Home Automobiler Biomega er blevet elektrisk – en sublim grund til at pendle på cykel

Biomega er blevet elektrisk – en sublim grund til at pendle på cykel

written by Nicolai Klingenberg 10. oktober 2017
Pin It

Jeg har en cykel med barnesæde. Den egner sig fint til kortere ture. Det er tungt at køre + 10 kilometer, og selvom det absolut er muligt, så bliver jeg gerne ganske lun på ryggen, når jeg er fremme ved destinationen, såfremt denne ligger et godt stykke fra hjemmet. Derfor takkede jeg ja tak til at låne en E-cykel fra Biomega….

Med logo endda – på en flot dag med ditto omgivelser.

Jeg skal desuden være den første til at indrømme, at jeg har ment og ytret, at batteridrevne cykler er for ældre eller lade mennesker. Eventuelt en blanding af dem begge. Men jeg tog fejl. For det første, skal du nemlig selv træde i pedalerne for overhovedet at få nogen hjælp – og på en elektrisk Biomega vælger du selv, hvor meget hjælp, du vil have: En skala på fire grønne lamper angiver niveauet, og det handler sådan set ikke om, at du kører hurtigere, men nærmere om hvor kraftig og hurtigt hjælpen kommer til dig. Så langt, så godt.

Maks-maks!

Du kan oven i købet vælge at slå batteriet helt fra, så du cykler normalt – alternativt skal du vide, at hvis du mod forventning løber tør for batteri, fordi du har kørt +50 kilometer uden at oplade, så det er det problemfrit at cykle den hjem uden hjælp.

Samme model – blot i sort

All right. Du skal altså trampe i pedalerne for at få hjælp, men der er øvre grænse. Når du rammer de omtrent 25 kilometer i timen, så slår motoren fra. Og stopper du med at træde, så gør det samme sig gældende.

For mit vedkommende har jeg kørt med maksimal hjælp – ikke for at være doven, men for at komme først ud af krydset. Dermed har jeg “fri bane” foran mig, og med en flot placering mod højre på cykelstien, blokerer jeg ikke for eventuelle lycra-piskere, der måtte ønske at passere mig.

Der er også mulighed for at montere en bagageramme.

Omend jeg ikke har tilbageligt hundredevis af kilometer endnu, så er mine fordomme forsvundet: For det første er køretøjet nydeligt at se på. Batteriet er integreret i cyklen (du stikker laderen op under midterstangen), så du slipper for en grim grå kasse bagpå, og skal jeg til København fra Hellerup, så kommer jeg langt hurtigere frem end på end vanlig cykel. Eller i bil for den sags skyld. Og netop dér, har du essensen: Så længe det ikke styrter ned, så er det langt hurtigere (i særdeleshed i myldretiden) at tage e-cyklen mod byen. Men hvordan er det lige med Biomega? Og hvad byder deres fremtid på? Det har jeg bedt Commercial Manager Mikkel Willam Mahler om at svare på…

Langs vandet…

Biomega laver cykler – men hvad handler jeres brand og vision om?
– Biomega er voresforsøg på at få folk ud af bilerne og op på cykelen. Specielt i byerne hvor infrastrukturen aldrig har været lavet til biler. Cykelen vil næsten altid være bilen overlegen. Hurtigere i myldretrafikken, nemmere og billigere at parkere og selvfølgelig meget mere miljøvenlig. Og så må det jo samtidig gerne se godt ud at pendle på cykel. Ikke mange cykel brands kan genkendes på afstand, men det kan en Biomega. Biler er i virkligheden en kulturel måde at udtrykke sig selv på, og der vil vi også hen med vores cykler. De skal være urbane, individuelle, intuitive, og vedligeholdelsesfrie. Kort sagt: Cykler med udtryk. 

Og hvilket flot udtryk i øvrigt…

Hvordan og hvor begyndte det tohjulede eventyr?
– Det hele begyndte i 1998 i København, med Biomegas grundlægger og designer Jens Martin Skibssted. Jens Martin har altid været optaget af effektiv urban mobilitet, hvor cyklen kan klare det meste. Cykler skal dog være i stand til at udtrykke en livsstil, så ideen var blandt andet at gemme det komplekse og gøre det hele mere eller mindre vedligeholdelsesfrit.   

