Home Citroën Citroën C4 Picasso – testkørsel i Portugal

Citroën C4 Picasso – testkørsel i Portugal

by Nicolai Klingenberg

I dag skal du spænde sikkerhedsselen og tage med til Portugal. Her venter en stor lancering. Af en forholdsvis stor vogn. Der er tale om den nye Citroën C4 Picasso, og du får også en omgang video. Lad os da bare begynde med den! Jeg skal beklage modlyset i øvrigt.

Det er meget muligt, at mit kørsels- eller bilbehov ikke strækker sig til en vogn som Citroën C4 Picasso, men det kunne jo tænkes, at du havde et behov, der var helt og aldeles anderledes end mit. Derfor tog jeg turen til Lissabon, for at se nærmere på nyheden. Og der er altså sket et og andet. Mit forhold til Picasso er begrænset – da den første MPV kom frem, syntes jeg, den var fiks, men jeg var aldrig på hjul i den. Nogle vil måske mene, at datidens franske biler var knapt så stabile eller godt kørende, men det postulat er i min bog ikke længere gældende.

Velkomst i lufthavnen

Velkomst i lufthavnen

Lad os begynde med salgstalen fra Citroën, for en sådan er der altid – uanset hvilket bilmærke man bliver præsenteret for i øvrigt. Og det er fair nok – de skal selvfølgelig sælge nogle biler, men man skal også huske på de fire år, der har ligget til grund for den pågældende lancering. Det tager tid at lave noget helt nyt. Den nye Picasso hører til i Citroëns C linje, som overordnet set – og fremadrettet – har fået en overhaling. Selvom vi ikke er på helt samme niveau som DS vognene, så kan man på ingen måde betragte C linjen som skrabet. Måske lidt mindre stylet og designorienteret i forhold til DS.

Den røde - og fremme ved destinationen

Den røde – og fremme ved destinationen

Udover C4 Picasso, så varsler man endnu flere modeller i C-serien. Hvornår og hvad er hys-hys, men nu handler det også om C4 Picasso. Der er tale om en MPV, og vognen har allerede vundet flere priser i sin klasse. Bedste kvalitet og mest fornuftig på Co2’en lyder det. MPV markedet er eftertragtet, og det får producenterne i omdrejninger: Kunderne stiller højere krav, og det giver selvsagt bedre biler.

Det er nu ganske godt lavet det her. Farven var jeg dog ikke røget på.

Det er nu ganske godt lavet det her. Farven var jeg dog ikke røget på.

Lad os begynde med det visuelle. Der er nemlig nok at se på. Og se ud af. Tag nu bare forruden – har du skubbet solskærmen tilbage (det kan den nemlig) og klappet samme skærm op, fornemmer du faktisk ikke at der er en forrude. Bag dig har du stort panoramaglastag, der kan lukkes helt eller delvist, men selvsagt elektronisk. Og er der ballade på bagsædet, kan passagerne overvåges nemt via det ekstra bakspejl. Designet har generelt set fået sig en overhaling – det er mere luksuriøst i forhold til, hvad jeg havde forventet, og kvalitet samt finish er høj.

Hvad-i-al-verden-laver-I-nu? - bakspejl.

Hvad-i-al-verden-laver-I-nu? – bakspejl.

Designet? Tjo. Den er rummelig, og det gør den måske ikke ligefrem sporty, men designet har flere fine detaljer – se bare fronten med de smalle lygter – der gør, at bilen signalerer langt mere end “bare et transportmiddel”.

Skudt i mindre by. Af undertegnede endda. Citroën C4 Picasso er navnet, og den er at finde i Danmark til august

Skudt i mindre by. Af undertegnede endda. Citroën C4 Picasso er navnet, og den er at finde i Danmark til august

Før vi kommer til motorudvalget, skal du have et par ord om komforten – og der er nok at komme efter. Udover 16 opbevaringsrum – se det er noget, jeg kan lide – så er der massage i sæderne. Eller en funktion, der ælter din ryg lidt. Er du medpassager? Så glæd dig over “business class” fænomenet, hvor en elektrisk fod/lægstøtte køres ud. Jeg tænkte umiddelbart det var lidt overvurderet, men nød det. Og det var den første funktion, jeg tog i brug dagen derpå, da jeg begyndte som “co-pilot”.

Bare stænger og særdeles komfortabel benstøtte.

Bare stænger og særdeles komfortabel benstøtte.

Række to – altså bagsædepassagererne – nyder god af nedfældelige picnicborde. Og jeg lagde mærke til, at det var af ordentlig kvalitet, så du rent faktisk kan sætte noget på bordet. Og nå ja – et indbygget spot lyser bordet op. når mørket falder på. Well done. Alle tre bagsæder er i øvrigt lige store, og du kan lægge dem ned enkeltvis. Bagagerummet kan du åbne via nøglen – klappen går helt op – og måsen rummer fra 537 til 630 liter bagage. Det er en hel del Champagne. Eller en barnevogn. Omend det ikke er nyt, men nærmere lidt luksuriøst, så lukkes klappen blot ved et tryk på en knap, mens en “Pas på børn – klappen går ned”-lyd indikerer, at det er på tide at tage afstand.

