Porsche 911 Carrera – nye modeller forude
Umiddelbart kan man sige meget om en Porsche 911 – det vil jeg i dette tilfælde lade andre om. Og dog. For mig er modellen en af de mest ikoniske bilmodeller, jeg kan komme i tanke om. Porsche modelprogram spænder i øvrigt bredt – både inden for 911-serien og i almindelighed. Netop nu har man løftet sløret for “de billige(re)” entry modeller, som kommer til næste år: Porsche 911 Carrera. Og lad mig undestrege, at jeg fint ville kunne se mig selv i en “entry-model”.
Jeg er ikke racerkører – og jeg har heller ikke ambitioner om at blive en sådan. Jeg har en ven, som kører 911 Turbo Cabriolet. Er han racerkører? Nej. Synes han bilen er for heftig? Ja. Har han sat den til salg? Ja. Men det er fin erkendelse, hvis du spørger mig.
Den nye Porsche 911 Carrera kommer i to varianter – en vanlig lukket og en Porsche 911 Carrera Cabriolet. Okey-dokey. Men er entry-modellerne så ligefrem sløve? Næh. Mokker du en Sport Chrono pakke på de nye modeller, så når du 100 kilometer i timen på 4,0 sekunder (all right – det tager 4,2 sekunder i cabrioleten). Det er al rigeligt for mit vedkommende.
Motoren? Den er på 3,0 liter og leverer 379 hestekræfter, som deles om otte gear i en automatisk gearkasse. Topfarten? Lige omtrent 290 kilometer i timen. “Men man kan altså få Porscher, der er MEGET hurtigere!” Ja. Men det er ikke sagen her.
Det, der fascinerer mig, er, at du får en sportsvogn med et ikonisk design, som hverken kræver en bachelor eller kandidatgrad i køreteknik for at mestre den. Du får nemlig – og blandt andet – et hav af sikkerhedssystemer, som skulle gøre det til en leg at køre bilen. Tag nu bare Wet Mode, som sikrer, at du ikke skrider ud, når det hele bliver lidt for fugtigt. Smart? I den grad. Og ganske sikkert.
Mere? To køre programmer, 19 tommer hjul foran og 20 tommer bagpå. Smart infotainment? Jeps – med en skærm på 10,9 tommer.
Vognen kommer til landet i løbet af 2020. Indtil da kan du muntre dig med en video, jeg lavede, mens jeg kørte en langt hidsigere Porsche Panamera med turbo… Den historie findes her
Du finder det sociale medie, Facebook, her