Der er også noget med Marc Newson….?
– Præcis! Marc Newson var Biomegas første gæste-designer. Da Jens Martin startede Biomega, var han klar over, han aldrig ville komme til at arbejde sammen med traditionelle cykel-designere. Marc er verdenskendt for sine designs og ikke mindst måden, som han bruger forskellige materialer på. Resultatet af samarbejdet med Marc blev Biomegas MN modeller, som i dag er samleobjekter, der ofte bliver handlet til priser langt over 45.000 kr. Efterfølgende har Biomega arbejdet med sammen med designere som Ross Lovegrove og Karim Rashid.

Det er de små detaljer, der (også) gør det..

All right. I kører mere og mere ned ad den elektriske cykelsti. Hvad skyldes det?
– E-mobility er vejen frem. Det handler om at gøre det praktisk og nemt at pendle. Det handler som sagt om at komme af med bilerne – og der er blandt E-bikes den bedste løsning.

Og hvordan er det gået so far?
– Rigtig godt og udviklingen fortsætter. Vores første e-bike var OKO’en, og allerede i år kommer vi med to modeller mere. Begge bliver såkaldte E-Lows, det vil sige, at overrøret er sænket. Den velkendte OKO er allerede en evergreen, og nu kommer vi som sagt med et familiemedlem mere, OKO Low Step. Samme eksklusive specs og karbonramme, som man kender det fra OKO’en. Men vi har mere Low Step på vej. Især i Tyskland og Holland skriger markedet på Low Step cykler, og vores gamle variant af model Amsterdam har været gennem design-maskinen. Derfor præsenterer vi i ny AMS E-Low i november. Det er en cykel, vi forventer os rigtig meget af. AMS E-Low har aluminium-ramme, 7 gear og lidt større hjul end OKO’en. Perfekt og praktisk til hver dags pendling.

Indre København

Hvad får man i bund og grund, når man erhverver sig en Biomega cykel, som man ikke får hos “de andre”?
– Du får en cykel, der holder længere end andre. For eksempel har vi rem-træk på alle vores cykler fra Gates Beltdrive. Remtræk holder tre gange længere end en almindelig kæde, og så er den vedligeholdesfri. Nul olie! Samtidig får du en cykel, der fungerer hver dag. Det meste på cykelen er integretet, så du skal ikke forbi din lokale cykelmekaniker, da der praktisk talt ikke findes noget på cyklen, der kan sidde løst, rasle eller gå i stykker. Og så får man en ikonisk cykel og dansk design.

Hvorfor er en E-cykel ikke kun for lade eller gamle mennesker?
– Fordi det er smart og hurtigt, og du kan undgå at pendle i lycra og stramme cykelshorts. Løsningen er bare genial og især med henblik på at erstatte bilen.

Og hvad kan vi forvente at se fra Biomega fremadrettet?
– Mere urban mobilitet og måske vores klassiske mekaniske cykler med motor. Det kunne eksempelvis være vores lad-cykel PEK, således du kan fragte dine indkøb nemt og praktisk.

Lad-frækkerten

I har også fået fingre i en undersøgelse, der reelt viser, hvordan det forholder sig med dårligt vejr og de typiske cykeltidspunkter…?
– Der findes ingen undskyldninger for IKKE at pendle på cykel. Især ikke hvis for eksempel arbejder mellem 8-16.

Hvis man kigger på sandsynligheden for regn i netop det tidsrum, som du potentielt vil pendle i, er risikoen for regn -målt  over et helt år –  meget, meget lille.

Og så findes der i øvrigt ikke dårligt vejr i Danmark, kun forkert pendlertøj, men der kan vi ogsaa hjælpe med. Kig blot på vores fine K-Way//Biomega regnfrakker og bukser…

Se selv – det regner jo aldrig på pressebillederne.

Slutteligt – hvad bør enhver mand M/K vide om elektriske cykler og Biomega i bred forstand?
– E-bike bølgen er kun lige begyndt, og vi vil være med til at præge udviklingen og sætte standarden for service meget, meget højt – både før, under og efter et køb.

Vi har måske verdens bedste service i vores butik og værksted i Klosterstræde 19, København K. Vi tilbyder servicepakker, 5 års garanti – og gratis kaffe. Og hvis du ikke bor i nærheden af København, så findes der Biomega service points i hele Danmark.

Afslutningsvis får du en drønaktuel Biomega video-opdatering fra Inter Bike messen i Las Vegas



Jeg antager, at du kunne være blevet nysgerrig på at læse mere? Mægtigt. Så skal du blot smutte forbi Biomega her

My Pleasure har også til huse på Facebook

Pin It

You may also like