Home Citroën Om at stille op i Citroën DS3 Cup – en deltager taler ud

Om at stille op i Citroën DS3 Cup – en deltager taler ud

by Nicolai Klingenberg

Mød Mikkel. Han er glad for biler. Og for at køre dem. Han har taget skridtet – eller pedalen om man vil – fuldt ud, og efter en nylig erhvervelse af et rallycertifikat – eller en licens om man vil –  er han nu klar til at stille op i Citroën DS3 Cup. Du kan faktisk komme med ham, men den venter vi lige lidt med. Vi skal nemlig først gøres klogere på passionen og processen…

Mikkel og en DS3'er - en afpillet en af slagsen. Bilen altså.

Mikkel og en DS3’er – en afpillet en af slagsen. Bilen altså.

Mikkel – du besluttede dig for at tage din licens, men hvordan kom du på den idé?
– Det hele begyndte, da jeg var til Test Days hos Citroën på Sturup, hvor jeg prøvede en DS3 racer på banen. Som du ved; “The hand on the wheel settles the deal” . Nej, det var spændende og en udfordring at prøve. Det gav mig lyst til mere. DS3 konceptet er ret enkelt. DU kan købe bilen for 175.000 plus det løse, eller du kan “lease” dig ind pr. sæson. for 160.000 kr.  For at køre baneløb skal man have en licens til at køre race. Ligesom man skal have jagttegn til jagt og duelighedsbevis til sejlbåd.

Hvordan foregik det?
– Man tager sin licens via DASU (Dansk automobil sports union). Der findes flere skoler i landet, som afholder kurser. Kurset varer typisk to dage. En dag med teori og en hel dag med kørsel på banen. Der er en del teori, og ikke mindst skal man være opmærksom på signalflag, som bruges heftigt under løb. Mit kursus foregik på Padborg Park hos Søgaard Racing skole. Vi kørte Mercedes baneracere og Lotus Elise. Og vi fik noget der svare til 12 heats af 20 minutter, så der bliver kørt meget bil.

Fra øvelsesturene

Fra øvelsesturene

Hvad kom mest bag på dig, når det kommer til køreteknik?
– Det er svært at race. Og ikke mindst sving. At finde linjen og den rette apex kurve. Skal det være tidligt eller sent i sving? Intet er som på gaden. Man skal have fokus på have fart i bilen, og det er i sving at det afgøres. Alle kan køre ligeud!

Kald den bare Kermit

Kald den bare Kermit

Nu er certifikatet i hus – hvad skal der ske fra nu af?
– Vi begynder den 21/22 med første løb i DS3 cuppen på Ring Djursland, og så er der yderligere fem løb i sæsonen. To løb maj, et i juni, et i august og et i september.

Ekstra heftige bremser

Ekstra heftige bremser

Hvilken bil skal du køre i?
– Jeg skal kører i en helt ny DS3 155 THP gadebil, som er 100 % ombygget til banerace. Det vil sige, at bilen er tunet/mappet til +200 HK, 300NM, 235km i tophastighed og 6 sekunder fra 0-100. Bilen er med bur, specialsæde og rat samt NASCAR net. Alt udstyr og interiøret er taget ud for at lette den. Yderligere har den en helt anden undervogn og meget kraftige bremser.

Bilen er modificeret med forstærket chassis, ny undervogn, +200 hk og sportsudstødning...

Bilen er modificeret med forstærket chassis, ny undervogn, +200 hk og sportsudstødning…


Ekstraudstyr af den sikre slags...

Ekstraudstyr af den sikre slags…

Hvad skal man erhverve sig af personligt gear?
– Man skal have brandhæmmende undertøj, køresko, køredragt og kørehandsker. Plus kørehjelm.

Køreklar

Køreklar

Og hvis man nu selv har fået smag for løjerne, hvordan kommer man så i gang?
– Man skal gøre tre ting: 1. Melde sig ind i en motorsportsklub. 2. Tage en banelicens. Det er utroligt sjovt og alle pengene værd. Man får styret sine lyster. 3. Undersøge hvilke muligheder for at køre bane race  og klasser. Det kan være track days, old timers, eller DS3 cup. Man kan også overveje go-carts.

En glad Mikkel er klar til indtage DS3 Cup

En glad Mikkel er klar til indtage DS3 Cup

Hånden på hjertet – hvilken placering vil du være tilfreds med?
– Alt andet end den sidste. Men jeg tror, det bliver svært. Det er en klasse med mange rigtigt gode kørere, og der er 18-20 biler denne sæson, hvor af der er flere proffer.

Et bud på en vindervogn til DS3 Cup

Et bud på en vindervogn til DS3 Cup

Slutteligt – hvad skal enhver mand vide om bilkørsel af den heftige slags?
– Det er sjovt, skide svært, koster en del penge, og man kan lynhurtigt køre af banen eller bliver overhalet…

 

Sidste år fik jeg en omgang – som passager – i en vogn fra DS3 Cup’en. Hvordan det foregik, kan du se herunder…

Mere Citroën DS3 Cup? Så klik her

 

 

You may also like

2 comments

Steffen 16. april 2013 - 22:41

Ds3 cup køres på bane, så man må håbe, at han har banelicens og ikke rallycertifikat. 😉

Reply
nicolaiklingenberg 16. april 2013 - 22:46

Korrekt. Min fejl. Og hvad så med kørekort…?

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk