DS 3 Crossback – rundt om bil og brand
For ganske kort tid siden tog jeg til Virum for at blive klogere på noget nyt i bilverdenen. Det forholder sig nemlig sådan, at Citroën DS er lukket og slukket. Tilbage står nu DS. Til gengæld lover man, at brandet er stærkere og går efter premium-segmentet. Så langt, så godt…
Man mener det alvorligt hos DS – førhen anvendte man blandt andet stelnumre fra Citroën, når man sendte en Citroën DS på gaden, men anno 2019 har DS’erne deres egne stelnumre – og deres helt egen virksomhedsleder. Egen strategi? Tjek. Det er faktisk sådan, at alt, hvad der måtte blive udviklet af nye teknologier og lignende vil blive skabt til DS – og herefter vil man drysse opfindelserne ned over Citroën. Med andre ord er DS frontløber for de nytænkninger, du vil se hos Peugeot og Citroën.
Nuvel. Vi sidder i et drønmoderne bilhus i Virum, som er skarpt opdelt – DS har sin helt egen afdeling, som hørmer lidt mere af luksus. æstetik og “premium”. Gulvene er sorte, og det er ganske tydeligt, at de hvide gulve ved siden af tilhører Citroën. Det er opdelt, men stadig beslægtet. Det er ikke et anspændt familieforhold, men nok nærmere forretningsmæssigt korrekt.
Men hvorfor DS? Det skal jeg sige dig – Citroën fik for alvor folk til at spærre øjnene op, da de i 1955 lancerede den første DS 19 i Paris – allerede på den første dag, blev der solgt 12.000 biler, og da ugen var omme, var der solgt 84.000 biler. Succes? Mais oui!
DS er en forkortelse for Déesse, som betyder gudinde, og man kan vel fint sige, at en gudinde kan være smuk. Det synes jeg i hvert fald, at den første og for den sags skyld de følgende DS’ere var og stadig er. I dag? Der er de mere funky og luksuriøse. Synes andre, DS er smuk? Det skulle jeg mene – derfor har DS også være udstillet på MOMA i New York.
Nu skal det store marketingapparat så rulles ud, og oplevelsen begynder i en fysisk butik – en såkaldt DS Store. Den første i landet findes i Virum, men der følger flere mindre og såkaldte DS Salons ganske straks i Danmark. Og på verdensplan giver man den en på baguetten: Ultimo 2017 eksisterede der 229 “outlets” på verdensplan, og i 2021 forventer man hele 700 fysiske DS-steder.
Den første lancering under eget DS-navn var DS 7 Crossback, og det er altså et køretøj, der skiller sig flot ud fra alt det andet i SUV-segmentet. Den tør noget mere – og den ligner noget mere. DS-garden fortæller, at man blandt andet har fået kunder, som tidligere har ført Audi og Mercedes på den nye kundeliste. Hvorfor? Angiveligt fordi, du får mere udstyr for pengene samt en automobil, der er færre af – og som ikke ligner de andre.
DS er stadig et ungt brand, men alligevel har man solgt flere biler end Jaguar, Land Rover og Alfa i 2019, når man ser på salgstallet af DS 7 Crossback. Med DS 3 Crossback bliver det totale salg højere. Man regner med 250 biler på seks måneder, og hvis du vil vide, hvem den nærmeste konkurent er, så lyder svaret Audi Q2.
Det er i øvrigt DS 3 Crossback vi skal ud at køre i. Den model koster fra 249.990 kroner og helt op til 444.990 kroner. Leasing? Der kan du komme i sving fra 3.295 kroner om måneden med en udbetaling på 14.995 kroner, og så fortsætter det ellers opad.
Der findes talrige motorer og udstyrsniveauer, som jeg ikke vil trætte dig med her, men i stedet skal du vide, at alle modeller har den nyeste generation af Lane Assist som standard, og så er DS 3 Crossback best in class på talrige andre områder.
Vi ruller ud – og mod syd. Det sker i DS 3 Crossback, og det går aldeles let. En veldesignet kabine med en forholdsvis høj siddeplads falder i min smag. Dørhåndtagene er specialdesignet og går i et med bilen – når du skal ind, popper de ud. En fiks detalje, som er skabt for designets skyld og for at skille sig ud.
Interiøret er klart bemærkelsesværdigt. Man har skelet til guillocheringskunsten, sadelmagerhvervet og modens traditioner. Det er gennemført uden at blive søgt – og infotainmentsystemet reagerer kvikt og prompte.
En film? Det kan du tro. Den er ikke som de gængse præsentationsfilm dog…
Så hvad får du så, hvis du handler en DS? Mit bud er et køretøj, der skiller sig ud fra mængden – dels fordi brandet er nyt, og der dermed ikke er ret mange modeller på vejene endnu, men også fordi, DS har løftet barren for, hvordan en bil i premium segmentet kan se ud.
Måtte du være i markedet for et elektrisk køretøj, så er der også gode sager i vente. Men alt dette og meget mere kan du blive klogere på hos DS selv. For eksempel hos DS Store i Virum, som har en hjemmeside lige her
Der er flere biler på My-Pleasure.dk her