Home Automobiler Jonas og hans møgflotte, modificerede Land Rover Defender 110

Jonas og hans møgflotte, modificerede Land Rover Defender 110

by Nicolai Klingenberg

Land Rover Defender 110 – med et strejf af dekadence

Her skal vi møde en rar mand, som har erhvervet sig et gevaldig flot køretøj. Der er tale om en Land Rover Defender 110, som har fået sig en dekadent modificering, som jeg er ganske sikker på, at selv puristerne vil acceptere. Jeg er i hvert fald solgt. Forvent ydermere video, gode tips og en afstandstagen fra kørehandsker…

Land Rover Defender 110

Her har vi Jonas nyeste køretøj- en Land Rover Defender 110

Jonas – du har har nøglerne til et flot køretøj. Hvad har vi med at gøre?
Det er en Land Rover Defender 110 fra 2010. Det betyder – blandt andet – en 2,4 liters dieselmotor med 122 hestekræfter. Bilen er ombygget i Portugal i 2017/2018 til “Last Defender” soft top.

Den er efter sigende den eneste af sin slags i verden…

Vognen er blevet istandsat af et udenlandske firma…?
– Det er firmaet cool’n’vintage, (se eventuelt mere her), som har stået for ombygningen. Normalt ombygger og restaurerer de ældre modeller, men jeg har valgt at få en noget nyere model, som blandt andet har et ordentligt varme/aircon-anlæg. Der bruges mere end 1.500 timer på hver ombygning, og alt bliver strippet ned til chassiset – og alt fra undervogn til motorkomponenter bliver udskiftet. Hver ombygning tager i øvrigt omkring seks måneder fra bestilling…

#stopwaitingforfriday from Cool & Vintage on Vimeo.

Og hvad har de rent konkret gjort ved din bil?
– Kort fortalt: ALT! I punkform betyder det:
Nye motordele

Ny lak
Ny kabine
Ny undervogn
At den er ombygget til soft top
Ny kaleche

Land Rover Defender 110

Noget undervogns-noget.

Hvad gjorde i øvrigt, at du valgte at kigge på en Land Rover i sin tid?
– Jeg har kigget på Defendere i mange år, men har altid været bevidst om, at det nok aldrig skulle være min primære bil, og da jeg så fandt denne hos en forhandler i Holland, så tænkte jeg, at det var en sjov og god mulighed for at erhverve sig en helt unik Defender, som jeg kunne have holdende i garage og så tage den ud, når solen skinner og eller bruge den til en hyggelig jagttur en forårsaften.

Historien om den ikoniske Defender er jo et kapitel for sig og har altid været meget begejstret for designet og den klassiske historie, som bilen står for.

Du arbejder jo som selvstændig med Foodstudio – kommer vi til at se logoer på bilen eller skal den holdes clean?
– Der bliver ingen logoer på hverken døre, bagsmække eller navne på nummerpladen 🙂 Den skal holdes “clean” og ikke være en kørende reklamesøjle for min virksomhed. Det ville være synd for den smukke bil.

Land Rover Defender 110

Rul den op – kør ud – og nyd

Hvilke ting har du altid med i bilen?
– Det bliver også i punktform – og listen må frit kopieres i øvrigt:
– Headset
– Lakridser og bolcher i forskellige afskygninger
– Læderhandsker på denne årstid – ikke at forveksle med kørehandsker, som jeg synes er åndssvagt.

Jeg kommer i hvert fald ikke til at gå med handskerne i brystlommen på min blazer på Rungsted Havn, som en anden James Dean.

Og hvilket musiknummer vil passe aldeles glimrende til en køretur i netop din bil?
– Åhhh, der er jo så mange numre, der passer til den bil, så det afhænger lidt af humøret og vejret. Men noget af det, jeg spiller hyppigst, er Fletwood Mack, hvis solen skinner, eller Leonard Cohen på en koldere dag…

Land Rover Defender 110

Tilsæt Fleetwood Mac

Hvilke reaktioner har du modtaget på din Land Rover Defender 110?
– Generelt meget positive reaktioner. Fordi den er lakeret i den ikoniske grønne Defender farve, så tror mange, at bilen er væsentligt ældre, end den faktisk er. Jeg elsker vintagebiler og var også en af grundene til, at jeg købte netop denne Defender, da den har de samme “kvaliteter” som en vintagebil, men har de funktionaliteter, som man sætter pris på i nyere biler.

Land Rover Defender 110

Uden logoer i øvrigt. Og sådan forbliver det.

Og den mest gennemførte detalje i din optik?
– Det må blive den håndsyede brune læderkabine og den flotte canvas kaleche.

Den ser ganske kaleche-orienteret ud – hvordan er det med varmen…?
– Jeg har faktisk ikke haft hele toppen af endnu, men havde rullet de bagerste vinduer op den anden dag, og der var ingen problemer med varmen. Jeg venter dog med at tage hele toppen af, før vi er lidt længere inde i foråret.

Land Rover Defender 110

Vafler til kørslen…

Hånden på hjertet – er det en keeper?
– Hånden på hjertet – helt klart! Det bliver dog aldrig min primære bil, og det har heller aldrig været hensigten.

Og hvis der var frit valg på alle bilhylder, hvad ville du så vælge?
– Det er sgu svært kun at vælge én bil, men drømmegaragen vill nok bestå af følgende:
Mercedes SL300 Gullwing (sølv),  Ferrari 250 GTO (rød), Singer (ombygget vintage 911’er) samt en hverdagsbil i form af en Range Rover Vogue eller en BMW X5 (nuværende bil). Og så selvfølgelig min smukke grønne Land Rover Defender 110!

Land Rover Defender 110

En del af drømmegaragen er allerede på plads…

Er du til et dekadent madevent, så er det Jonas, du skal gå til. Se mere til Food Studio på Facebook her

Jeg lavede også en video med en Land Rover Discovery. Den kan du se her

My Pleasure er på Facebook her

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk