Home Automobiler Alfa Romeo Stelvio Q4 – og lidt om Eros Ramazzotti

Alfa Romeo Stelvio Q4 – og lidt om Eros Ramazzotti

by Nicolai Klingenberg

Italiensk er alle tiders: Tænk blot på det herlige køkken, de flotte omgivelser, al den herlige musik og ikke mindst alle de flotte biler, der stammer fra støvlelandet. Der er vist også noget med en regeringschef, der er kendt for at kunne feste, men den saga lader vi andre om, for her skal det nemlig handle om en tur i en Alfa Romeo Stelvio Q4.

Alfa Romeo Stelvio Q4
Dagens røde SUV: Alfa Romeo Stelvio Q4

Det skal dog ikke handle alverden om knast og kardan – men mere om minder, begejstring og lidt livsstil, da jeg ser Alfa Romeo som et ganske stærkt livsstilsbrand.

Alfa Romeo SUV
Røde klodser…

Da jeg var barn havde min far en Alfa 33 – og min farfar havde sørme også en Alfa. Den sidstnævnte var med lakeret trærat og net i nakkestøtterne, og jeg husker, den havde lækre knapper og grønt, digitalt display. Min fars 33’er var cremefarvet, og lykken brast den dag, der var indbrud i bilen, og jeg kom ud til spredte Anders And blade på vejen og min tegnebog, der var smidt på asfalten. Højtalerne var ydermere skåret ud af døren, og derefter begyndte vi vist at låse vores bil, når den holdt parkeret.

stelvio
Navne og baglyte

Det var omtrent på samme tid, at den italienske Gianna Nannini sang på italiensk om mænd. Det lød som herunder (dog ikke i vores Alfa efter den blev rippet for højtalerne)…

Nå. Det var lidt italiensk for begyndere. Artiklen skal jo (også) handle om Alfa Romeo Stelvio Q4 – det er nemlig Alfas første SUV. Og inden du himler med øjnene og tænker, at det blot er en højbenet, sløv familiecontainer, så må jeg bremse dig.

I min verden har Alfa Romeo alle dage hørmet af power og passion tilsat et iøjefaldende og genkendeligt design. I firserne hørmede Alfa også af rust, men det er mig bekendt en saga blot

Jeg har kørt flere forskellige SUV’ere, og det er da også en af de biltyper, der virkelig har vundet danskernes veje og hjerter. Skal det være en sjov SUV bliver det virkelig dyrt, mens de billigere bliver virkelig kedelige. Og jeg indrømmer blankt, at jeg ikke havde de vilde forventninger til Alfa Romeo Stelvio.

Men fy for en forudindtagethed, for Alfa Romeo har skabt et levende stykke SUV: Du skal vænne dig til en forholdvis potent vogn, der trækker på alle fire og styrer overraskende kontant. Der er ingen slinger i valsen, når du tager fat i rattet og drejer. Det kræver faktisk en dags tid at lære Stelvio at kende.

Måske ved Como-søen

Vognen er sporty, og du har da også 200 hestekræfter at gøre godt med. Du kan nemt få en vogn, der er hurtigere end Stelvios 0-100 tid på 7,2 sekunder, men for mit vedkommende er det al rigeligt – og vognen signalerer hverken noget, den ikke er eller ikke kan leve op til. Faktisk kan den noget ganske særligt: Den skiller sig ud.

Måske med en hustru på passagersædet?

Jeg får lyst til at tage bilen og erhverve mig det store italienske starter-kit: Nyt navn (Umberto Calzone lyder godt), løstsiddende guldur, nedknappet skjorte, gigantiske solbriller, kort hestehale med masser af pomade, en løsthængende tandstik mellem tænderne og en let træd-i-sko med kødstrømper. Ved min side sidder min kone, som jeg holder på låret, mens vi kører fra vingård til vingård i Italien til tonerne af Eros Ramozzttis “Cosas De La Vida”. Kan det blive mere karikeret? Næppe – men jeg røg gerne på klichéen en enkelt gang eller to.

Sikke en syn. Det skal jeg beklage. Til gengæld kan jeg diske op med en frapris, som ligger på 596.000 kroner – herfra er det blot at opgradere, hvis du er glad for udstyr. Testbilen var iklædt ekstraudstyr og lander samlet set på 741.800 kroner. Så er vi også i sving, men vi ligger godt i svinget.

suv interior
Bemærk i øvrigt den klædelige startknap i rattet. Og en heftig mængde sort læder.

Jeg vil i øvrigt vældig gerne rose automatgearet, som rummer otte gear: Det skifter decideret lækkert og aldeles glidende – jeg kommer selv fra en ældre vogn, som skifter – lad os bare kalde det mærkbart – anderledes. Testmodellen er i øvrigt med højeste udstyrsniveau aka Edizione – det skulle jeg lige have med.

Er du bagagebegejstret, så kan du glæde dig over plads til hele 175 italienske bag in a box vine a tre liter, eller med andre ord 525 liter traditionel bagage – og med hertilhørende elektrisk bagklap som standard.

stelvio
Fyld bare +500 liter op bagi

Og nu til lidt copy+paste: Alfa Romeo Stelvio er desuden fint med på de tekniske noder – som standard får du blandt andet xenon-forlygter med kurvefunktion og forlygtevaskere, 18” alufælge, adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse, Forward Collision Warning, vognbaneassistent, regn- og lyssensor, parkeringssensor bagtil, 6-vejs elektrisk justérbare forsæder, sædevarme i forsæder med 3 trin, varme i rat, Keyless Smart Start, Stop & Start, automatisk indklappelige sidespejle, ratbetjening af radio, LED-baglys, opvarmede sprinklerdyser, elektrisk bagklap, splitbagsæde (40/20/40), ALFA DNA-vælger (Dynamic/Natural/AdvancedEffiency), indtræk i dellæderoptik, 7,7” TFT Display i instrumentgruppen, 8,8” skærm m. navigation (engelsk tale), ALFA Connect anlæg med Bluetooth, mediaplayer, USB & Rotary Pad, 8 højtalere og Apple Carplay.

Du kunne jo også vælge rødt læder

Måtte du være angst for at købe en Stelvio? Fat ro. Du kan lease den – eller snuppe en prøvetur. Gør det. Pronto.

Der er flere biler på My-Pleasure.dk her

Facebook findes her

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk