da jeg købte dem. Fælgene blev købt brugt, og gennemgik flere stadier af restaurering, før de var klar. Jeg har også monteret originale “318iS” krom-bogstaver og -tal på bagsmækken.

Hjulskift

Jeg synes, 318iS er en fed bil, så den må gerne ”peacock’e” lidt.
Men hov – hvad har du altid med på en køretur?
– Jeg har faktisk en T-shirt med en tegning af en BMW E36 Coupé, og den tager jeg nogle gange på, hvis klaveret virkelig skal spille på alle tangenter.
Det perfekte musikalske kørenummer?

– Der var særligt én kunstner, som ikke var til at komme udenom i 1997, hvor min bil blev bygget. Og det virker sgu som om, at solen skinner kraftigere, og dækkene bider hårdere i asfalten, når Eric Gadd spiller med sine white man soul feelings på anlægget. Og det er meget sagt af en gut, der er vokset op i Helsingør, hvor sloganet var ”Hold byen ren – følg en svensker til færgen”.

Køremusik Eric Gadd

Hvilke reaktioner har du fået på vognen?

– I starten blev jeg tit stoppet af politiet, da bilen har en ikke ringe mængde bølle-udstråling. Som tiden er gået, får jeg dog efterhånden flest tilråb for bilens forholdsvis originale stand – særligt kabinen med den sorte himmel og de blå stof/alcantara-sæder minder folk om engang, hvor læder ikke nødvendigvis var førstevalg i en bil med sporty fokus. Min bil er fabriksmonteret med komplette M-skørter og lister hele vejen rundt samt en aerodynamik-pakke med diffuser.

BMW 318iS Sportskabine interiør sæder E36

Det bemærkes også af nogle…skal vi kalde dem udvalgte nørder/entusiaster.
Den til dato mest mindeværdige køretur?

– Jeg har flere i hukommelses-rygsækken. Engang accelererede jeg fra en Audi A4 1,8T ved et lyskryds. Jeg kunne dog lugte, at han virkelig kiksede starten, og dræbte sin kobling – men en sejr er en sejr! Den seneste var en køretur i forbindelse med fotografering til en artikel i Bil Magasinet, hvor jeg arbejder som testkører og motorjournalist. Regnen stod ned i stænger, og mine nye Michelin Pilot Sport 4-dæk var mageløse på den spejlglatte asfalt – det var en skøn oplevelse, hvor BMW’ens balance tydeligt kunne mærkes.

BMW M-lister og -skørter på 318iS E36

Men den bedste køretur er altid den næste, som man siger.
Hvad nu hvis vi siger BMW 850..?

– Så skal det gerne være en 850CSi. Det er en flot og tidstypisk bil. Men en kende for missilorienteret og for meget GT til min smag…indtil videre.

Kurvekørsel med gamle fælge

Hvad er planen med vogntøjet?

– Kørsel, og meget af det. Dét er det eneste, den slags biler ikke kan få nok af.

BMW 318iS Coupé E36 på vej ud…

Slutteligt – er det en keeper?
– Jeg ser ingen grund til at sælge den nu 20 år gamle BMW. Den er med årene blevet en del af mig, og dens ”personlighed” med at få meget ud af lidt med fokus på de rigtige dele og områder, falder lige i min smag.
Har du et vogntøj, et ur eller et møbel med en god historie? Send da en e-post til nk@my-pleasure,dk

Her får du Facebook

Pin It

You may also like