Home Automobiler En mand og hans Mercedes GD240 – et levn fra forsvaret

En mand og hans Mercedes GD240 – et levn fra forsvaret

by Nicolai Klingenberg
Pin It

Mercedes GD240 – you’re (almost) in the army now

Henover sommeren havde jeg fornøjelsen af at se og køre med i et flot vogntøj. Der var tale om en Mercedes GD240, som begejstrede mig ganske heftigt. All right – vejret var flot, solen skinnede og temperaturen høj, og det hjalp, men det overraskede mig, at dieselmotoren ikke larmerede mere end den gjorde. Nå. Bilen er ikke min, men det skulle ikke forhindre mig i at blive klogere, så jeg fik svar på tiltale.

Mercedes GD240

En tur i skoven

Jens-Bjørn – du har en særlig bil. Hvad har vi med at gøre?
– G-Wagen 460 (Mercedes GD240) ”Wolf” 2.4 Diesel (Mercedes-Benz OM616) fra 1986

All right. Hvad faldt du generelt for ved modellen i sin tid?
– Det er en Mercedes GD eller Geländewagen” er ligesom en Defender en ”Classic” som ikke har ændre design siden den blev lanceret i 1979. Vi har med et stykke værktøj at gøre, som er 100 % ”designet” og bygget til ét formål: At komme frem hvor andre køretøjer stopper. Det er derfor heller ikke en overraskelse, at modellen tjener en lang række militære enheder verden over.

Jeg har selv tjent i forsvaret og set dem ”In action” – det har nok haft en lille påvirkning. Min GD – kommer også fra det Danske Forsvar og har tjent en ”Spejder-enhed” – og derfor lavet til at kunne ”sløres” effektivt. Således er døre aftagelige, ligesom ”softtoppen” og forruden kan fjernes.

Mercedes GD240

Børnene sover…

Det, at have en cabriolet, en 4×4 og et stykke legetøj i én og samme vogn, er toppen. Men nej, det går ikke stærkt, når man slipper de 64HK fri, men det bliver hurtig hele pointen, og man elsker at give mellemgas og hører morteren arbejde!

Og så fik du din egen. Hvornår og hvor fandt du den?
– Jeg fandt den hos en dansk forhandler for tre år siden…

Hvad er vognens tidligere historie?
Den har været i militær tjeneste – og det var angiveligt i Sønderborg… Den har i øvrigt kun kørt 56.000 kilometer.

Hvad kan den som andre Mercedeser ikke kan?
– Den kan det samme, som alle andre GD’er kan – i forhold til at være ultra terrængående. Det kan dog ikke afvises, at der findes modeller i Mercedes programmet, som tilbyder mere komfort… Min Mercedes GD er på hvide plader, som naturligt bevirker, at jeg kan fylde folk på ”ladet”.

Mercedes GD240

Last med last

Denne GD er dog specialfremstillet til det danske forsvar, og det betyder blandt andet, at den ikke har faste døre.

Og som andre 4×4 ikke kan?
– Den er født med reduktionsgear og spærre-differentiale på begge aksler, som kan tilkobles efter behov (låser hjulsættet sammen i deres omdrejninger). Det gør en signifikant forskel – og noget som for eksempel en Defender mangler. Dertil kommer byggekvaliteten. Hvis man mener en “almindelig” Mercedes er godt bygget, kan man i dette tilfælde gange det med tre. Alle GD’er bygges i Østrig på Magna Steyr fabrikkerne og har i den forbindelse ikke noget med en ”normal” Mercedes at gøre! 

Hvad har du gjort ved vognen, siden du fik den?
-Jeg har installeret to barnesæder – og så er der plads til en Bluetooth-højtaler med telefontilkobling. Derudover ingenting.

Mercedes GD240

Plads til børn – med eller uden regntøj

Men hov – hvad har du altid med på en køretur?
– Bilen har ingen radio – så jeg har som nævnt ovenfor en god Bluetooth højtaler med mig. Bilen har som standard en spade, hvis man skulle side fast, men den er aldrig brugt! Derudover er der et tæppe eller to, når man kører med fruen – det kan blive køligt, da bilen ikke har ruder i dørene.

Mercedes GD240

Godt gemt

Det perfekte musikalske nummer til en køretur?
– Åhh der er mange… fortiden er det mest Dire Straits.

Mercedes GD240

Kun det nødvendige…

Hvilke reaktioner har du fået på vognen?
– Bilen får mange smil med på vejen og mange (specielt børn) spørger, hvad det er for en – eller om man er soldat. Der er specielt mange børn, der kigger langt efter os, når min to drenge på tre og fem år er med ombord på ladet.

Den til dato mest mindeværdige køretur?
– Åhhh der er mange at vælge i mellem. Der sker noget, når man kører Mercedes GD240 – man bliver glad og afslappet. Man oplever naturen og ser ting, man ikke har set før, selvom man har kørt samme tur mange gange. Jeg havde én tur alene, da bilen skulle i vinterhi. Jeg kørte i efterårssol lang Esrum sø – det var en rigtig flot tur, der bare fungerede på alle plan.

Mercedes GD240

Esrum sø – straks før vinterhi

Du kører den kun om sommeren – er den savnet om vinteren? Og har du overvejet at trække den ud i kulden?
– Ja, den får kun lov at komme ud om sommeren, selvom den sagtens kunne tage en omgang sne og sjap.

Der er også min erfaring, at jeg glæder mig mere, når jeg ikke har den hele året. Og så er det en ret kold fornøjelse – igen: Der er ingen ruder i min Mercedes GD240.

Hvad er planen med vogntøjet?
– Jeg har en plan om at være ”god ved den” og har fundet en sted i Polen, som har specialiseret sig i at ”shine” en lang række Mercedes GD op til original stand, som de for eksempel blev leveret til det danske forsvar. Det håber jeg, jeg får gjort inden for de næste par år. 

Mercedes GD240

Klatrestativ

Hvad skal enhver M/K vide om denne din Mercedes GD240?
– At det IKKE er en Jeep, selvom det er ”ok” at kalde det en Jeep. Det er vel blevet mere en betegnelse for en 4×4 kategori – men jeg bliver altid glad om hjertet, når folk kan se eller kender til forskellen. 

Slutteligt – er det en keeper?
– Det er klart en keeper.

VIL DU VIDE MERE OM MERCEDES G-KLASSEN? SÅ SE HER

Mercedes G-Klasse – en model fylder 40 år og de første lever stadig

 

HER ER FACEBOOK

Pin It

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk