Rundt om en raritet: Iso Grifo A3/C
Her skal det handle om et svært sjældent køretøj med en absolut unik historie. Jeg må i øvrigt medgive, at jeg ikke havde hørt tale om Iso Grifo A3/C, før jeg fik en skrivelse fra RM Sotheby’s. Det hænger måske også sammen med, at der kun er produceret ti eksemplarer af bilen…

Her har vi den: Iso Grifo A3/C
Det er i øvrigt bil nummer otte, der skal på auktion i Paris i næste måned, og denne Iso Grifo A3/C blevbygget i 1964 og bærer i øvrigt chassisnummer B 0209. Bilen er skabt med ræs in mente, og Iso Grifo A3/C’erne har i øvrigt vundet Le Mans i bilens egen klasse i årene 1964 og 1965.
Bien er skabt af et særligt aluminiums-lignende materiale, som også indeholder kobber og magnesium – det materiale er særdeles svært at svejse i, hvorfor store dele af bilen derfor er nittet sammen – lidt som man også gør det – eller har gjort det – når man fremstiller flyvemaskiner.
Til gengæld får man et produkt, der vejer uhyggeligt lidt, og som er ganske elastisk. Den pågældende Iso Grifo A3/C blev leveret til sin første franske ejer i november 1964, som dog skippede vognen videre til Jean-Philippe Smet, som for nogle måske er kendt som den netop afdøde musiker Johnny Hallyday. Ham snupper vi et stykke musik med her.
Det er netop ham, der poserer med det flotte køretøj på billedet herunder, og det menes at være fotograferet i Paris i slutningen af 1964 eller begyndelsen af 1965

Johnny Hallyday og hans Iso Griffo. (Foto: REPORTERS ASSOCIES/Gamma-Rapho via Getty Images)
Måtte du få hammerslag, får altså en unik bil, der desuden har været i ejerskab hos prins Pierre Sangusko, hvor bilen havde til huse på hans slot.
Forvent et hammerslag på omkring 2,5 til 3 millioner. Euro.

Tæt på magisk.
Du kan læse mere om auktionen hos RM Sotheby’s her
Flere biler på My Pleasure her