New Citroen C4 Picasso-8

Arbejde? Eller spise? Eller puslespil? Vælg selv. Lyset er inklusiv.

Er du til teknik? Super. Så kommer du ikke til at kede dig. Du skal dog være forberedt på, at det tager mere end et par kilometer, før du har fundet rundt i alle mulighederne. Vi tager dem, du ikke skal tænke over først. For eksempel er der en sele-alarm: Kører du over 80 kilometer i timen og kommer du til at trække ind eller udover vejstriberne, får du en venlig hilsen i selen. Stram op. Eller ret ind i hvert fald. Parkeringsassistance? Selvsagt. Uanset om du skal holde på langs eller bakke ind, er der hjælp at komme efter. Du styrer kobling og bremse – vognen klarer resten.

Hov. Solafskærmning / privatliv kan også fikses på bagsædet.

Hov. Solafskærmning / privatliv kan også fikses på bagsædet.

I øvrigt skal der klappes i hænderne over de talrige stik, som findes i vognen. Ikke blot AUX og USB, men også et old school – men svært vigtig – 220V stik.

Ej blot opbevaring - talrige stik og udgange sikrer både strøm, men også integration

Ej blot opbevaring – talrige stik og udgange sikrer både strøm, men også integration

Vi er i øvrigt ude i en bil, der har elimineret alt, hvad vi kender af traditionelle instrumenter. I stedet har man udstyret den nye vogn med to skærme: En stor på 12″ tommer samt en mindre touch screen. Alt fikses herfra – og det kan personliggøres. Er du til et foto som baggrund, så smider du blot et billede ind via en USB pen. Det samme kan du gøre med musikken, hvis du ikke vil streame. Hører du lækkert i radioen? Så skulle det faktisk være muligt at optage det via funktionen jukebox, som er en af de programmer, som multimediesystemet rummer. Og der mere på vej – forvent “apps”, som kan gøre din rute mere levende i form at Tripadvisor og Michelin input.

Info- og entertainment. Fritaget for licens endda.

Info- og entertainment. Fritaget for licens endda.

Du får også cruise control, som kan tilpasses således, at du holder en vis afstand til forankørende bil. Det er ikke nyt-nyt, men det er med i en bil, der ganske givet koster mindre end “de andre, der tilbyder det” – ingen nævnt, ingen glemt. En blind spot detector indikerer, at der er objekter udenfor eventuelt synsfelt, og en orange lampe lyser i sidespejlet. Møgsmart.

Tofarvet læder? Det var interiøret dag to...

Tofarvet læder? Det var interiøret dag to…

Jeg fik mulighed for at sidde bag rattet i to modeller – en diesel  e-HDi med 115 hestekræfter og Stop&Start samt en model med benzinmotor med 155 hestekræfter. Sidstnævnte var absolut den mest interessante af de to. Der er mere liv i motoren, den accelerer hurtigere og virker alt i alt mere kvik. Til gengæld har man sendt vognen på en generel slankekur: 140 kilo er der smidt i forhold til sidste model. Og man har optimeret eller rettere minimeret luftmodstanden, og det faktum samt en nyudviklet motor gør, at brændstofforbrug og CO2 udslip er nedsat.

Nærmest marv og ben.

Nærmest marv og ben.

Copy+paste info om det danske program:

C4 Picasso kommer til landet i slutningen af august, og den 7-personers Grand C4 Picasso forventes introduceret inden udgangen af året.

Modelprogrammet er opbygget med fire udstyrsniveauer, som hedder Attraction, Seduction, Intensive og Exclusive. Standardudstyret er omfattende allerede fra første udstyrsniveau med bl.a. ESP og hill-holder, nøglefri start, 7-tommer touchscreen og 12-tommer skærm, aircondition, el-ruder for og bag med one-touch funktion, varme i forsæder, Connecting box, LED-lys foran, tågeforlygter og meget mere.

Afskeds-skud

Afskeds-skud

De danske introduktionspriser ekskl. levering begynder ved 259.990 kr. for C4 Picasso Vti 120 Attraction, og med dieselmotoren i C4 Picasso Hdi 90 ved 265.990 kr.

Læs flere artikler om nye såvel som ikonisk Citroën modeller her

 

 

 

 

 

You may also like

2 comments

Simon Algren 18. juni 2013 - 22:54

Det må siges, at være en ganske fin lille familie vogn. Et flot design af bilens interiør, plus et facelift der har gjort bilen mere potens forlængende. Applaus!

Reply
nicolaiklingenberg 19. juni 2013 - 14:31

Jeg er ganske enig – det er gennemarbejdet. Altså bilen. 🙂

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk