Home Fotografier Studio 54 genopstår i fotoform fra Hasse Persson

Studio 54 genopstår i fotoform fra Hasse Persson

written by Nicolai Klingenberg 5. april 2015
Warhol med eget kamera. Foto: Hasse Persson
Pin It

Du har garanteret hørt om natklubben Studio 54, som havde til huse i New York. I dag handler det om denne natklub, som var stedet at komme, hvis man ville ses. Og feste som ingen andre steder. Anledningen til dette skriv er en halv-aktuel bog, som rummer fotografier fra den legendariske natklub.

Jeg gætter på, det er Hasse Persson, vi ser i spejlet.

Jeg gætter på, det er Hasse Persson, vi ser i spejlet.

Gode ting hænger ikke på træerne – og slet ikke for evigt. Faktisk levede Studio 54 kun i 33 måneder i årene 1977 til 1981, og stedet var gennem tiden flittigt besøgt af personligheder som Andy Warhol, Elizabeth Taylor, Mick Jagger, Bianca Jagger, Jerry Hall, Debbie Harry, Grace Jones, Michael Jackson, Calvin Klein, Elton John, John Travolta, Brooke Shields og Tina Turner.

Det her minder mig om en scene fra den danske natklubsscene, og det er nok ikke noget tilfælde. Foto: Hasse Persson

Det her minder mig om en scene fra den danske natklubsscene, og det er nok ikke noget tilfælde. Foto: Hasse Persson

Der var fint plads til andre også, men det var “pickeren” Steve Rubell, der afgjorde, hvem der var inde, hvem der var ude, og hvem der kunne komme retur weekenden efter, hvis fritzen vel at mærke var blevet bragt i orden. Det siges, at Rubell havde en sublim evne til at sammensætte det rette misk af folk, som gjorde, at festerne blev legendariske.

Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Mikset bød typisk på 20 %  bøsser, 5-10 % lesbiske og transvestitter, men de resterende gæster skulle være en blanding af “kendte”, latinamerikanske millionærer og gerne lidt “eurotrash”. Dog har Rubell udtalt, at han ærgrer sig over, han engang overså Caroline og John Kennedy i køen, som nemt kunne bestå af 1.500 mennesker.

Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Billederne i den nye bog står den svenske Hasse Persson bag. Han levede i New York fra 1967 til 1990, hvor han fotograferede et og andet til medier over hele verden. Han var dog også på Studio 54 uhyggelig mange gange, hvor han fik lov til at fotografere nogle af de personer – og hændelser – der fandt sted på “klubben”. Hasse er i dag direktør på Strandverket Konsthall i den svenske by Marstrand, men husker af gode grunde og en flot mængde fotos talrige episoder fra sine besøg på Studio 54.

Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Initiativtagerne til Studio 54 var to unge gutter, der efter sigende lod succesen stige dem til hovedet. Et citat til en amerikansk avis indeholdt blær omkring omsætning og indtjening, hvilket fik de amerikanske skattemyndigheder til at aflægge d’herrer et visit, hvor en ransagning ledte til fundet af millioner af dollars, som var proppet i store plastiksække.

Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Det blev til fængselsophold for stifterne Steve Rubell og Ian Schrager, og den 4. februar 1980 løb den sidste Studio 54 fest af stablen. Under navnet “The End of Modern-day Gomorrah” fandt Diana Ross, Richard Gere og Jack Nicholson blandt andet vej til klubben, hvor Steve Rubell allerede havde pakket sin taske til sit fængselsophold og var klar til at lukke og slukke, mens han sang “My Way” iført en af Frank Sinatras fedora hatte… Det siges ydermere, at det var Syvester Stallone, der købte den allersidste omgang sjusser på Studio 54.

Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Warhol med eget kamera. Foto: Hasse Persson

Warhol med eget kamera. Foto: Hasse Persson

Det er omtrent 35 år siden, at Studio 54 spillede de sidste disko-numre, som dog efter min mening stadig fungerer i rette sammenhænge. Stedet kunne have 1.000 gæster på samme tid, hvoraf en stor del efter rygternes forlyden skulle være dygtige til at indtage heftige mængder af rusmidler. Andy Warhol mente at have knækket en del af koden til, hvordan man kunne komme ind, og i sin bog “Exposures” fra 1979 nævner han blandt andet, at det kan være en fordel af arrivere i limo eller helikopter, at komme meget tidligt eller meget sent, og at man for enhver pris skal afholde sig fra bære polyester – underbenklæder inklusiv.

Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Hasse Persson brugte en særlig fototeknik, hvor han i nogle tilfælde lod lukketiden vare op til 30 sekunder på sit kamera, mens blitzen “frøs” det, han ønskede skulle være i fokus, og de mange fotos er nu samlet i en bog, der kan finde vej til dit hjem – jeg mener, den var udsolgt ganske hurtigt, men lur mig, om der ikke er et genoptryk på vej.

Lang lukketid. Foto: Hasse Persson

Lang lukketid. Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Foto: Hasse Persson

Yderligere info om bogen findes her maxstrom.se og her www.artbook.com/9789171263292.html

Kom udenom køen her

Pin It

Related Articles