Home Peugeot Peugeot RCZ – fransk coupé med lækkert design

Peugeot RCZ – fransk coupé med lækkert design

written by Nicolai Klingenberg 15. november 2011
Pin It

Selvom armene er korslagte på fotoet, har jeg svært ved at få dem ned. Jeg har allieret mig med Peugeot og i første omgang deres sportscoupe RCZ, som skal bringe mig til nær og fjern. Således vil du komme til at se mere til bilen, hvilket jeg håber, du nemt kan se fornuft i – dels fordi den vil være medafsender på gode oplevelser, men også fordi, den efter min mening er smuk. I dag får du en introvideo og herlige billeder fra en hemmelig location.

Der skulle være et let smil at spore. Årsagen er i dette tilfælde forårsaget af tre bogstaver: RCZ

Mit Peugeot kendskab er ikke imponerende – jeg har aldrig ejet en Peugeot, men jeg har gode minder med mærket. Vi skal tilbage til gymnasietiden (jeg ved godt, de har lavet biler siden da), hvor tvillingerne Hans og Peter i 3.G kunne fremvise en raffi Peugeot 106 Rally – med røde seler, hidsig motor og sportsligt islæt. Fredes far – en anden ven – var også en af de første, der fik en Peugeot 406, som drengene var ellevilde med. Der dog sket meget siden – for eksempel husker jeg, da der et par år efter blev lanceret en særlig 206CC. En lille, men i mine øjne fiks cabrio med fast tag var innovativ og tæt på en must have, uden at det kom så vidt. Men nok om dem – og nu til RCZ.

Omend jeg kun har været kørende i den i få dage, så er jeg begejstret. Dels for designet, men også for motoren. Der er tale om en lille motor på 1,6 liter med 200 hestekræfter. Det skyldes – har jeg ladet mig fortælle – en turbo, og med en sådan sag under kølerhjelmen formår bilen at flytte sig fra 0 til 100 kilometer i timen på 7,5 sekunder. Selv sammen motor fås i øvrigt også 156 hestekræfter, som “nedbringer” den altid interessant 0-100 tid med et halvt sekund.

Blandt de mest iøjefaldende detaljer vil jeg pege på to tagbuer i aluminium.

Bagenden byder desuden på skjult spoiler, som popper op når hastigheden så småt nærmer sig 100 km/t. Eller når man trykker på knappen i kabinen for at flashe den.

Som du måske har læst dig frem til gennem tiden, så har jeg været en del biler igennem. Også før der var samarbejdsaftaler i stand. Den nuværende RCZ? Den placerer jeg i den absolutte top på mit auto-cv. Jeg har prøvet både dyrere og hurtigere biler, men når det kommer til noget, der har været et leaset eller ejet køretøj, så er RCZ vinderen indtil nu. Eneste undren so far er en håndbremse, der godt kunne være lidt strammere.

Lædersæder med logo i ryggen - i øvrigt er der tale om sportslige sæder med fin støtte. Og varme til de kolde dage.

Lidt kig på intrumenteringen, der byder på et analog ur i midten - bemærk i øvrigt også aluringene omrking luftdysserne.

Jeg må desuden tilstå, at jeg havde lidt sved på panden, da jeg skulle parkere RCZ’en første gang – den er ikke bare bred, men også forholdsvis lang: 2,1 meter (plus et par millimeter) i bredden og tæt på 4,3 meter i længden. Jeg havde ikke fået “the grand tour”, da jeg hentede bilen, så jeg var ikke klar over, den var udstyret med parkeringscensorer på siderne samt foran og bagved. En stor hjælp for undertegnede – i særdeleshed, hvis der skal parkeres under trange forhold.

Svung og kurver - det dobbelthvælvede tag beskriver Peugeot som designsignaturen.

Nogle kalder den en Audi TT dræber - det skal jeg ikke kunne udtale mig om, da jeg ikke har kørt en TT - designet siger jeg dog mere end god for.

Der er – hvis vi nu skal være formelle – indgået et samarbejde mellem Peugeot og My-Pleasure, som vil føre til indlæg og oplevelser, som kommer dig til gode. Og måske en konkurrence i ny og næ. Men mere om dette og andre firehjulede RCZ-oplevelser senere.

Alufælge på 18 tommer er standard - det er den grønne skorsten ikke.

Du kan se mere til mål, præstationer, leasing og bilen i almindelighed på Peugeots hjemmeside. Jeg kvitterer med et “Tak for hjælpen i trafikken”-tegn til dem, der måtte have mod på at anbefale dette indlæg. Det kræver så lidt, men giver så meget. Og så er jeg spændt på at høre, hvad du synes om RCZ – bryder du dig om den?

Pin It

You may also like