
Den anden bil Ford Taunus 17RM RS
Dernæst har jeg altid været tiltrukket af “S’et” bagpå 318i – oversat betyder det sidste bogstav, at bilen får meget sjov ud af få kræfter.
– Jeg plejede at have bilejerskab som en skizofren i gamle dage. Jeg skiftede mellem at have sjove eller fornuftige biler. Og efter førnævnte Alfa Romeo og en hed ungdomsromance med en Peugeot 106 Rallye (jeg glemmer dig aldrig, Perle!) købte jeg en VW Golf Mk. IV…2,0…med fem døre. Bilen tjente mig godt, men da min daværende kæreste var et semester på udveksling i Spanien, fik jeg hende via Skype overtalt til, at nu skulle vi have en BMW 318iS Coupé. Jeg fandt en stabil internetforbindelse, og gik i gang med at søge. Vigtige krav: bilen skulle være den faceliftede variant, for her var motoren en smule større, samt at bilen skulle fremstå tæt på original og hverken tunet eller stylet ihjel.

BMW 318iS E36 Coupé bagfra i sving
– Jeg købte bilen af en nyudklækket familiefar på Sydsjælland i 2011. Han havde år forinden importeret bilen fra Tyskland, hvor den forlod fabrikken d. 31. juli i 1997. Som rigtig ”tysker-bil” er den hårdt spec’et, og noget nær det eneste den mangler, er soltag. Til gengæld har den bl.a. 2-zoners klimaanlæg, hvor der via knapper og en elektronisk skærm i lommeregner-stil kan indstilles på så højt et niveau, at der kan justeres på halve grader i begge af kabinens sider – det har været borderline science fiction i 1997…og en nærmest komisk detalje i dag. Til dags dato har Bimmeren kørt lidt over 185.000 kilometer.

Klimaanlæg i ren science fiction stil…
– Ikke rigtigt noget skelsættende på papiret. 318iS handler om dynamisk balance, harmoni og kontrol. Varianten blev skabt til folk, der gerne ville have en sporty BMW-oplevelse, men som ikke havde den økonomiske overarm til at købe en BMW M3. Derfor blev 318iS konstrueret med en masse M-dele og tricks fra fabrikken, mens den fortsat havde et budget-fokus. Motoren har større boring og øget slaglængde samt det dobbelt antal af ventiler og 25 hk mere sammenlignet med en almindelig BMW 318i – effekten fra motoren på 1,9 liter med koden M44B19 er forholdsvis beskedne 140 hk. For mig er noget af det vigtigste selve bilens opsætning med BMW M-undervogn, der tillader en dejlig løs bagende med den rette køreteknik, samt den stramme gearkasse. Balancen er tydeligt mere sporty end f.eks. i en standard BMW 323i til rundt regnet samme pris, der så til gengæld kan køre hurtigere i en lige linje. 318iS handler om at have det sjovt i sving, og dét er det vigtigste for mig. Desuden havde jeg ikke råd til en BMW M3, så 318iS’ profil og ikke mindst prisskilt passede godt til mig.

BMW 318iS emblem-bogstaver i krom
– Sammenlignet med andre coupéer af den måske mere svungne og smukke type er min BMW mere underspillet. Designet er konservativt for at sige det mildt, og som jeg også nævnte tidligere, minder min BMW i form og stil meget om en 2-dørs sedan. Og med mit personlige look foretrækker jeg, at mine biler har mere stil, end de har attitude – attituden tager mit overskæg sig nemlig af.

BMW E36 T-shirt – og overskæg
– Jeg har for det første sørget for vedligeholdelse så godt, som jeg kan. Det har blandt andet betydet udskiftning af bremser, hjulsensorer samt en ny katalysator og udstødning – den slags har jeg bedt de flinke folk hos Jan Nygaard om at hjælpe mig med. Af andre og mere håndgribelige projekter kan blandt andet nævnes skift af gasdæmpere under motorhjelmen, som jeg selv har stået for. Derudover har jeg skiftet fælgene ud med nogle, der er mere tidstypiske, end dem der sad på Bimmeren, da jeg købte dem. Fælgene blev købt brugt, og gennemgik flere stadier af restaurering, før de var klar. Jeg har også monteret originale “318iS” krom-bogstaver og -tal på bagsmækken.

Hjulskift
Jeg synes, 318iS er en fed bil, så den må gerne ”peacock’e” lidt.
– Der var særligt én kunstner, som ikke var til at komme udenom i 1997, hvor min bil blev bygget. Og det virker sgu som om, at solen skinner kraftigere, og dækkene bider hårdere i asfalten, når Eric Gadd spiller med sine white man soul feelings på anlægget. Og det er meget sagt af en gut, der er vokset op i Helsingør, hvor sloganet var ”Hold byen ren – følg en svensker til færgen”.

Køremusik Eric Gadd
– I starten blev jeg tit stoppet af politiet, da bilen har en ikke ringe mængde bølle-udstråling. Som tiden er gået, får jeg dog efterhånden flest tilråb for bilens forholdsvis originale stand – særligt kabinen med den sorte himmel og de blå stof/alcantara-sæder minder folk om engang, hvor læder ikke nødvendigvis var førstevalg i en bil med sporty fokus. Min bil er fabriksmonteret med komplette M-skørter og lister hele vejen rundt samt en aerodynamik-pakke med diffuser.

BMW 318iS Sportskabine interiør sæder E36
Det bemærkes også af nogle…skal vi kalde dem udvalgte nørder/entusiaster.
– Jeg har flere i hukommelses-rygsækken. Engang accelererede jeg fra en Audi A4 1,8T ved et lyskryds. Jeg kunne dog lugte, at han virkelig kiksede starten, og dræbte sin kobling – men en sejr er en sejr! Den seneste var en køretur i forbindelse med fotografering til en artikel i Bil Magasinet, hvor jeg arbejder som testkører og motorjournalist. Regnen stod ned i stænger, og mine nye Michelin Pilot Sport 4-dæk var mageløse på den spejlglatte asfalt – det var en skøn oplevelse, hvor BMW’ens balance tydeligt kunne mærkes.

BMW M-lister og -skørter på 318iS E36
Men den bedste køretur er altid den næste, som man siger.
– Så skal det gerne være en 850CSi. Det er en flot og tidstypisk bil. Men en kende for missilorienteret og for meget GT til min smag…indtil videre.

Kurvekørsel med gamle fælge
– Kørsel, og meget af det. Dét er det eneste, den slags biler ikke kan få nok af.

BMW 318iS Coupé E36 på vej ud…