Home Automobiler Retro-Revyen 2019 – en automobilbog af Frederik T. Frey

Retro-Revyen 2019 – en automobilbog af Frederik T. Frey

by Nicolai Klingenberg

På opdagelse i Retro-Revyen 2019

Er du nostalgisk anlagt, og har du ydermere hang til maskiner, der kan transportere dig, så jeg vil gerne gøre dig opmærksom på Frederik T. Freys nye bog, Retro-Revyen 2019. Den handler om ældre biler – men hvad er der med dem? Og stiger de i pris? Og hvad handler bogen ellers om? Det kan Frederik selv svare på. Hvor? Her.

Retro-Revyen 2019

Redaktør, årbog og blød hat på Goodwood Revival til historisk motorsport

Frederik – du har netop sendt en bog på gaden. Hvad omhandler den?
– Det er lige det, jeg har – naturligvis med et stærkt hold i ryggen. Bogen centrerer sig om ét af mine yndlingsemner – biler med år på bagen. Retro-Revyen 2019 er en samling af dybdegående artikler om udvalgte biler krydret med temaartikler og ikke mindst et kæmpe priskatalog med aktuel prisdata på over 2.000 klassikere.

retro-revyen 2019

En Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione som denne fylder 10 sider i Retro-Revyen 2019 – det er næsten for lidt

Nuvel. Der har jo – af helt naturlige årsager – altid været brugte biler i spil, men er der noget om, at de ældre lader til at have flere og fleres interesse?
– Det er lidt ligesom Weber-grillen i haven – en klassiker eller youngtimer er fed at stå og snakke henover. Fællesskabet omkring de ældre biler er uden tvivl noget af det mest dragende, og så må man ikke glemme, at synet, duften eller lyden af en tidligere mekanisk barndomshelt kan få følelserne frem i brystet på selv de mest macho af mænd. Interessen udfra et økonomisk synspunkt er også stigende, da det lykkes flere og flere at handle klassiske biler med stor fortjeneste – du ved, ligesom nogle handler kunst, vin eller møbler.

Retro-Revyen 2019

Der er også plads til små glæder i Retro-Revyen 2019 – her en Renault Clio Williams

Fortæl lidt om bogens indhold. Så er du rar.
– Retro-Revyen er stykket sammen af nogle af Danmarks bedste motorjournalister, som jeg er stolt over at have redigeret. Jeg er også selv manden bag rattet på flere af artiklernes biler, og jeg er også manden bag skrivemaskinen på de mange temaartikler, hvor jeg kommer med gode råd og ikke mindst anbefalinger.

Ved du for eksempel, hvor man får fantastisk diner-mad i passende omgivelser? Læs det og meget mere på side 54 i Retro-Revyen 2019.

Og hvordan er det nu med begreberne ”Restomod” og ”Matching Numbers”? For slet ikke at tale om en DeDion-bagaksel og hvad er motorens fire takter? Jeg tager læseren ved hånden, og sammen kører vi derudaf og bliver klogere og underholdt på vejen.

Retro-Revyen 2019

Bag rattet af en klassisk bil føles hver en kilometer – her Frederik T. Frey i sin Ford 17M RS

Jeg øjner noget tilbagevendende, når nu bogen har et årstal i titlen. Hvad er planen fremadrettet?
– Ingen narrer dig, Klingenberg – ikke at jeg havde regnet med det. Retro-Revyen 2019 indgår i serien af årbøger, der blandt andet også tæller Bil-Revyen, Brugte Drømmebiler og MC-Revyen. Min store forhåbning er, at bogsalget accelererer mod horisonten og sikrer Retro-Revyen endnu en udgave i 2020.

