Endnu en konceptbil har set dagens lys. Præsentationen fandt sted tidligere på året i Shanghai, og i dag skal vi se nærmere på vognen, der er et bud på et nyt familiemedlem i DS-serien hos Citroën. Navnet er Citroën Wild Rubis.

Der har vi dagens røde frækkert. Jeg ville dog gerne snart se en konceptbil i en anden farve… © Laurent Nivalle
Ser vi på vognen fra siden, er det første, der fanger min øjne, kromlinjerne, som understreger linjerne og designet. Der er selvsagt tale om en detalje, der netop skal fænge på denne vis. Resultatet? Se-her-kommer-jeg og vi-vil-gerne-fremhæve-designet.

Nu med eye-catching krom © Laurent Nivalle
Skæver vi til fronten, er der genkendeligt DS logo i spil, og jeg vil mene, at designet kan betegnes som futuristisk uden at være urealistisk. Som bonusinfo skal det nævnes, at forlygterne er i tre moduler – og alle er med LED lys. Under selve lygten har man i øvrigt valgt at integrere blinklyset.

Fremtiden har ringet – den vil gerne have sine lygter tilbage. © Laurent Nivalle

Og lidt på afstand. © Laurent Nivalle
Lyset og lygterne spiller en væsentlig rolle i designet. Måske fordi det er det, vi ser først, når en bil spottes på lang eller halv-lang afstand. Og hvis man vil gøre et godt første indtryk, så har man gjort det ganske fornuftigt, hvis du vil have min mening. I tvivl? Så se filmen her – den byder i øvrigt også på en vild, hvid hest og en romance.
Det er muligt, at vognen vil være mindre rummelig end den nye Citroën C4 Picasso, men havde jeg valget, havde jeg uden tvivl kastet mønten efter Wild Rubis, hvis jeg skulle vælge. Wild Rubis vil ganske givet koste mere og er ikke helt samme type bil, men du får også et helt andet design. Og en helt anden motor, men tilbage til motoren længere nede. Med DS signaturen på bagsmæk og køler, får du design-arv fra de første Citroën DS’ere, som blev til i 1955.

Det ser mindst lige så godt ud bagfra. © Laurent Nivalle

Close-up deltalje af en nydelig gump © Laurent Nivalle
Den sidste konceptbil, jeg skrev om fra Citroën, har en hydbrid motor. Det samme gør sig gældende med dagens vogn i skysovs. Forvent en 1,6 liters motor med intet mindre end 225 hestekræfter samt en elmotor bagerst. Den yder op til 70 hestekræfter – og kan tilsluttes og oplades via en ganske almindelig stikkontakt. Dermed er der lagt op til plug in and drive.

Pivfrække fælge. © Laurent Nivalle
Klar på mere Citroën? Besøg kategorien her
2 comments
Med al respekt så ligner den front lidt for meget en omgang billig plastik. Det kæmpe sorte gab med de to forkromede afstikkere. Det burde de have klaret bedre når resten af bilen er ganske fin..
Jeg syntes det ser ganske fint ud med den front, samtidig får det den til at se mere aerodynamisk ud. Det minder lidt om fronten på den nyeste Tesla Model S.