Home Automobiler Oplevelser og erfaringer med den elektriske Motorman

Oplevelser og erfaringer med den elektriske Motorman

written by Nicolai Klingenberg 6. september 2017
Pin It

Da jeg interviewede Ulrik Memo Meinert-Medici, som er manden, der har fået Motorman til Danmark, så blev jeg ganske fascineret af det elektriske køretøj. Artiklen kom ud, blev modtaget vel, og så tænkte jeg ikke så meget mere over den sag. Men da jeg rendte på Ulrik til et event, og han havde sin Motorman med, så blev nysgerrigheden atter vakt. For alvor.

Nu med æggeskal og sidespejl

Er man fascineret af “noget”, så bør man også stifte nærmere bekendtskab med sagerne. Det gjorde jeg i første omgang via det interview, jeg fik lavet med Ulrik, men til den førnævnte event, fik jeg lejlighed til at prøvekøre sagerne og efterfølgende er det blevet til flere ture. Og jeg må indrømme, at lysten til at blive Motorman-mand, absolut ikke er blevet mindre. Lad mig forsøge at ridse herlighederne op.

Så tænder vi for den elektriske oplevelses-karrusel

Er du køreende over kortere afstande, og skal du for eksempel dagligt køre en tur på 10-15 kilometer hver vej, så kan en traditionel cykeltur synes halv-lang for nogle. Skal du køre den samme strækning i bil, så er du med garanti ikke den eneste, og det betyder kø. Når du så kommer frem, betyder det leden efter en parkeringslads, som du så skal betale for. I Købehavn får du sådan en parkeringsplads for langt over tyve kroner i timen. Nå da. Og nu er det videotid.

Da jeg kørte på en Motorman til København fra Hellerup, så kom jeg derind hurtigere end bilerne – og bussen. Og det er uden at køre tåbeligt eller uforsvarligt; potato-potato i øvrigt. Jeg lå omtrent lidt til venstre for midten på vejbanen, så de forankørende kan se mig. Da sagen er indregistreret som en knallert 45, skal du køre på vejbanen, og selvom du typisk må køre 50 kilometer i timen her, så bliver du ikke overhalet – kører du i normal “trafiktid”, så er der ingen, der vil overhale dig. Er der to spor, skal du bare holde dig i højre vognbane.

Nå. Vi er på hjul, og der er ingen støj. Kun fra vinden. Og den er slet ikke så slem. Vær dog opmærksom på, at de andre kun ser dig og ikke hører dig, så hav altid et vågent øje fremad og i spejlene. Dernæst er du good to drive. Ligger du først i lyskrydset, så er du også først ude – der er acceleration med det samme, og du skal ikke tænke på andet end at dreje på gashåndtaget – så kører du. Det går tjept, og jeg skal ikke afvise, at jeg oftest er blevet set med et lettere drenget smil på vejen.

Kaffestop på La Banchina

Så er der de bløde værdier. En Motorman er virkelig fed at se på. Og køre på. Jeg har set overtatoverede håndværkere give mig thumbs up, jeg har snakket med politiet, der var nysgerrige på sagen, jeg har overladt styrringen til talrige og fået en snak med en udenlandsk funky-klædt mand, som var ganske ellevild, og som selv investerede i et amerikansk firma, som laver elektriske motorcykler. Dernæst har jeg – to gange – fået den særlige motorcykel-hilsen fra to motorcyklister. Det er vist ikke noget, der vanligvis finder sted, når man kører knallert 45…

Blandt blomster og skur

All right. En Motorman kører på strøm. Det vil sige, den skal lades op, og du kan ikke tage batteriet ud. Jeg var ganske ræd for, at jeg ville løbe tør for strøm, da jeg var på hjul, men opladeren kan du fint have en i en taske, så den tog jeg med. Det hedder sig, at du får batteriet 80 % opladt på omkring en time, og en fuld opladning kræver fem-seks timer. En fuld opladning giver dig 50-60 kilometer, og mere har jeg svært ved at tro, du skal køre i et hug. Det skal jeg i hvert fald ikke. Du kan ikke tage batteriet ud af rammen, så du skal lade den op nær en stikkontakt. Jeg bor på 4. sal, og jeg har ikke haft anledning til at skulle løfte de 45 kilo derop. Med andre ord, er der masser af lademuligheder i både kældre og gårde.

En personliggjort Motorman

Prisen? Den koster 45.000 kroner. Det er en del for “knallert”. Til gengæld skal du ikke bruge benzin. Når sagen er købt og betalt, så har Ulrik regnet ud, at den koster under 10 øre at køre på. Inklusiv alt. Det er billigt. Og har du ikke 45.000 kroner, så kan den handles via en herlig afdragsordning. Derudover får du “noget”, der er håndbygget i Europa, og som ikke ligner noget som helst andet.

Er du bange for at køre over 30 i timen på to hjul? Så er vi to. Jeg har heller ikke motorcykelkørekort, men du kan køre den med et almindeligt bilkørekort. Og det er nemt. Hjulene er store, så de står overordentlig godt fast, og du kan jorden med begge fødder, så du skal ikke være bange for at ramle.

Ved en havn nord for hovedstaden

Køb du bare din Motorman her – og husk at få dit logo på tanken

My Pleasure på Facebooks

Pin It

You may also like