Årbogsredaktøren er ikke god til at skille sig af med sine biler – den 22 år gamle BMW 318iS glæder sig til sommersæsonen

Og når nu vi er ved årstal, er der så noget med, at der hvert år vil være nye biler, som kan kategoriseres som værende youngtimere?
– Youngtimere er et lidt flydende begreb, selv om mange regner dem for biler, der er et sted mellem 20 og 25 år gamle. I Danmark har vi dog pt. en 35-års grænse på veteranbiler (det er vigtigt, for det er her, du slipper med billigere forsikring og vægtafgift!). 2019 bød derfor 1984-generationen velkommen i veterankredsen. Det har blandt andet åbnet garageporten for Opel Kadett E, Renault Espace, Toyota MR2 eller GTI-darlingen, Peugeot 205 1,6 GTI.

Opel Lotus Omega er én af de biler, der måske vil stige i værdi

Det var ledende. Men hvilke modeller spår du som værende kommende klassikere?
– Der er flere modeller, der er på vej op i pris. I Retro-Revyen 2019 er et omfattende priskatalog på over 2.000 biler i forskellig stand. Eksperterne spår, at blandt andet Årets Bil i Danmark anno 1998 Alfa Romeo 156 i V6-varianterne er på vej op i pris. Der blæser også lune vinde hos mange af Audi’s 80’er- og 90’er-modeller – gerne med to døre og quattro-firhjulstræk. Personligt glæder jeg mig til at se, om Opel-biler bygget under GM-ejerskab som for eksempel Opel Lotus Omega, der er på side 120 i årbogen, vil stige i værdi, efter franske PSA har overtaget det tyske bilmærke. Mange Ford’er har også fået høj status de seneste år – hverdagsbiler som for eksempel Escort bliver pludselig eftertragtede, hvilket er en skæg udvikling. Jeg behøver næppe sige det…men læs mere om faktorerne bag prisudvikling i Retro-Revyen 2019.

Retro-Revyen 2019

Frederik i rollen som hatteklædt Kloge-Åge tager læseren i hånden og giver tips til bl.a. hotdogs og rustreparation

Du har jo selv et par vogne. Hvad overvejer du personligt for tiden?
– Jeg er heldigvis talblind, og økonomi er aldrig inde over mine overvejelser. Jeg er stadig glad for både den 22 år gamle BMW, den 49 år gamle Ford og Cadillac’en på 15 år. Jeg har alt for mange følelser investeret i dem til at overveje noget som helst andet end bare at nyde køreturene i dem…når jeg lige får fikset diverse mekaniske små-udfordringer.

Læs om Frederiks Ford Taunus i denne herlige artikel

Frederik Frey og hans Ford Taunus – som ikke helt er en Taunus

Hvilken bil ville du pege på, hvis man overvejer en billig youngtimer, der er billig i drift og indkøb?
– Hvis det både skal være økonomisk fornuftigt og pålideligt, er japanske biler et godt sted at kigge. Stumperne er som regel i overflod, og priserne er generelt lavere end hos flere tyske konkurrenter. Så måske en Toyota Celica skal være mit bud. Ellers kommer du også langt med en amerikanerbil, hvis du selv har mod på at skrue – igen er tilgængeligheden af stumper og eftermarkedsdele høj, hvis du finder det rette netværk.

Men med klassiker-ejerskab kan man også vælge at vove pelsen – de fleste kører kun halvdelen af året, og så har man resten af månederne til at skrabe penge sammen og fikse bilen i garagen.

All right. Man kan jo blive meget klogere på det hele i din bog. Hvad koster den, og hvor kan den fås?
– Du har helt ret, Nicolai – man kan blive MEGET klogere og ikke mindst få et smil på læben, hvis man kan mobilisere 189,95 kroner op af lommen. Og ligesom da bilerne i årbogen var nye, skal du finde vej ned på tanken, i kiosken eller til en anden blad- og bogpusher for at købe Retro-Revyen 2019.

Redaktøren, Frederik T. Frey i naturlige omgivelser

Retro-Revyen udkommer den 21. februar 2019!

Der er mere motorstof på My-Pleasure.dk her

Sådan ser den ud. Jeg ville personligt have valgt en ældre bil som forsidemodel, men nu er det jo ikke mig – Nicolai – der er redaktør på den nye revy

Nå ja. Facebook er her

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk