Home Automobiler DS 3 Crossback – en ny model og et nyt bilbrand går efter premium segmentet

DS 3 Crossback – en ny model og et nyt bilbrand går efter premium segmentet

by Nicolai Klingenberg
Pin It

DS 3 Crossback – rundt om bil og brand

For ganske kort tid siden tog jeg til Virum for at blive klogere på noget nyt i bilverdenen. Det forholder sig nemlig sådan, at Citroën DS er lukket og slukket. Tilbage står nu DS. Til gengæld lover man, at brandet er stærkere og går efter premium-segmentet. Så langt, så godt…

ds 3 crossback

DS 3 Crossback ved vores frokostdestination

Man mener det alvorligt hos DS – førhen anvendte man blandt andet stelnumre fra Citroën, når man sendte en Citroën DS på gaden, men anno 2019 har DS’erne deres egne stelnumre – og deres helt egen virksomhedsleder. Egen strategi? Tjek. Det er faktisk sådan, at alt, hvad der måtte blive udviklet af nye teknologier og lignende vil blive skabt til DS – og herefter vil man drysse opfindelserne ned over Citroën. Med andre ord er DS frontløber for de nytænkninger, du vil se hos Peugeot og Citroën.

ds 3 crossback

En blandt flere nydelige detaljer: Gearvælgeren.

ds 3 crossback

Det kræver måske en smule tid at vende sig til én designdetalje: Finnen på bagdøren. Resten går rent ind hos mig.

Nuvel. Vi sidder i et drønmoderne bilhus i Virum, som er skarpt opdelt – DS har sin helt egen afdeling, som hørmer lidt mere af luksus. æstetik og “premium”. Gulvene er sorte, og det er ganske tydeligt, at de hvide gulve ved siden af tilhører Citroën. Det er opdelt,  men stadig beslægtet. Det er ikke et anspændt familieforhold, men nok nærmere forretningsmæssigt korrekt.

DS Store Virum

Jeg fik hapset det her foto fra DS Store Virum egen hjemmeside – jeg fik ikke taget mit eget.

Men hvorfor DS? Det skal jeg sige dig – Citroën fik for alvor folk til at spærre øjnene op, da de i 1955 lancerede den første DS 19 i Paris – allerede på den første dag, blev der solgt 12.000 biler, og da ugen var omme, var der solgt 84.000 biler. Succes? Mais oui!

citroen ds

En verdensnyhed – og en succes.

DS er en forkortelse for Déesse, som betyder gudinde, og man kan vel fint sige, at en gudinde kan være smuk. Det synes jeg i hvert fald, at den første og for den sags skyld de følgende DS’ere var og stadig er. I dag? Der er de mere funky og luksuriøse. Synes andre, DS er smuk? Det skulle jeg mene – derfor har DS også være udstillet på MOMA i New York.

Charles De Gaulle blev også fragtet rundt i en Citroën DS -faktisk overlevede han et attentat, eftersom bilen kunne fortsætte sin kørsel, efter den var blevet beskudt. Nok var dækkene flade, men bilens affjedringssystem kunne holde den kørende og bringe ham i sikkerhed.

Nu skal det store marketingapparat så rulles ud, og oplevelsen begynder i en fysisk butik – en såkaldt DS Store. Den første i landet findes i Virum, men der følger flere mindre og såkaldte DS Salons ganske straks i Danmark. Og på verdensplan giver man den en på baguetten: Ultimo 2017 eksisterede der 229 “outlets” på verdensplan, og i 2021 forventer man hele 700 fysiske DS-steder.

Bagsædelæder i en DS 3 Crossback

Den første lancering under eget DS-navn var DS 7 Crossback, og det er altså et køretøj, der skiller sig flot ud fra alt det andet i SUV-segmentet. Den tør noget mere – og den ligner noget mere. DS-garden fortæller, at man blandt andet har fået kunder, som tidligere har ført Audi og Mercedes på den nye kundeliste. Hvorfor? Angiveligt fordi, du får mere udstyr for pengene samt en automobil, der er færre af – og som ikke ligner de andre.

citroën ds

Vi snupper lige en gammel (Citroën) DS

DS er stadig et ungt brand, men alligevel har man solgt flere biler end Jaguar, Land Rover og Alfa i 2019, når man ser på salgstallet af DS 7 Crossback. Med DS 3 Crossback bliver det totale salg højere. Man regner med 250 biler på seks måneder, og hvis du vil vide, hvem den nærmeste konkurent er, så lyder svaret Audi Q2.

DS 3 Crossback

DS 3 Crossback bagfra

Det er i øvrigt DS 3 Crossback vi skal ud at køre i. Den model koster fra 249.990 kroner og helt op til 444.990 kroner. Leasing? Der kan du komme i sving fra 3.295 kroner om måneden med en udbetaling på 14.995 kroner, og så fortsætter det ellers opad.

DS 3 Crossback

Herlig audio er inkluderet i DS 3 Crossback

DS 3 Crossback

El venter lige om hjørnet…

Der findes talrige motorer og udstyrsniveauer, som jeg ikke vil trætte dig med her, men i stedet skal du vide, at alle modeller har den nyeste generation af Lane Assist som standard, og så er DS 3 Crossback best in class på talrige andre områder.

DS 3 Crossback

Pop-up display er vist ikke det hele korrekte navn – til gengæld er det en mulighed i DS 3 Crossback

Vi ruller ud – og mod syd. Det sker i DS 3 Crossback, og det går aldeles let. En veldesignet kabine med en forholdsvis høj siddeplads falder i min smag. Dørhåndtagene er specialdesignet og går i et med bilen – når du skal ind, popper de ud. En fiks detalje, som er skabt for designets skyld og for at skille sig ud.

Interiøret er klart bemærkelsesværdigt. Man har skelet til guillocheringskunsten, sadelmagerhvervet og modens traditioner. Det er gennemført uden at blive søgt – og infotainmentsystemet reagerer kvikt og prompte.

ds design

Læder og stolte traditioner

DS 3 Crossback

DS 3 Crossback interiør

ds design

Fra designernes skitesblokke

En film? Det kan du tro. Den er ikke som de gængse præsentationsfilm dog…

Så hvad får du så, hvis du handler en DS? Mit bud er et køretøj, der skiller sig ud fra mængden – dels fordi brandet er nyt, og der dermed ikke er ret mange modeller på vejene endnu, men også fordi, DS har løftet barren for, hvordan en bil i premium segmentet kan se ud.

ds 3 crossback

Ved en lille havn mod syd…

Måtte du være i markedet for et elektrisk køretøj, så er der også gode sager i vente. Men alt dette og meget mere kan du blive klogere på hos DS selv. For eksempel hos DS Store i Virum, som har en hjemmeside lige her

DS 3 Crossback

DS 3 Crossback front med masser af detaljer

Der er flere biler på My-Pleasure.dk her

 

Facebook her
Pin It

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk